Istungi profiil: Helle-Moonika Helme

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-03-17

Poliitiline positsioon
Kõneleja on tugevas vastuseisus valitsuse maksupoliitikale, kritiseerides uute maksude kehtestamist (nt automaks) ja valitsuse väidet, et maksukoormus ei tõuse. Teine keskne teema on Haridus- ja Teadusministeeriumi plaan liita seitse hariduslike erivajadustega (HEV) õpilaste kooli, mida kõneleja peab bürokraatlikuks ja laste heaolule kahjulikuks. Poliitiline raamistik on tugevalt kriitiline ja tulemuspõhine, süüdistades valitsust eneseõigustuses.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib sügavat asjatundlikkust hariduslike erivajadustega õpilaste õppekorralduse vallas, kritiseerides kaasava hariduse ideoloogiat ja tuues esile spetsiifilisi probleeme (nt ühise hoolekogu ja õpilasesinduse loomise ebaloogilisus seitsme õppekoha puhul). Samuti on ta kursis riigi meediatoetuste ja maksupoliitika detailidega, viidates konkreetsetele summadele ja ministritele.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on võitlev, irooniline ja kriitiline, kasutades valitsuse tegevuse naeruvääristamiseks anekdootlikke võrdlusi (ametnik ja kitsas korter). Kõneleja kasutab nii emotsionaalseid apelle (mure laste ja õpetajate pärast) kui ka loogilisi argumente (juhtimisstruktuuri ebatõhusus), et rõhutada ministeeriumi tegevuse ebaloogilisust. Toniseerib nördimust ja süüdistab vastaspoolt bürokraatlikus ilukõnes.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne Riigikogu täiskogu istungitel, esitades arupärimisi (viidates 27. jaanuaril esitatud arupärimisele) ja osaledes debattides. Ta viitab ka varasematele suhtlusvormidele ministeeriumiga ja kohtumistele koolijuhtidega, mis näitab järjepidevat tegevust teema fookuses hoidmisel.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on Reformierakonna juhitud valitsus ja konkreetsed ministrid (Võrklaev, haridusminister), keda kritiseeritakse nii poliitika (maksutõusud, HEV koolide reorganiseerimine) kui ka protseduuri pärast. Kõneleja süüdistab ministeeriumi direktorite individuaalses "ära rääkimises" preemiate abil, et vältida kollektiivset vastupanu. Vastuseis on intensiivne ja kompromissitu, seades kahtluse alla valitsuse motiivid ja aususe.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõnedes puuduvad viited koostööle teiste erakondadega; fookus on valitsuse tegevuse teraval kritiseerimisel ja arupärimiste esitamisel. Kõneleja tunnustab kohale tulnud ministrit ja kolleege, kuid ei viita kahepoolsele või erakondadeülesele koostööle poliitika kujundamisel.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Kuigi käsitletakse riiklikke teemasid (maksupoliitika, meediatoetus), on haridusteema puhul rõhk seitsmel üle Eesti laiali asuval HEV koolil. Rõhutatakse, et need koolid on omanäolised ja tegutsevad oma kodukandi kogukonna eripäradest lähtuvalt, vastandudes tsentraliseeritud juhtimisele.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja on tugevalt vastu maksukoormuse tõstmisele ja kritiseerib valitsuse väiteid, et inimestele jääb rohkem raha kätte, hoolimata uute maksude kehtestamisest. Ta seab kahtluse alla Haridusministeeriumi väidetava 300 000 euro suuruse säästu, mis peaks minema spetsialistide palkadeks, viidates uute kesksete ametikohtade loomisele.

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõige olulisem sotsiaalne teema on hariduslike erivajadustega laste õigus spetsiaalsele õpi- ja kasvukeskkonnale. Kõneleja on tugevalt kaasava hariduse ideoloogia vastu, väites, et see toob kaasa suuri probleeme (sh õpetajate järelkasvu). Ta rõhutab, et hariduskorralduse eesmärk peab olema laste heaolu, mitte juhtimise tõhustamine.

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja keskendub valitsuse algatatud reorganiseerimisprotsesside (HEV koolide liitmine) ja poliitiliste otsuste (maksutõusud, meediatoetused) kritiseerimisele arupärimiste kaudu. Ta on pigem olemasolevate plaanide vastustaja, mitte uute seaduste algataja, püüdes saada selgitusi ja peatada bürokraatlikke muudatusi.

6 Analüüsitud kõnesid