Päevakorra profiil: Annely Akkermann

Mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse muutmise seaduse eelnõu (694 SE) teine lugemine

2025-11-05

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt mootorsõidukimaksu leevendust lastega peredele ja puuetega inimestele, pidades seda poliitiliseks otsuseks, mis toob 150 000 maksumaksjale kokku 16 miljonit eurot maksulangetust. Samas kritiseerib ta teravalt poliitika ebatäpsust, eriti suurte sõidukite maksusoodustuse osas, rõhutades vajadust minna tulevikus üle palju personaalsematele ja sihitumatele toetustele. Ta leiab, et automaks on tulnud selleks, et jääda, kuna auto kasutamisega kaasnevad ühiskondlikud kulud.

22 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib kõrget asjatundlikkust mootorsõidukimaksu eelnõu tehnilistes detailides, viidates seaduse jõustumise kuupäevadele, andmebaaside seostamise keerukusele (SKAIS vs autoregister) ja maksukategooriate muudatustele (M-kategooria maksustamine N-kategooria määraga). Ta kasutab ulatuslikult statistikat, tuues välja täpsed numbrid mõjutatud maksumaksjate (55 000, 97 000) ja sihtgruppide (700 suurperet vs 13 400 soodustust saavat sõidukit) kohta.

22 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on valdavalt formaalne, informatiivne ja analüütiline, keskendudes eelnõu sisu ja menetlusprotsessi detailide edastamisele. Ta toetub tugevalt loogilistele argumentidele ja andmetele, et selgitada nii maksulangetuse ulatust kui ka selle ebatõhusust sihtrühmani jõudmisel. Märkimisväärne on kriitiline enesepeegeldus poliitika sihitamise osas, kirjeldades seda kui "helikopterimeetodit".

22 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus protsessis, juhtides eelnõu kiiret menetlust (eesmärgiga jõustada seadus 1. detsembriks). Ta viitab komisjoni istungitele (21. oktoober, 3. november) ja huvigruppide kaasamisele, sealhulgas kohtumisele Eesti Puuetega Inimeste Koja esindajaga. Ta on tihedalt seotud IT-süsteemide arendamise koordineerimisega (Maksuamet ja Transpordiamet).

22 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja tunnustab opositsiooni (Isamaa, Sotsiaaldemokraatlik Erakond, Anti Allas ja Madis Kallas) muudatusettepanekute esitamist, kuigi need komisjonis toetust ei leidnud. Ta märgib, et koalitsioon võttis siiski arvesse opositsiooni ettepanekuid lastega seotud maksusoodustuste osas. Kriitika opositsiooni suunas on pigem kaudne ja poliitiline, viidates koalitsiooni muutumisele kui poliitiliste otsuste põhjusele.

22 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab konsensuslikku lähenemist komisjonis, märkides, et kuus muudatust tehti konsensuslikult ja otsus teine lugemine lõpetada oli samuti konsensuslik. Ta viitab koostööle huvigruppidega, kuigi tunnistab, et tehnilised takistused (SKAIS) piirasid nende ettepanekute kiiret rakendamist.

22 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data.

22 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab maksulangetust lastega peredele ja puuetega inimestele, mis on suunatud toimetuleku parandamisele. Ta on kriitiline ebatäpse maksusoodustuse suhtes, mis vähendab riigi tulusid (13 400 sõiduki maksulangetus 700 pere jaoks), rõhutades vajadust sihitumate toetuste järele. Ta peab automaksu (alla 200 miljoni euro) arvestatavaks, kuid mitte ülemäära suureks maksukoormuseks riigi 15 miljardi eurose maksutulu kontekstis.

22 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja keskendub lastega perede ja puuetega inimeste toetamisele maksusoodustuste kaudu. Ta rõhutab, et maksuvähendus (100 eurot lapse kohta) on suunatud pere paremale toimetulekule ja laste kasvatamise kulude katteks. Ta tunnistab puuetega inimeste toimetuleku keerukust ja puudetoetuste pikaajalist tõusmata püsimist alates 2000. aastast.

22 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse muutmise seaduse eelnõu (694 SE) kiire vastuvõtmine ja tagasiulatuvalt jõustamine alates 1. jaanuarist 2025. Ta on eelnõu toetaja ja eestvedaja, rõhutades saavutustena maksulangetust lastega peredele ja suuremate sõidukite maksustamise leevendamist. Eesmärk on lõpphääletus viia läbi järgmisel nädalal.

22 Analüüsitud kõnesid