Päevakorra profiil: Martin Helme

ERM-i teemal

2025-10-15

XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on riikliku kultuuripoliitika ja maksumaksja raha kasutamise küsimusel, eriti seoses ERM-is toimunud skandaalse etendusega. Kõneleja võtab tugeva väärtuspõhise seisukoha, vastandudes teravalt kultuuri lagastamisele ja perverssuste rahastamisele riigi poolt. Nõutakse kultuuriministri sekkumist ja vastutuse võtmist riigimuuseumi tegevuse eest.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust riikliku kultuurikorralduse ja halduse osas, teades ERM-i staatust (riigimuuseum, ministeeriumi alluvus) ning selle rahastamise suurusjärku (u 9 miljonit eurot aastas). Lisaks kasutatakse kultuuripoliitilises arutelus väärtuspõhiseid mõisteid nagu sündsustunne, enesetsensuur ja kultuuri positsioon poliitikast ülesvoolu.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on terav, süüdistav ja emotsionaalne, kasutades tugevaid moraalseid hinnanguid ("rõve," "lagastamine," "perverssused"). Kõneleja esitab loogilisi argumente riigi rahastamise kohta, kuid rõhuasetus on tungival nõudmisel ja väärtuspõhisel kriitikal, et valitsus sekkuks ja vastutaks. Kasutatakse ka otseseid näiteid etenduse sisust (vägistamise imiteerimine, templite löömine otsaette) emotsionaalse mõju suurendamiseks.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster näitab kiiret ja jõulist reageerimist hiljutisele avalikule kultuuriskandaalile (ERM-i ÖÖ25 sündmus), keskendudes selle poliitilisele ja rahalisele tagajärjele. Kõneleja kasutab platvormi otsese vastutuse nõudmiseks Kultuuriministeeriumilt ja selle juhtkonnalt.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud Kultuuriministeeriumi ja valitsuse vastu, keda süüdistatakse kultuuri lagastamise heakskiitmises ja rahastamises maksumaksja raha eest. Kriitika on intensiivne ja väärtuspõhine, süüdistades valitsust perverssuste võimaldamises kultuuri nime all ning mundri au kaitsmise hoiakus. Kompromiss on välistatud, nõutakse konkreetseid samme ja vastutuse võtmist.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöövalmidus puudub; kõneleja nõuab vastutust ja sekkumist, mitte kompromissi, viidates, et ministeeriumi hoiak ("see sobis") on probleemi juur. Isiklikke sidemeid ministeeriumi ametnikega mainitakse vaid selleks, et rõhutada, et kriitika on riikliku poliitika, mitte isiklik.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik, käsitledes Eesti Rahva Muuseumi kui riigimuuseumi tegevust ja Kultuuriministeeriumi vastutust riikliku kultuuripoliitika eest. Konkreetset regionaalset rõhuasetust peale ERM-i asukoha ei ole.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad maksumaksja raha vastutustundlikule kasutamisele, vastandudes tugevalt riiklikule rahastamisele (9 miljonit eurot aastas) kultuurile, mida peetakse rõvedaks ja lagastavaks. Rõhutatakse, et valitsus ei tohiks maksumaksja raha eest perverssusi rahastada.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsed küsimused on käsitletud moraali ja sündsustunde kaitsmise kaudu, vastandudes avalikult ropendamisele, seksuaalvägivalla imiteerimisele ja publiku alandamisele riiklikult rahastatud üritusel. Kultuuri lagastamist nähakse ühiskondliku arutelu mürgitajana ja tsivilisatsiooni aluste õõnestajana.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus puudub; rõhk on pigem administratiivsel vastutusel ja nõudmisel, et Kultuuriminister võtaks ette konkreetseid samme muuseumi direktori suhtes ja takistaks selliste sündmuste kordumist. Eesmärk on poliitika muutmine ja vastutuse kehtestamine, mitte uute seaduste loomine.

2 Analüüsitud kõnesid