Istungi profiil: Andre Hanimägi

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

2025-09-11

Poliitiline positsioon
Kõneleja rõhutab tugevalt finantstarbijakaitset ja pangavälise krediidituru reguleerimise vajadust, viidates kõrgetele intressidele ja võlatsüklisse sattumise riskile. Peamine poliitiline prioriteet on finantsombudsmani kiire loomine, et tagada vaidluste erapooletu ja kiire lahendamine. Seisukoht on selgelt poliitikapõhine, keskendudes süsteemsetele parandustele ja õiglusele. Sotsiaaldemokraadid on sellele teemale mitmel korral viidanud, mis näitab püsivat ja tugevat toetust regulatiivsetele meetmetele.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab suurt asjatundlikkust finantsregulatsiooni ja krediidituru teemadel, kasutades tehnilisi termineid nagu "krediidikogukulu" ja "korduvlaenamine". Teadmised põhinevad viidetel Tartu Ülikooli põhjalikule uuringule ja Finantsinspektsiooni ning kohtute seisukohtadele vastutustundliku laenamise kontrollimisel. Eraldi rõhutatakse teadlikkuse tõstmist rahatarkuse ja pettuste eest hoiatamise osas.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne ja analüütiline, kuid sisaldab tungivat üleskutset tegutseda, eriti finantsombudsmani eelnõu osas. Kõne toetub loogilistele argumentidele, viidates kohtusüsteemi ülekoormusele ja tarbijate madalale teadlikkusele. Lõpus kasutatakse otsest ja piltlikku keelt ("võtame selle seaduseelnõu sahtlist välja, pühime tolmu maha") poliitilise tahte mobiliseerimiseks.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja viitab Sotsiaaldemokraatide varasemale korduvatele viidetele pangavälise krediidituru murekohtadele. Samuti rõhutatakse kavatsust aktiviseerida finantsombudsmani eelnõu menetlemist, mis näitab püsivat tegevust selle teema eestvedamisel. Tegevusmuster hõlmab institutsioonide (FI) tunnustamist ja poliitilise tegevusetuse kritiseerimist.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Kriitika on suunatud poliitilise tahte puudumisele, mis on takistanud finantsombudsmani eelnõu menetlemist alates 2022. aastast, hoides seda riiulil tolmu kogumas. Lisaks kritiseeritakse teravalt vastutustundetut tegevust pangavälisel krediiditurul, mis kasutab ära laenuvõtjate madalat teadlikkust ja soodustab võlatsüklisse sattumist.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on Finantsinspektsiooni suhtes väga tunnustav ja tänulik, kiites nende süsteemset järelevalvet ja panust tarbijakaitsesse. Poliitiline koostöö on suunatud laia konsensuse saavutamisele Riigikogu saalis finantsombudsmani loomise küsimuses, rõhutades, et see on kasulik nii tarbijatele, krediidiandjatele kui ka kohtusüsteemile.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik ja regionaalne, rõhutades Eesti rolli regionaalse panganduskeskusena, viidates SEB Balti peakontori Eestisse toomisele. Käsitletavad probleemid (kiirlaenud, tarbijakaitse) on üleriigilise ulatusega, kuid viidatakse ka Euroopa riikide eeskujule finantsombudsmani loomisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated rõhutavad tugevat regulatsiooni ja tarbijakaitset, eriti pangavälisel krediiditurul, kus on probleemiks kõrged intressid ja korduvlaenamine. Eesmärk on tagada vastutustundlik laenamine, läbipaistvus ja õigusselgus, toetades samal ajal Eesti positsiooni regionaalse panganduskeskusena. Toetatakse finantskirjaoskuse suurendamist kui majanduslikult olulist meedet.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne küsimus on elanikkonna finantskirjaoskuse ja rahatarkuse tõstmine ning tarbijate kaitsmine pettuste ja võlatsüklisse sattumise eest. Eriti teravalt kerkib esile kiirlaenude temaatika, mis toob kaasa sotsiaalseid probleeme. Finantsombudsmani loomist nähakse sotsiaalse õigluse ja tarbijate murede lahendamise vahendina.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik prioriteet on finantsombudsmani loomist käsitleva seaduseelnõu sahtlist välja võtmine ja menetlemise aktiviseerimine, kuna see lahendaks finantsvaidlusi kiiresti ja erapooletult. Lisaks toetatakse positiivse krediidiregistri loomist, mis peaks tööle hakkama alles aastal 2028, ning mehhanismide väljatöötamist korduvlaenamise piiramiseks.

1 Analüüsitud kõnesid