Päevakorra profiil: Diana Ingerainen
Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele toiduainete käibemaksu langetamiseks 9-le protsendile" eelnõu (579 OE) esimene lugemine
2025-04-17
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon: On tugevalt vastu toiduainete käibemaksu langetamise eelnõule (579 OE), tuues esile rahvusvahelised analüüsid, mis näitavad, et mõju tarbijahindadele puudub või on lühiajaline. Poliitiline raamistik on andmepõhine, rõhutades eelarvele tekkivaid suuri negatiivseid mõjusid ja vajadust vältida lühiajalise efektiga meetmeid.
9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Teemaekspertiis: Näitab asjatundlikkust maksupoliitika ja eelarvemõjude alal, tuginedes Rahandusministeeriumi ja Konjunktuuriinstituudi ekspertidele. Rõhutab vajadust detailsemalt uurida maksumuudatuste mõju rahva tervisele ja kogu toidutarneahelale Eestis, viidates Läti ja teiste EL riikide kogemustele.
9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil: Stiil on formaalne, analüütiline ja protseduuriline, keskendudes juhtivkomisjoni töö ja otsuste edastamisele. Kõneleja kasutab loogilisi argumente, viidates teadlaste analüüsidele ja rahvusvahelistele näidetele, säilitades neutraalse ja mõõdetud tooni.
9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid: Väga aktiivne komisjonitöös, esinedes Rahanduskomisjoni esindajana Riigikogu ees ja vastates küsimustele. Mainib osalemist Rahanduskomisjoni istungil 8. aprillil ja riigieelarve kontrolli erikomisjonis, kus konsulteeriti ekspertidega.
9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opositsiooniline hoiak: Vastuseis on suunatud konkreetsele eelnõule, kritiseerides selle ebaefektiivsust tarbija abistamisel ja suurt eelarvekulu. Mainib isiklikku eriarvamust Jürgen Ligi teatud seisukohtadega, kuid ei esita otseseid isiklikke rünnakuid.
9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil: Koostööaldis komisjonisiseselt, märkides, et protseduurilised otsused (nt esindaja valimine) tehti konsensuslikult. Teeb tihedat koostööd ministeeriumide ja instituutide ekspertidega ning viitab kolleegide (Lauri Laats) esitatud andmetele. On avatud debati jätkamisele ja detailsemale uurimisele.
9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus: Fookus on riiklik, keskendudes Eesti toidutootjate muredele (sisendhinnad, toodete poelettidele jõudmine) ja siseturu probleemidele. Kasutab rahvusvahelisi võrdlusi (Läti, Hispaania) maksumuudatuste mõju hindamiseks, rõhutades vajadust uurida Eesti olukorda terviklikult.
9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated: Toetab fiskaalset distsipliini, olles vastu eelarvele suuri negatiivseid mõjusid tekitavatele maksumuudatustele. On skeptiline käibemaksu langetamise efektiivsuse suhtes hindade alandamisel, rõhutades vajadust uurida alternatiivseid meetmeid tarbijate aitamiseks. Tunnistab toidutootmise kallinemist.
9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsed küsimused: Tõstab esile rahva tervise aspekti, märkides, et tasakaalust väljas toitumine on Eestis oluline riskitegur, mida maksumuudatuse mõju analüüs ei käsitlenud. Tunnistab 300 000 inimese kannatusi kõrgete toiduhindade tõttu, kuid märgib, et neid aitavaid toetusi või makse pole analüüsitud.
9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus: Peamine seadusandlik tegevus on eelnõu 579 OE tagasilükkamise ettepaneku tegemine, mis põhineb Rahanduskomisjoni analüüsil (5 poolt, 2 vastu). Rõhutab vajadust jätkata detailsemat uurimist maksude ja toetuste mõju kohta haavatavatele rühmadele ja rahva tervisele enne seadusemuudatuste tegemist.
9 Analüüsitud kõnesid