Päevakorra profiil: Annely Akkermann

Mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (677 SE) teine lugemine

2025-11-05

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Tugev toetus mootorsõidukimaksu kehtestamisele, mida peetakse õiglaseks ja vajalikuks maksuks ühiskondlike kulude (teed, liiklusohutus) katteks. Poliitiline fookus on seaduste parandamisel ja põhiseadusega kooskõlla viimisel, rõhutades, et vigade parandus on seadusandja igapäevane töö. Kaitseb maksustruktuuri, mis suunab tarbimist säästlikumate autode, sealhulgas elektriautode, poole.

23 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab põhjalikku asjatundlikkust maksuseaduste menetlemise ja administreerimise osas, viidates õiguskantsleri märkustele, tagasiulatuvale kohaldamisele ja Maksu- ja Tolliameti ning Transpordiameti halduskuludele. Kasutab konkreetseid eelarvenumbreid (100 miljonit laekumist, 9 miljonit sotsiaaltoetusteks, 17 miljonit laste soodustusteks) ja viitab turukäitumise analüüsile (etteostmine, turu stabiliseerumine). Oskab detailides eristada erinevaid eelnõusid ja nende reguleerimisala.

23 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on valdavalt asjalik ja protseduuriline, eriti eelnõu sisu tutvustamisel, kuid muutub küsimustele vastates kaitsevaks ja kohati irooniliseks. Kasutab loogilisi argumente maksude vajalikkuse ja Euroopa Liidu praktika kohta. Kritiseerib poliitikute "mõtlematut sõnakasutust" ja viitab isiklikele mälestustele (raadiosaated, varasem komisjonitöö) oma seisukohtade toetuseks.

23 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivne osaleja Rahanduskomisjoni töös, viidates konkreetsetele arutelude kuupäevadele (21. oktoober, 3. november) ja konsensuslikele otsustele. Korraldas huvigruppide kaasamise istungeid, küsides arvamust 13 asutuselt ja organisatsioonilt. Viitab varasemale visiidile Soome, et uurida sealset mootorsõidukimaksu süsteemi.

23 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud poliitikutele, kes spekuleerivad mootorsõidukimaksu tühistamisega, väites, et see segab autosektori äri ja turu stabiliseerumist. Vastandub saalist esitatud iroonilistele märkustele maksuseaduste sagedase muutmise kohta, rõhutades, et see on paratamatu töö. Lükkab tagasi väited, et automaks on liiga kallis, tuues esile mediaanmaksu (116 eurot aastas) taskukohasuse.

23 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Töötab tihedalt Rahandusministeeriumiga, kes koostas eelnõu Rahanduskomisjoni palvel. Rõhutab konsensuslikku otsustamist komisjonis ja kaasab aktiivselt huvigruppe, näiteks Eesti Puuetega Inimeste Koda, kuigi kõiki nende ettepanekuid ei suudetud lahendada. Tunnistab, et seadusandlik töö on pidev protsess, mis nõuab koostööd vigade parandamiseks.

23 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul maksupoliitikal ja seaduste kooskõlal põhiseadusega. Ainus geograafiline viide on Soome maksusüsteemi uurimisele, et leida eeskuju teedeehituse rahastamiseks.

23 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab fiskaalset distsipliini ja maksude kogumist, et katta auto kasutamisega seotud ühiskondlikud kulud (teed, hooldus, liikluspolitsei). Kaitseb mootorsõidukimaksu kui vahendit, mis suunab tarbimist keskkonnasäästlikumate autode (elektriautod) poole. Tunnistab, et maksude disainimine on keeruline ja pidev töö.

23 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Tunnistab puuetega inimeste ja lasterikaste perede maksuerandite küsimuse olulisust. Selgitab, et puuetega inimeste toetusi suurendati juba varem 9 miljoni euro võrra ja laste soodustused on lahendatud valitsuse algatatud järgmises eelnõus. Mõistab kohandatud autode kõrge aastamaksu probleemi puuetega inimestele.

23 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine prioriteet on mootorsõidukimaksu seaduse (677 SE) parandamine, et tagada põhiseaduspärasus, eriti seoses maksustamisperioodi lühendamisega sõiduki hävimisel, vargusel või registrist kustutamisel. Toetab muudatuste tagasiulatuvalt kohaldamist ja rõhutab, et tegemist on ühega mitmest seadusemuudatusest, mis likvideerivad kitsaskohti.

23 Analüüsitud kõnesid