Päevakorra profiil: Anti Haugas

Turvategevuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (413 SE) esimene lugemine

2024-05-08

XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev ja pragmaatiline, keskendudes Turvategevuse seaduse kitsaskohtade kõrvaldamisele enne selle jõustumist 1. juulil 2024. Rõhutatakse regulatsioonide mõistlikkust ja kuluefektiivsust, eriti seoses sisevalve ja salvestiste säilitamise nõuetega. Kogu lähenemine on poliitika- ja lahendustepõhine, eesmärgiga vältida probleeme seaduse rakendamisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles põhjalikku asjatundlikkust turvategevuse seaduse detailides, eriti mis puudutab kutsekvalifikatsiooni, koolitusnõudeid ja andmete säilitamise regulatsioone. Kasutatakse konkreetseid andmeid ja argumente, näiteks 30 miljoni euro suurust kuluprognoosi, et põhjendada salvestiste säilitamise nõude leevendamist. Ekspertiis tugineb konsultatsioonidele sidusrühmadega, nagu Eesti Turvaettevõtete Liit.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõnekeel on formaalne, selgitav ja protseduuriline, sobides juhtivkomisjoni ettekandja rolliga seaduseelnõu esitlemisel. Rõhk on loogilistel argumentidel ja faktide esitamisel (kolm põhiprobleemi), puuduvad emotsionaalsed apellid. Stiil on neutraalne ja keskendub seadusemuudatuste tehnilisele ja sisulisele põhjendamisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid näitavad aktiivset osalemist seadusloome protsessis, viidates konkreetsetele õiguskomisjoni istungitele (9. aprill, 22. aprill) ja täiskogu päevakorra määramisele. Kõneleja on määratud eelnõu ettekandjaks, mis viitab kesksele rollile selle seaduseelnõu menetlemisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseisu hoiak puudub; kriitika on suunatud kehtima hakkava seaduse ebamõistlikele sätetele ("kitsaskohad"), mitte konkreetsetele poliitilistele vastastele. Eesmärk on parandada seadust konsensuslikult.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on väga konsensuslik, rõhutades, et nii eelnõu algatamine kui ka esimese lugemise lõpetamine olid õiguskomisjonis konsensuslikud otsused. Muudatused on välja töötatud koostöös sidusrühmadega, nagu Eesti Turvaettevõtete Liit ja Haridus- ja Teadusministeerium.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on täielikult riiklik, käsitledes üleriigilise Turvategevuse seaduse rakendamist ja mõju turvaettevõtetele ning sisevalvega tegelevatele asutustele Eestis.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated rõhutavad regulatiivse koormuse vähendamist ja kuluefektiivsust, tuues esile turvaettevõtetele tekkiva 30 miljoni euro suuruse kulu salvestiste säilitamisel. Toetatakse ärisektori kulusäästlikkust, kui regulatsioonid (nagu passiivse sisevalve nõuded) ei ole mõistlikud ega anna olulist efekti.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Käsitletakse turvalisuse ja õiguskaitse teemasid, keskendudes videovalve salvestiste säilitamise nõuetele õigusrikkumiste, väärtegude või kuritegude menetlemiseks. Tasakaal on leitud majandusliku koormuse vähendamise (üldine säilitamine 1 kuu) ja menetluseks vajaliku tõendusmaterjali säilitamise kohustuse (6 kuud) vahel.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Turvategevuse seaduse muutmise eelnõul (413 SE), mille eesmärk on kõrvaldada kolm peamist kitsaskohta enne seaduse jõustumist. Kõneleja on eelnõu toetaja ja ettekandja, tegutsedes juhtivkomisjoni esindajana, ning rõhutab konsensuslikku menetlust.

1 Analüüsitud kõnesid