Päevakorra profiil: Mart Helme

Riigikogu otsuse "Ettepaneku tegemine Vabariigi Valitsusele viia Eesti Vabariigi suursaatkond lisraelis Tel Avivist Jeruusalemma" eelnõu (325 OE) esimene lugemine

2024-09-23

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine, keskendudes Iisraeli suveräänsuse toetamisele ja saatkonna viivitamatule üleviimisele Jeruusalemma. Kõneleja kritiseerib teravalt Eesti välispoliitika praegust ebajärjekindlust ja suveräänse otsustusvõime lahustumist, eriti seoses ÜRO hääletusega, kus Eesti asus Venemaaga samale positsioonile. Saatkonna kolimist peetakse vajalikuks teoks, mis näitab toetust liitlasele ja riiklikku suveräänsust.

9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Esineja näitab sügavat asjatundlikkust Lähis-Ida konflikti ajaloo ja rahvusvahelise õiguse osas, viidates konkreetsetele sündmustele (1947. aasta ÜRO otsus, 1967. ja 1973. aasta sõjad, Oslo ja Camp Davidi kokkulepped). Tal on ka teadmisi diplomaatilisest praktikast, kritiseerides välisministri autoriteedi puudumist ja sekkumist teiste riikide siseasjadesse (Gruusia). Mainib oma varasemat töökogemust Välisministeeriumis enne aastat 2000.

9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on kirglik, konfronteeriv ja kohati prohvetlik, kasutades tugevaid emotsionaalseid ja religioosseid apelle (hoiatus jumala karistusest neile, kes tõstavad käe Jeruusalemma vastu). Kasutatakse ajaloolisi paralleele (Tallinn/Narva, Bonn/Berliin, ristisõjad) ja isiklikke anekdoote, et rõhutada riikliku suveräänsuse ja välispoliitika järjepidevuse tähtsust. Tone on kriitiline, kirjeldades välispoliitilist olukorda kui "kakofoonilist tulemust" ja "kits mitme heinakuhja vahel".

9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Esitatud kõned on osa Riigikogu eelnõu arutelust. Kõneleja viitab oma varasemale kogemusele Välisministeeriumis (enne 2000. aastat) ja isiklikele korduvatele külastustele Iisraeli. Ta märgib, et Väliskomisjonis ei ole käesoleval nädalal teema kohta Välisministeeriumilt selgitusi küsitud, viidates teadmatuses olekule.

9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on praegune Eesti välispoliitiline juhtkond ja Välisministeerium, keda kritiseeritakse ebajärjekindluse, autoriteedi puudumise ja teise riigi siseasjadesse (Gruusia) sekkumise eest. Tugev kriitika on suunatud ka Euroopa Liidu liikmesriikidele, kes toetavad kahe riigi kontseptsiooni ja kellega liitumine viis Eesti ÜRO-s "piinlikule" positsioonile koos "põlisvaenlase Venemaaga". Palestiinlasi kirjeldatakse kui destruktiivset rolli mängivat osapoolt.

9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on kriitiline, rõhutades vajadust iseseisva suveräänse otsustamise järele, mitte allumist Brüsselist või Washingtonist tulevatele vastukäivatele signaalidele. Kõneleja nõuab, et Eesti tegutseks iseseisva suveräänse riigina, mitte liitlaste või teiste organisatsioonide "ripatsina". Puuduvad viited koostööle teiste Riigikogu erakondadega, pigem oodatakse eelnõu mahahääletamist.

9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on tugevalt rahvusvaheline, keskendudes Lähis-Ida konfliktile (Iisrael, Jeruusalemm, Gaza, Jordani jõe läänekallas) ja Eesti suhetele suurliitlastega (USA) ning rahvusvaheliste organisatsioonidega (EL, ÜRO). Eesti siseküsimusi (Tallinn, Narva) kasutatakse ainult riikliku suveräänsuse põhimõtte illustreerimiseks.

9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data

9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Sotsiaalsed küsimused on käsitletud religioosse ja kultuurilise identiteedi raamistikus, rõhutades Jeruusalemma kui kristliku maailma pealinna ja Jeesuse Kristuse linna tähtsust. Kõneleja väljendab soovi, et see ristiusu häll ei läheks moslemite võimu alla, ning seob saatkonna kolimise Eesti kultuurilise identiteedi tunnistamise ja kinnistamisega.

9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Riigikogu otsuse eelnõu (325 OE) saatkonna viimiseks Jeruusalemma. Kõneleja on selle algatuse tugev pooldaja, nähes seda kui vajalikku tegu Iisraeli toetamiseks ja Eesti välispoliitilise selguse taastamiseks.

9 Analüüsitud kõnesid