Päevakorra profiil: Annely Akkermann

Mootorsõidukimaksu seaduse muutmise seaduse eelnõu (677 SE) esimene lugemine

2025-10-06

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on mootorsõidukimaksu seaduse kiirel ja konsensuslikul põhiseadusega kooskõlla viimisel, tuginedes õiguskantsleri ettepanekutele. Toetatakse tugevalt eelnõu 677 SE vastuvõtmist, et lahendada kõige otsesem põhiseaduse riive ja tagada parandused enne teist maksuteatist. Kõneleja esitab oma seisukohti poliitika- ja tulemuspõhiselt, rõhutades vajadust liikuda edasi sobivas tempos.

10 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust seadusloome protsessis, eriti Rahanduskomisjoni töös ja mootorsõidukimaksu seaduse tehnilistes detailides. Ta kasutab spetsiifilisi termineid (maksustamisperioodi lühendamine, tagasiulatuv kehtivus) ja viitab täpsetele kuupäevadele ning protseduurilistele etappidele. Samuti on ta kursis seaduseelnõu varasema mõjuga, tuues näiteks 14 miljoni euro suunamise puuetega inimeste toetusteks.

10 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, protseduuriline ja faktipõhine, rõhutades kronoloogiat (kuupäevad, numbrid) ja komisjoni tööd. Kõneleja kasutab loogilisi argumente, et kaitsta seadusloome kiirust ja põhjalikkust, ning on küsimustele vastates kaitsval toonil, lükates tagasi juristide arutelude võrdlemise "kutsikaga". Ta eelistab lakoonilist ja kiiret edasiliikumist, et lahendada hädapärased probleemid.

10 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on Rahanduskomisjoni esindajana väga aktiivne, viidates arvukatele komisjoni istungitele, sh lisaistungitele istungite vaheajal ja vabal nädalal. Ta märgib, et komisjon menetleb veerandit kõikidest Riigikogu eelnõudest, mis näitab suurt töökoormust.

10 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest poliitilist vastasseisu ei väljendata, kuid kõneleja kaitseb seadusloome protsessi ja juristide arutelude vajalikkust kriitika eest, mis viitab protsessi keerukusele või venimisele. Ta rõhutab, et seadusloomel on erinevad järelevalve kihid (Rahandusministeerium, Riigikogu juristid, õiguskantsler, Riigikohus).

10 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab konsensuslikku koostööd Rahanduskomisjonis nii õiguskantsleri ettepanekute toetamisel kui ka eelnõu algatamisel. Ta märgib, et eelnõu koostas Rahandusministeerium komisjoni palvel ning lubab tulevikus kaasata huvigruppe (nt puuetega inimeste koda, liisingettevõtjad) muude muudatusettepanekute arutamiseks.

10 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data

10 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab mootorsõidukimaksu kehtestamist, märkides, et mediaanmaks on madal (116 eurot aastas) ja seega maks ei ole üldistel alustel konfiskeeriv. Peab seadusandluse pidevat arendamist ja kohandamist (nt tulumaksuseaduse muudatused) täiesti igapäevaseks Riigikogu tööks.

10 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Tegeleb puuetega inimeste ja lasterikaste perede sotsiaalsete küsimustega seoses mootorsõidukimaksuga. Kaitseb valitsuse varasemat otsust asendada maksusoodustus 14 miljoni euro suuruse sotsiaaltoetuste tõstmisega puuetega inimestele, väites, et see kogukond ei ole aruteludest välja jäänud.

10 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on mootorsõidukimaksu seaduse ja liiklusseaduse põhiseadusega kooskõlla viimine, algatades eelnõu 677 SE. Kõneleja on algataja (komisjoni nimel) ja toetaja, rõhutades vajadust lahendada kõige hädapärasemad punktid kiiresti, et parandused jõustuksid enne 15. detsembrit. Muude küsimuste jaoks (nt registreerimistasu hüvitamine) plaanitakse eraldi eelnõusid.

10 Analüüsitud kõnesid