Päevakorra profiil: Annely Akkermann
Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Kuidas riigina mitte elada võlgu?" arutelu
2024-05-30
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Kõneleja võtab selgelt konservatiivse fiskaalpoliitika positsiooni, rõhutades tugevalt riigi võlakoormuse kontrolli all hoidmise vajadust. Ta väljendab mõõdukat kriitikat praeguse valitsuse eelarvepoliitika suhtes, eriti puudujäägi ja indekseerimise küsimustes. Seisukoht on tugevalt põhjendatud majanduslike argumentidega ning suunatud pikaajalise fiskaalse jätkusuutlikkuse tagamisele.
6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab sügavat ekspertiisi riigirahanduse ja eelarvepoliitika valdkonnas, kasutades täpseid numbreid ja tehnilisi termineid. Ta demonstreerib põhjalikku teadmist Eesti eelarvesüsteemi struktuurist, indekseerimismehhanismidest ja rahvusvahelisest võrdlusest. Ekspertiis hõlmab ka maksupoliitika, sotsiaalkulude dünaamikat ja Euroopa Liidu fiskaalnorme, tuues välja konkreetseid summasid ja protsente.
6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnelemisstiil on akadeemiline ja analüütiline, tuginedes tugevalt faktidele ja numbrilistele andmetele. Toon on mõõdukalt hoiatav, kasutades ajaloolisi näiteid ja võrdlusi teiste riikidega argumente tugevdamiseks. Kõneleja kasutab selgitavat lähenemist, püüdes keerulisi majanduslikke seoseid lihtsalt seletada, sealhulgas viiteid oma õpetamiskogemusele.
6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõnetest ilmneb aktiivne osalemine rahvusvahelistes kohtumistes, sealhulgas Soome rahanduskomisjoni külastus aprillis. Kõneleja viitab regulaarsetele kohtumistele ministritega ja oma rollile rahanduskomisjoni esimehena. Samuti mainitakse õpetamistegevust koolides, mis näitab hariduslikku aktiivsust poliitilise tegevuse kõrval.
6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja kritiseerib mõõdukalt neid, kes soovitavad laenukoormuse kasvatamist majanduskasvu eesmärgil, nimetades selliseid seisukohti põhjendamatuks. Kriitika on suunatud pigem poliitiliste valikute kui konkreetsete isikute vastu. Eriti kritiseerib ta indekseerimissüsteemi ülemäärast kasutamist, viidates Jürgen Ligi varasematele hoiatustele selles küsimuses.
6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja näitab koostöövalmidust, viidates positiivselt teiste ekspertide kaasamisele arutelusse ja tunnustades kolleegide panust. Ta mainib konstruktiivset koostööd Soome kolleegidega ja toetab teadusnõukoja loomise ideed, võrreldes seda COVID-19 kriisi ajal toiminud mudeli. Lähenemisviis on konsensuslik ja ekspertide arvamusi väärtustav.
6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kõneleja keskendub peamiselt riiklikele küsimustele, kuid mainib ka regionaalseid aspekte nagu hajaasustuse mõju võrgukuludele ja konkreetseid piirkondi (Lääne-Saaremaa, Võru). Rahvusvahelised võrdlused hõlmavad Põhjamaade kogemusi, eriti Rootsi ja Soome fiskaalpolitikat. Rõhk on riikliku tasandi poliitikakujundamisel.
6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja toetab tugevalt konservatiivset fiskaalpolitikat, rõhutades madalate maksude ja võlakoormuse eeliseid konkurentsivõime tagamisel. Ta peab Eesti maksusüsteemi maailma parimaks ja rõhutab innovatsiooni ning teadus-arendustegevuse tähtsust majanduskasvu saavutamisel. Seisukoht on selgelt suunatud fiskaalse distsipliini säilitamisele ja struktuursetele reformidele.
6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja käsitleb sotsiaalküsimusi peamiselt fiskaalpolitiika kontekstis, rõhutades pensionide ja sotsiaaltoetuste indekseerimise mõju eelarve tasakaalule. Ta mainib konkreetseid sotsiaalkulusid nagu riiklik pension, töövõimetoetus ja vanemahüvitis, kuid ei võta selget ideoloogilist seisukohta nende sisu osas, keskendudes pigem nende rahastamise jätkusuutlikkusele.
6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja keskendub eelarve- ja fiskaalpolitiika seadusandlusele, rõhutades vajadust indekseerimise reformimiseks ja eelarve läbipaistvuse suurendamiseks. Ta mainib lisaeelarve ettevalmistamist ja toetab tegevuspõhise eelarve reformi. Lähenemisviis on süsteemne, suunatud struktuursetele muudatustele eelarveprotsessis ja fiskaalse vastutuse tugevdamisele.
6 Analüüsitud kõnesid