Istungi profiil: Mart Helme
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
2024-05-06
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt opositsiooniline ja tulemuspõhine, keskendudes valitsuse ebaõnnestumistele (e-eksamite süsteemi kolinal läbikukkumine ja Metsküla kooli aitamise nulltulemus). Kõneleja nõuab vastutust ja seab kahtluse alla ühtse eestikeelse hariduse reformi tegeliku eesmärgi, kartes, et see sillutab teed ametlikule kakskeelsusele. Seisukohad on esitatud tugeva kriitika ja kahtlustamise kaudu.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib teadmisi haridussüsteemi haldusprobleemidest, viidates konkreetsele kuueaastasele e-eksamite arendusperioodile ja selle ebaõnnestumisele. Ta on kursis maapiirkondade koolide sulgemise teemaga, tuues näiteks Metsküla kooli juhtumi ja ministeeriumi tegevusetuse. Samuti on ta teadlik Euroopa Liidu vahendite kasutamisest e-süsteemide arendamisel.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline, sarkastiline ja võitluslik, kasutades emotsionaalseid väljendeid (nt "raisatud raha") ja vanasõnu ("annab jumal ameti, annab ka mõistuse"). Kõneleja kasutab irooniat, et rõhutada ministri vastutuse puudumist ja e-eksamite süsteemi ebaõnnestumist, esitades küsimusi, mis viitavad sügavale usaldamatusele valitsuse motiivide suhtes.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmete põhjal on näha aktiivsust Riigikogu täiskogu istungil, kus esitatakse kriitilisi küsimusi ministrile hariduse ja vastutuse teemadel. Kõneleja viitab varasemale osalemisele kultuurikomisjoni istungil, mis näitab tegelemist konkreetsete kooliküsimustega.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Opositsiooniline hoiak on suunatud valitsusele, ministrile ja peaministrile, kritiseerides nende tegevusetust ja vastutuse vältimist. Kriitika on intensiivne, keskendudes ebaõnnestunud projektidele ja poliitilisele juurdumisele, mis välistab tagasiastumise. Kõneleja kahtlustab valitsust varjatud eesmärkide (kakskeelsus) taotlemises.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Andmeid ei ole piisavalt.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on selgelt suunatud Eesti maapiirkondadele, rõhutades muret maakoolide sulgemise ja laste, lapsevanemate ning õpetajate aitamata jätmise pärast. Eraldi tuuakse esile Metsküla kooli juhtum, mis näitab muret konkreetsete kohalike kogukondade säilimise pärast.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad puudutavad avaliku raha raiskamist, kritiseerides Euroopa Liidu vahendite ebaefektiivset kasutamist e-eksamite süsteemi arendamisel. Kõneleja rõhutab, et kuue aasta jooksul arendatud ebaõnnestunud süsteem on raisatud raha.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsetest küsimustest on esiplaanil hariduspoliitika, eriti e-eksamite süsteemi läbikukkumine ja maakoolide sulgemine. Tugev vastuseis väljendub ka kahtluses, et eestikeelsele haridusele üleminek on tegelikult samm Eesti muutmisel ametlikult kakskeelseks riigiks, kus vene keel on teine riigikeel.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Andmeid ei ole piisavalt.
2 Analüüsitud kõnesid