Päevakorra profiil: Andre Hanimägi
Tsiviilkohtumenetluse seadustiku ja teiste seaduste muutmise seaduse (kollektiivse esindushagi menetluse loomine) eelnõu (334 SE) teine lugemine
2024-12-11
XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on tugevalt toetav kollektiivse esindushagi menetluse loomisele (eelnõu 334 SE), rõhutades selle olulisust tarbijate kaitsmisel. Seisukoht on pragmaatiline ja poliitika-põhine, keskendudes Euroopa Liidu direktiivi kohandamisele Eesti oludele, arvestades kohalike tarbijaühenduste vähest teket. Toetatakse diferentseeritud piirmäärade kehtestamist, et soodustada nii MTÜ-de kui ka haldusasutuste tegevust tarbijate esindamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles kõrget asjatundlikkust seadusandlikus protsessis ja tsiviilkohtumenetluse alal, olles kursis eelnõu pika menetluskäiguga. Ekspertiis on detailne, käsitledes tehnilisi küsimusi nagu tarbijate piirmäärad (10 vs 20) ja pädevate haldusasutuste (Finantsinspektsioon, TTJA) rolli kollektiivhagi esitamisel. Viidatakse konkreetsetele muudatusettepanekute esitajatele (Justiitsministeerium, Notarite Koda).
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne, neutraalne ja protseduuriline, sobides õiguskomisjoni ettekandja rolliga. Keskendutakse loogilisele apellatsioonile, esitades kokkuvõtteid komisjoni aruteludest, konsensuslikest otsustest ja menetluskäigust. Emotsionaalseid või isiklikke apelle ei kasutata, rõhk on faktide ja otsuste edastamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmuster on keskendunud struktureeritud seadusandlikule tööle komisjonis, viidates osalemisele kolmel konkreetsel õiguskomisjoni istungil (13. veebruar, 2. detsember, 9. detsember 2024), mis olid pühendatud eelnõu ettevalmistamisele. Kõneleja on aktiivne protseduuriline eestvedaja, kes teeb ettepanekuid edasiste menetlusetappide ajastamiseks.
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Konkreetseid poliitilisi vastaseid või kriitikuid ei nimetata ega kritiseerita. Ainus käsitletud vastuseis puudutab direktiivi eesmärgi (tarbijaühenduste teke) realistlikkust Eesti kultuuriruumis, mis tingis vajaduse kaasata riigiasutused. Kriitika on suunatud pigem kultuurilisele ja sotsiaalsele kontekstile kui poliitilistele jõududele.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on konsensuslik ja kaasav, rõhutades, et kõik neli muudatusettepanekut algatati ja võeti vastu konsensuslikult. Koostööd tehti ka valitsusasutuste ja erialaliitudega, kelle ettepanekuid arutati (Justiitsministeerium, Finantsinspektsioon, Notarite Koda). Eesmärk oli leida ühine lahendus piirmäärade ja pädevate asutuste küsimuses.
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklik ja rahvusvaheline, käsitledes Euroopa Liidu direktiivi ülevõtmist ning Eesti tarbijate kaitsmist nii piirisiseselt kui ka piiriüleselt. Puuduvad viited konkreetsetele kohalikele omavalitsustele, piirkondadele või valimisringkondadele.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on reguleerivad, toetades tarbijate kaitset kollektiivse esindushagi kaudu. See eeldab valmisolekut reguleerida turusuhteid ja kaasata järelevalveasutusi (Finantsinspektsioon, TTJA) õiguste tagamiseks. Otseseid seisukohti maksude või eelarvedistsipliini kohta ei esitata.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on tarbijakaitse ja tarbijaõiguste tagamine. Käsitletakse ka kodanikuühiskonna rolli, väljendades lootust, et seaduse jõustumine soodustab tarbijaühenduste teket, kuigi tunnistatakse Eesti kultuuriruumi eripärasid selles osas.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõu 334 SE (kollektiivse esindushagi menetlus) edukal ja kiirel menetlemisel. Kõneleja on eelnõu toetaja ja protseduuriline eestvedaja, kes tegi ettepaneku teine lugemine lõpetada ning saata eelnõu kolmandale lugemisele 18. detsembriks. Olulised saavutused on konsensuslike muudatusettepanekute vastuvõtmine piirmäärade ja pädevate asutuste osas.
1 Analüüsitud kõnesid