Istungi profiil: Andre Hanimägi
XV Riigikogu, Riigikogu erakorraline istungjärk
2025-09-04
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on tugevalt suunatud sotsiaalsele turvalisusele, õigusabile kättesaadavusele ja sisejulgeoleku riskidele. Toetatakse tugevalt menetlusabi parandamist, arvestades isiku vältimatuid kulutusi, et parandada inimeste abi saamise võimalusi. Oluline osa tegevusest on valitsuse vastutusele võtmine ja koalitsiooni protseduuriliste ebakõlade (nt numbrituvastussüsteemi segadus) terav kritiseerimine. Poliitiline raamistik on peamiselt poliitika- ja väärtuspõhine, rõhutades kodanike kaitset ja toimetulekut.
9 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib asjatundlikkust õigusloome ja sisejulgeoleku valdkonnas, eriti seoses pettuste ja välismõjutustegevusega. Ta kasutab konkreetseid andmeid, viidates politseikroonikale (üle 7 miljoni euro kahju, üle 100 pettusejuhtumi) ja Riigikohtu lahenditele. Ekspertsus avaldub ka tehisintellekti mõju ja sotsiaalmeedia platvormide (TikTok, VK) rolli analüüsimisel julgeolekule.
9 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõne on formaalne ja analüütiline, tuginedes sageli faktidele, seadustiku viidetele ja statistikale. Toon on valdavalt kriitiline ja nõudlik, eriti valitsuse poole pöördudes, rõhutades vajadust võtta poliitiline vastutus ja lahendada olukordi kiiresti. Kasutatakse nii loogilisi argumente (põhiseadusega kooskõlla viimine) kui ka emotsionaalseid apelle (vanainimeste kaotatud raha).
9 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on Riigikogu saalis väga aktiivne, keskendudes seaduseelnõude algatamisele (õiguskomisjoni nimel) ja eriti arupärimiste esitamisele ministritele (Igor Taro, Karmen Joller). Tegevus on reaktiivne, kasutades päevakajalisi sündmusi (Riigikohtu otsused, rahvusvahelised lepingud, meediakommentaarid) parlamendi tööriistade käivitamiseks.
9 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine kriitika on suunatud valitsusele ja koalitsioonile, eriti siseminister Igor Tarole sisejulgeoleku küsimustes. Kriitika on nii poliitiline (relvapoliitika, vangide leping) kui ka protseduuriline, heites ette "korrapäratut lahenduskäiku" ja ministeeriumidevahelist ebakõla (Siseministeerium vs Justiitsministeerium) numbrituvastussüsteemi eelnõu osas.
9 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja tegevus näitab koostööd oma fraktsiooni või erakonna kolleegidega, näiteks arupärimiste üleandmisel kuue Riigikogu saadikuga. Samuti tegutseb ta õiguskomisjoni algatajana. Puuduvad otsesed viited avatusele koalitsioonideülesele kompromissile, fookus on opositsioonilisel järelevalvel.
9 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on peamiselt riiklik, keskendudes Eesti seadusloomele ja sisejulgeolekule. Samas pööratakse tähelepanu rahvusvahelisele kontekstile, tuues sisse välismaiseid praktikaid (pettustevastane tegevuskava) ja analüüsides välismõjutustegevust (Moldova, Rumeenia) ning rahvusvahelisi lepinguid (Rootsi vangide toomise leping).
9 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud seisukohad on esitatud sotsiaalse toimetuleku ja kaitse kaudu. Rõhutatakse vajadust kaitsta Eesti inimesi petturite eest, kes põhjustasid miljoneid eurosid kahju, mis murendab perede toimetulekut. Toetatakse menetlusabi reformi, mis arvestaks isiku vältimatuid kulutusi (toit, ravimid), näidates eelistust sotsiaalsele turvavõrgule.
9 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Kõneleja tegeleb aktiivselt sotsiaalsete ja julgeolekuküsimustega, rõhutades haavatavate rühmade kaitset (menetlusabi, pettuste ohvrid). Olulised teemad on relvavägivalla ennetamine, olles ettevaatlik relvade hulga suurendamise suhtes tsiviilkäibes, ning väärikalt elust lahkumise ja eutanaasia teema arutelu algatamine. Samuti rõhutatakse demokraatliku korra kaitset vaenuliku sotsiaalmeedia mõjutustegevuse eest.
9 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on menetlusabi regulatsiooni viimisel põhiseadusega kooskõlla, algatades vastava eelnõu õiguskomisjoni kaudu. Lisaks kasutatakse aktiivselt otsuse-eelnõusid (pettustevastane tegevuskava) ja arupärimisi (relvaseadus, eutanaasia, numbrituvastus) seadusandliku tegevuse suunamiseks ja ministrite vastutusele võtmiseks.
9 Analüüsitud kõnesid