Istungi profiil: Helle-Moonika Helme

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

2024-12-04

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt opositsiooniline, keskendudes valitsuse ebaõnnestunud aktsiisipoliitikale ja eestikeelsele haridusele ülemineku reformile. Kõneleja väidab, et valitsuse tegevus on viinud hinnatõusuni ja piirikaubanduseni ning diskrimineerib eesti lapsi. Stants on väärtuspõhine (eesti keele ja rahva kaitse) ning tulemuspõhine (aktsiiside mittelaekumine). Kõneleja teeb ettepaneku alushariduse seaduse eelnõu teine lugemine katkestada.

9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust aktsiisipoliitika ja piirikaubanduse statistiliste argumentide korrigeerimisel, eristades müüginumbreid ja kodutarbimist. Ta on kursis alushariduse keelekümbluse teemaga, viidates uuringutele, mis puudutavad muukeelsete laste osakaalu mõju eestikeelsele õppekeskkonnale (üle 10% piir). Samuti pakub ta välja spetsiifilisi metoodilisi lahendusi keeleõppe korraldamiseks enne laste integreerimist.

9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt ründav ja emotsionaalne, süüdistades vastaseid korduvalt demagoogias, rumaluses ja elust irdumises. Kasutatakse tugevaid väärtushinnanguid ja laetud keelt, nagu "alatu internatsionaalne demagoogia" ja "kuritegu". Apellatsioonid on suunatud nii statistiliste argumentide korrigeerimisele kui ka rahvuslikele tunnetele (eesti laste hariduse ohverdamise oht).

9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne täiskogu istungitel kahel järjestikusel päeval, osaledes nii majandus- kui ka sotsiaalteemalistes debattides. Ta viitab varasemale tööle komisjonis ja mainib ringikäimist Eestis, et suhelda õpetajate ja lapsevanematega. Tegevusmuster hõlmab nii seadusandlikku tööd kui ka otsesuhtlust valijatega.

9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsus, Rahandusministeerium ja Haridus- ja Teadusministeerium (HTM), keda süüdistatakse ebakompetentsuses ja demagoogiliste argumentide kasutamises. HTM-i rünnakut Isamaa muudatusettepaneku vastu nimetatakse "raevukaks". Kompromiss on välistatud, kuna kõneleja fraktsioon teeb ettepaneku alushariduse seaduse eelnõu lugemine katkestada.

9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja toetab Isamaa fraktsiooni muudatusettepanekut alushariduse seaduse eelnõus, näidates koostööd opositsioonipartneriga. Ta viitab ka arutelule kolleeg Margitiga komisjonis, kuid üldine stiil on konfronteeriv valitsuskoalitsiooni poliitikute ja ametnikega. Koostöö fookus on ühiste eesmärkide saavutamine opositsioonis.

9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on suunatud piirikaubanduse mõjule Läti piiri ääres, mis puudutab kogu Eesti majandust. Haridusreformi kontekstis rõhutatakse teravaid probleeme Ida-Virumaal ja Tallinnas, kus venekeelsete elanike kontsentratsioon on kõrge. Kõneleja seob selle valitsuse immigratsioonipoliitikaga, mis on suurendanud venekeelsete inimeste arvu just nendes piirkondades.

9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt aktsiisitõusude vastased, kuna need põhjustavad piirikaubandust ja maksutulu kaotust Lätti. Kõneleja rõhutab, et valitsuse tegevuse tõttu on Eestis toimunud üldine hinnatõus, mis sunnib inimesi ostma Lätist kütust, esmatarbekaupu ja toidukaupu. Ta kritiseerib Rahandusministeeriumi mõjuanalüüsi kui elust irdunut ja lapsikut.

9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on eesti laste hariduse ja keelekeskkonna kaitsmine, väites, et praegune eestikeelsele haridusele üleminek diskrimineerib eesti lapsi. Kõneleja kritiseerib valitsuse immigratsioonipoliitikat, mis on toonud riiki juurde venekeelseid inimesi, teravdades probleeme. Ta pooldab spetsiifilist metoodikat muukeelsete laste eesti keele õpetamiseks enne nende integreerimist, et vältida eestikeelse hariduse taseme langust.

9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud alusharidusseaduse eelnõule 419, mille teise lugemise katkestamist kõneleja fraktsioon teeb ettepaneku. Kõneleja on tugev vastane eelnõu praegusele vormile ja toetab Isamaa muudatusi, mis tagaksid eesti lastele omakeelse õpi- ja kasvukeskkonna. Samuti oli fookuses aktsiisipoliitika ja selle mõjuanalüüs.

9 Analüüsitud kõnesid