Istungi profiil: Anti Haugas

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

2024-05-08

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on pragmaatiline ja keskendub konkreetsete kitsaskohtade lahendamisele seadustes enne nende jõustumist, nagu näiteks turvategevuse seaduse puhul. Samuti rõhutab ta vajadust vähendada õigusloome mahtu ja muuta seadusi vaid kiireloomuliste probleemide korral, toetades valitsuse seisukohti. Ta toetab õiguskorra stabiilsust, leides, et kehtiv ametivanne ei ole põhiseadusega vastuolus.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles asjatundlikkust turvategevuse seaduse detailides, tuues välja spetsiifilised regulatsioonid (koolitus, kutsekvalifikatsioon) ja majanduslikud mõjud (nt 30 miljoni euro suurune kulu salvestiste säilitamise nõude puhul). Ta on pädev ka õigusloome menetluse ja põhiseaduslike argumentide (ametivanne) selgitamisel. Ta viitab Siseministeeriumi ja Haridus- ja Teadusministeeriumi spetsialistidega peetud vestlustele.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, neutraalne ja menetluslik, keskendudes õiguskomisjoni otsuste ja arutelude edastamisele ettekandja rollis. Kõneleja tugineb loogilistele argumentidele ja faktidele, nagu konsensuslikud otsused ja majanduslikud arvestused, et õigustada seadusemuudatusi. Emotsionaalsed apellid puuduvad, rõhk on protseduurilisel täpsusel.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne õiguskomisjoni töö kajastaja, esitades ülevaateid mitmest komisjoni istungist (nt 19. märts ja 9. aprill). Tema korduv määramine juhtivkomisjoni esindajaks näitab tema keskset rolli seadusloome menetluses. Ta tegeleb seaduseelnõude algatamise ja tagasilükkamise ettepanekute esitamisega.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kõneleja toetab eelnõu tagasi lükkamist, mis puudutas ametivannet, rõhutades, et puudub kiireloomuline probleem ning kehtiv vanne ei ole põhiseadusega vastuolus. Kriitika on suunatud eelnõu algatajate vastu, kes soovivad õigusloome mahtu suurendada ilma piisava vajaduseta.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja kaasav, rõhutades õiguskomisjoni üksmeelseid otsuseid turvategevuse seaduse eelnõu päevakorda võtmisel ja menetlemisel. Ta mainib koostööd nii Eesti Turvaettevõtete Liidu kui ka Haridus- ja Teadusministeeriumiga, et tagada seadusemuudatuste asjakohasus.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Andmeid ebapiisavalt.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad rõhutavad regulatiivse koormuse vähendamist ettevõtetele, eriti turvaettevõtetele. Ta toetas salvestiste säilitamise nõude lühendamist, viidates sellega kaasnevale suurele kulule (umbes 30 miljonit eurot) ja vähesele efektiivsusele. Samuti toetab ta sisevalve (oma vara valvamine) vabastamist turvaettevõtetele kehtestatud rangetest nõuetest.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Käsitletakse sisejulgeoleku ja turvateenistujate kutsekvalifikatsiooni küsimusi, rõhutades koolituse ja kutse omamise nõuet. Samuti puudutab ta ametivande põhiseaduslikku tähendust, seostades ustavuse põhiseaduslikule korrale ustavusega Eesti rahvale kui kõrgeima võimu kandjale.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on olemasolevate seaduste (Turvategevuse seadus) parandamisel ja tehniliste vigade kõrvaldamisel enne nende jõustumist, et kõrvaldada kitsaskohad. Ta on aktiivne toetaja seaduseelnõude algatamisel, mis on suunatud regulatiivse koormuse vähendamisele ja õigusloome mahu piiramisele.

2 Analüüsitud kõnesid