Päevakorra profiil: Helle-Moonika Helme

Arupärimine maakoolide sulgemise kohta (nr 406)

2024-01-08

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht keskendub tugevalt maakoolide sulgemise vastustamisele, pidades seda ääremaastumise ohuks. Kõneleja rõhutab, et teema on eksistentsiaalne, puudutades eestluse, eesti kultuuri ja riikluse säilimist ning julgeolekut. Seisukoht on väärtuspõhine ja nõuab valitsuse tasandi reageerimist, kritiseerides riiklikke prioriteete hariduse arvelt.

5 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab detailset teadmist Lääneranna valla koolide sulgemisjuhtumitest, viidates konkreetsetele koolidele (Metsküla, Lõpe, Koonga) ja kohtutee arengutele. Ekspertiis hõlmab haridusvaldkonna rahastamise proportsioone, kohalike omavalitsuste eelarveprobleeme ja seost õpetajate järelkasvu probleemiga. Samuti mainitakse spetsiifilisi riiklikke toetusmeetmeid algkoolide pidamiseks.

5 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, kirglik ja murelik, kasutades tugevaid kontraste ja emotsionaalseid apelle (nt Metsküla kooli muutumine "geriljakooliks"). Kasutatakse teravat kriitikat valitsuse ja omavalitsuste rahakasutuse osas, viidates "humbajumbale" ja "voodoo-spetsialistidele" Kliimaministeeriumis. Kõneleja tasakaalustab detailseid fakte (kohtuotsused, eurosummad) laiema, väärtuspõhise aruteluga eestluse säilimisest.

5 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja tegevusmuster hõlmab arupärimiste esitamist (esitatud kevadel, vastust nõutakse jaanuaris) ja teema järjepidevat jälgimist. Nad viitavad osalemisele kultuurikomisjoni töös ning ootavad eelseisvat olulise tähtsusega riikliku küsimuse arutelu maakoolide teemal.

5 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on kohalikud omavalitsused, keda kritiseeritakse haridusvaenulike otsuste ja raha raiskamise eest (nt Lihula mõisa viinaköögi remont). Valitsust kritiseeritakse prioriteetide seadmise ebaõnnestumise pärast, eelistades haridusele teisi kulutusi nagu Rail Baltic, Aafrika IT-arendused ja PRIA ametnike premeerimine.

5 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja väljendab heameelt ministri sisulise ja põhjaliku vastuse üle, näidates valmisolekut dialoogiks. Samas loodab ta, et ministril oleks valitsuses rohkem "jõuõlga", et hariduse prioriteete teiste ministeeriumide kulutuste arvelt kaitsta.

5 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Regionaalne fookus on väga spetsiifiline, keskendudes Lääneranna valla maakoolide sulgemise juhtumitele (Metsküla, Lõpe, Virtsu, Varbla, Koonga). Laiemalt rõhutatakse ääremaastumise ohtu ja vajadust toetada kogukondi ning kodulähedasi algkoole kogu Eestis, et vältida asulate hääbumist.

5 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt kriitilised riikliku ja kohaliku tasandi ressursside jaotamise suhtes, rõhutades, et haridus on alarahastatud. Märgitakse, et maksutõusud ja energiahindade tõusud löövad valusasti kohalikke omavalitsusi, kuid kritiseeritakse ka raha raiskamist riiklikul tasemel ja haridusvaenulikke rahaeraldusi kohalikes eelarvetes.

5 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus ja kogukondade elujõulisus ääremaal, mis on seotud eestluse ja kultuuri säilimisega. Rõhutatakse tugevalt kodulähedaste koolide (1.–6. klass) toetamise vajadust ja vanemate õigust, et laps saaks käia konkreetses koolis, mida peetakse parimaks.

5 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on arupärimiste esitamisel ja valitsuse poliitikate kontrollimisel maakoolide sulgemise osas. Tähelepanu all on riikliku toetuse (1.–6. klassi algkoolide pidamiseks) rakendamine ning selle võimalikud negatiivsed kõrvalmõjud, kus omavalitsused sulgevad selle toetuse varjus vanemaid klasse.

5 Analüüsitud kõnesid