Päevakorra profiil: Andre Hanimägi

Liiklusseaduse täiendamise seaduse eelnõu (616 SE) esimene lugemine

2025-06-05

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja seisab tugevalt omavalitsuste autonoomia suurendamise eest, et reguleerida renditavate kergliiklusvahendite arvu ja kasutajate vanusepiiranguid linnades. Poliitiline fookus on turvalisusel ja praktilisel probleemilahendusel, rõhutades, et seadusandlus peab reageerima kiiresti muutuvatele transpordiharjumustele ja tehnoloogiatele. Ta kritiseerib valitsuse jäikust, kes ei toeta omavalitsustele suuremate õiguste andmist.

13 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib põhjalikke teadmisi kehtivast liiklusseadusest, eristades pisimopeede ja kergliikureid ning nende juhtimisõiguse ja kiivrinõudeid. Ta on kursis Tallinna linna kehtestatud regulatsioonidega (parkimine, kiirusepiirangud GPS-i kaudu) ja järelevalve praktiliste probleemidega, eriti seoses vanuse kontrolli ja Mupo õigustega. Ta kasutab õnnetusjuhtumite statistikat ja juriidilisi argumente (ettevõtlusvabaduse riive) oma seisukohtade põhjendamiseks.

13 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kõneleja stiil on loogiline ja tungiv, rõhutades vajadust olukorda parandada, kuna praegune süsteem "ei tööta". Ta kasutab kontrasti Tallinna (probleemne suurlinn) ja maapiirkondade (kus regulatsioon pole nii vajalik) vahel, et õigustada omavalitsuste erisusi. Ta on kriitiline valitsuse ja Reformierakonna suhtes, süüdistades neid emotsioonidel põhinevas poliitilises mängus Mupo õiguste osas.

13 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandluse algataja, esitades eelnõu, mis on sisuliselt kordus varasemale ebaõnnestunud katsele ("Mis halvasti, see uuesti"). Ta osaleb aktiivselt Riigikogu saalis aruteludes, vastates küsimustele ja kommenteerides valitsuse negatiivset tagasisidet. Ta näitab üles järjekindlust probleemi lahendamisel.

13 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastuseis tuleb valitsuselt ja koalitsioonilt (eriti Reformierakonnalt), kelle negatiivne tagasiside eelnõule on teada. Kriitika on suunatud valitsuse poliitilisele ebakõlale (erinevad seisukohad Tallinnas ja riigi tasandil) ja eriti tugevalt sellele, et Riigikogu ei ole andnud munitsipaalpolitseile (Mupo) vajalikke järelevalveõigusi, nimetades seda "emotsiooni ja meeldivuse küsimuseks".

13 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja rõhutab vajadust erakondadeülese koostöö järele, märkides, et Tallinna pöördumine riigi poole oli üksmeelne ja erakondadeülene. Ta viitab toetusele Keskerakonna peaaegu samasisulisele eelnõule ja kutsub üles ka teisi omavalitsusi, näiteks Tartut, ühinema, et Stenbocki valitsus nende häält kuuleks. Ta näeb ühtseid reegleid kasulikuna ka ettevõtjate konkurentsi seisukohalt.

13 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on selgelt suurlinnadel, eriti Tallinnas, mida peetakse rendiliiklusvahendite probleemide keskpunktiks ja kus on kõige rohkem õnnetusi. Ta kasutab Tallinna kogemust (sotsiaaldemokraatide juhitud linnavalitsus) näitena, miks seadusemuudatus on vajalik. Ta toob sisse ka Tartu ja vastandab linnade vajadusi maapiirkondade olukorraga.

13 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja pooldab ettevõtluse reguleerimist selgete seadustega, et tagada turvalisus ja aus konkurents renditeenuse pakkujate vahel. Ta hoiatab, et omavalitsuste kättemaksuhimulised regulatsioonid (nt kiiruse piiramine karistusena) läheksid vastuollu põhiseaduse ja ettevõtlusvabadusega. Eelnõu eesmärk on luua ettevõtjatele ühtsed ja mõistlikud reeglid.

13 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on liiklusturvalisus, eriti jalakäijate ja noorte kasutajate ohutus tihedas linnakeskkonnas. Ta tõstab esile probleemi, et väga noored (14-aastased) lapsed sõidavad pisimopeedidega, ning rõhutab liikluskultuuri ja vanemate rolli. Ta näeb seadusandlikku vanusepiirangut kui praktilist lahendust, mis vähendaks järelevalve koormust.

13 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Kõneleja prioriteet on Liiklusseaduse täiendamine kahe lihtsa punktiga: anda omavalitsustele õigus kehtestada maksimaalne rendisõidukite arv (kvoodid) ja vanusepiirang nende kasutusse andmiseks. Ta on eelnõu algataja ja toetaja, rõhutades, et see annab omavalitsustele "võimaluse, mitte kohustuse" olukorda reguleerida. Oluline teema on ka Mupo järelevalveõiguste andmata jätmine.

13 Analüüsitud kõnesid