Päevakorra profiil: Martin Helme
Maksualase teabevahetuse seaduse, maksukorralduse seaduse ja tulumaksuseaduse täiendamise seaduse eelnõu (379 SE) esimene lugemine
2024-03-06
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevale vastuseisule Eesti maksusuveräänsuse vähenemisele rahvusvaheliste maksureeglite (OECD, EL) ülevõtmise tõttu. Seisukoht on väärtuspõhine ja poliitikapõhine, rõhutades, et valijatel kaob võimalus kehtestatud reegleid demokraatlikult muuta. Eelnõu tehakse ettepanek tagasi lükata, kuna see toob kaasa rohkem bürokraatiat ja vähem maksutulu Eestile.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust rahvusvahelise maksupoliitika ja direktiivide ülevõtmise osas, viidates oma varasemale kogemusele rahandusministrina neli valitsust tagasi. Ta tunneb hästi OECD, EL-i ja USA rolli globaalsete maksurežiimide kehtestamisel ning teab, et maksudirektiivid võetakse vastu ühehäälselt. Ta suudab anda teemale ajaloolise konteksti, selgitades, millal direktiivi mustand esimest korda ringles.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on võitlev, kriitiline ja otsekohene, kasutades tugevaid ja emotsionaalseid väljendeid nagu "globalism steroidide peal" ja süüdistades vastaseid valetamises. Apellatsioonid on peamiselt väärtuspõhised, rõhutades maksusuveräänsuse kaotamise ohtu ja viidates Ameerika Ühendriikide sünnile kui maksusuveräänsuse nõudmise näitele. Stiil on pigem jutustav ja veenev kui tehniline või andmepõhine.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt seadusandlikus debatis, esitades küsimusi ja tehes ettepaneku eelnõu tagasi lükata. Ta kasutab oma varasemat kogemust rahandusministrina, et anda teemale ajaloolist konteksti ja rõhutada oma seisukoha järjepidevust. Ta viitab ka teise parlamendisaadiku esitatud küsimusele, kuigi peab seda ebaoluliseks.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud nii rahvusvahelistele organisatsioonidele (OECD, Brüssel, ameeriklased) kui ka Eesti valitsusele, eriti Reformierakonnale, kes andis nõusoleku direktiivile. Peaminister Kaja Kallast kritiseeritakse isiklikult valimiste eel antud lubaduste rikkumise eest ("maksud ei tõuse") ja nimetatakse valitsuse liikmeid valetajateks. Kriitika on intensiivne ja keskendub nii poliitikale kui ka demokraatliku vastutuse puudumisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid napib. Kõneleja esitab tugeva vastuseisu ja teeb ettepaneku eelnõu tagasi lükata, mis viitab pigem vastandumisele kui koostööle. Puuduvad viited erakondadeülesele koostööle või kompromissivalmidusele.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt rahvusvaheline (globaalne majandus, Brüssel, OECD, USA) ja selle mõju Eesti riiklikule suveräänsusele ja parlamendi otsustusõigusele. Rõhutatakse, et Eesti valijal ei ole enam kobiseda midagi, kui reeglid tulevad väljastpoolt. Kohalikke või piirkondlikke teemasid ei käsitleta.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslik seisukoht on tugevalt suveräänsust pooldav, vastandudes rahvusvahelisele maksuregulatsioonile, mis toob kaasa bürokraatia kasvu ja maksutulu vähenemise Eestile. Eelistatakse riiklikku kontrolli maksude üle ja minimaalset direktiivi ülevõtmist, et säilitada maksusuveräänsus. Kriitika on suunatud hargmaiste suurfirmadega kaetud globaalse majanduse ehitamisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid napib. Kõned keskenduvad eranditult fiskaalsetele ja suveräänsusega seotud küsimustele.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõu 379 SE (maksualaste seaduste täiendamine) tagasi lükkamisel, kuna see riivab maksusuveräänsust. Kõneleja on tugev vastane, kes rõhutab, et parlamendi roll on otsustada, mitte lihtsalt "soojust õhku võngutada," kui rahvusvahelised reeglid on juba kehtestatud.
3 Analüüsitud kõnesid