Istungi profiil: Mart Helme

XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk

2025-09-04

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt protseduuriline ja õigusriiklik, nõudes Riigikogu töö- ja kodukorra ning põhiseaduse ranget järgimist, vastandudes juhatuse ja koalitsiooni "omavolile" ja reeglite loomingulisele tõlgendamisele. Kõneleja on tugevalt vastu maksutõusudele, eriti automaksule ja nn. julgeolekumaksule, mida peetakse eufemismiks üldistele maksutõusudele. Poliitiline raamistik on performance-driven, keskendudes valitsuse ebakompetentsusele majanduskriisi ja julgeoleku küsimustes.

21 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab üles sügavat asjatundlikkust Riigikogu kodu- ja töökorra, menetlusreeglite ning põhiseaduse tõlgendamise alal, kritiseerides Juhatuse otsuseid detailsete protseduuriliste argumentidega. Samuti demonstreerib teadmisi riigikaitse rahastamise alternatiividest (tuuleparkide raha ümbersuunamine) ja rahvusvaheliste missioonide sõnastuse täpsusest. Kasutab argumentatsioonis viiteid seadustele ja rahvusvahelistele andmetele (IMF majanduslanguse kohta).

21 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Toon on valdavalt võitlev, süüdistav ja tungiv, kasutades tugevaid ja emotsionaalseid väljendeid nagu "autoritaarne võim," "Eesti Vabariigi Riigikogu jalge alla tallamine" ja "irvitate." Kõneleja apelleerib sageli õigusriigi põhimõtetele ja seaduse ülimuslikkusele, kritiseerides samas vastaste argumente kui "lapsikut juttu" või "lasteaiataset." Kasutatakse retoorilisi küsimusi ja hüperbooli (nt. kas ennast põlema panema), et rõhutada olukorra tõsidust ja meeleheidet.

21 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on Riigikogu istungitel väga aktiivne, esinedes sagedasti (vaadeldud perioodil peaaegu igal kuul) protseduuriliste küsimuste, arupärimiste ja eelnõude ettepanekutega. Tegevusmuster keskendub juhatuse ja eesistujate otsuste vaidlustamisele ning ministrite vastutusele kutsumisele infotundides ja poliitiliste avalduste ajal. Mainitakse osalemist fraktsiooni ja IPU delegatsiooni koosolekutel.

21 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsuskoalitsioon, Riigikogu juhatus ja istungi juhatajad, keda süüdistatakse kodu- ja töökorra rikkumises ning opositsiooni tasalülitamises "voluntaristliku metoodika" abil. Kriitika on valdavalt protseduuriline, süüdistades juhte omavolis ja vastutuse vältimises, ning poliitiline, nimetades koalitsiooni tegevust demokraatia lonkamiseks ja autoritaarseks. Rünnakud on intensiivsed, nõudes koalitsiooni poolt tehtud otsuste tühistamist.

21 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö on suunatud opositsioonierakondade siseselt ja vahel, toetades Isamaa fraktsiooni kolleege ja rõhutades, et "kogu opositsioon" nõuab peaministrilt küsimustele vastamist. Koalitsiooniga suheldes puudub kompromissivalmidus; suhe on vastanduv ja nõudlik, keskendudes koalitsiooni protseduuriliste vigade parandamisele.

21 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklikel ja rahvusvahelistel teemadel. Regionaalne aspekt ilmneb automaksu kritiseerimisel, rõhutades selle negatiivset mõju maainimeste toimetulekule.

21 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on tugevalt maksutõusude vastu, väites, et automaks halvendab Eesti ettevõtete konkurentsivõimet ja maksukeskkonda. Rõhutatakse Eesti majanduskriisi sügavust, viidates Rahvusvahelise Valuutafondi andmetele. Tehakse konkreetne ettepanek suunata 2.8 miljardit eurot, mis on mõeldud tuuleparkidele, koheselt Eesti kaitsevõime tõstmiseks.

21 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalküsimused pole esiplaanil, kuid mainitakse lasterikaste perede toimetuleku halvenemist automaksu tõttu. Samuti tõstatatakse küsimus võrdsest kohtlemisest Riigikogu territooriumil seoses politsei volitustega (liiklusrikkumine vs. ebakaine käitumine saalis).

21 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine fookus on protseduurireeglite ja töökorra rikkumiste vaidlustamisel ning eelnõude päevakorrast väljaarvamise nõudmisel. Sisuliste prioriteetidena esitati arupärimine automaksu mõju kohta ja ettepanek julgeolekumaksu tühistamiseks. Lisaks nõuti rahvusvaheliste kohustuste täitmise eelnõu (rahumissioonid) ümbersõnastamist, kuna see sisaldas ebaadekvaatset teavet (konfliktijärgne olukord).

21 Analüüsitud kõnesid