Päevakorra profiil: Ants Frosch
Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) kolmas lugemine
2025-03-26
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugev ja väärtuspõhine toetus kohalike omavalitsuste valimisõiguse piiramisele mittekodanikele, rõhutades riigi suveräänsust ja sisejulgeolekut. Peamine eesmärk on saavutada põhiseaduse muudatus kompromissi kaudu (nn päikeseloojanguklausel), kuigi eelistatakse puhtalt Eesti kodanikele suunatud varianti. Tunnistab end opositsiooniliikmena, kuid juhib vastutusrikast seadusandlikku protsessi, viidates väliskeskkonna poolt antud "ajaaknale".
30 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Tugev asjatundlikkus põhiseaduse muutmise protseduurides ja juriidilistes aspektides, viidates põhiseaduse paragrahvidele ja menetluse ajaloole. Kasutab juriidilist keelt (juristina, seadusandliku püramiidi tipp) ja tugineb sotsioloogilistele uuringutele ning Kaitsepolitseiameti hinnangutele mittekodanike hoiakute ja integratsiooni ebaõnnestumise kohta. Mainib konsulteerimist Välisministeeriumi ja NATO-ga koostöö küsimustes, rõhutades samas, et välispoliitilist ekspertiisi otsustamiseks ei kasutatud.
30 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, protseduuriline ja analüütiline, peegeldades põhiseaduskomisjoni ettekandja rolli, rõhutades samas otsuse kiireloomulisust ja vastutust. Kasutab loogilisi argumente ja viiteid ajaloolisele kontekstile (nt Kennedy tsitaat), et rõhutada kodaniku vastutust ja vältida "saamise mentaliteeti". Hoiak on üldiselt lepitav, püüdes leida kompromissi, kuid kriitiline neile, kes teemat emotsionaalselt või ähvardavalt käsitlevad.
30 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Väga aktiivne Põhiseaduskomisjonis, andes detailse ülevaate mitmetest istungitest ja menetlusotsustest teise ja kolmanda lugemise vahel (13. ja 18. märts). Viitab varasematele seitsmele komisjoni istungile ja avalikele kuulamistele. Mainib konsulteerimist Välisministeeriumi ja ekspertidega ning Kaitsepolitseiameti arvamusega tutvumise võimalust.
30 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastandus Keskerakonna (Lauri Laats) ja Sotsiaaldemokraatide (Lauri Läänemets) seisukohtadele, kes hääletasid kompromissi vastu, kritiseerides nende arusaama õiguste äravõtmisest. Kritiseerib kaudselt eelmise valitsuse tegevusetust 2023. aasta kevadel, mis jättis julgeolekuga seotud teemad tähelepanuta. Peab viienda kolonni teema tõstatamist Riigikogu saalis äärmiselt kohatuks ja ähvardavaks.
30 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab kompromissi otsimist ja laiapõhjalise konsensuse vajadust ("suurima ühisosa leidmine"), toetades 55 Riigikogu liikme esitatud kompromissvarianti. Tänab poliitilisi jõude riigimehelikkuse ja pühendunud töö eest. Peab positiivseks, et praeguses Riigikogus on võime teistega rääkida ja kuulata oluliselt parem kui varem, märkides ära sotsiaaldemokraatide vaadete dünaamilise muutumise.
30 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub riiklikule suveräänsusele ja sisejulgeolekule, kuid toob näidetena esile kohalikud omavalitsused nagu Valga, Narva ja Kohtla-Järve. Rõhutab, et Eesti kodanikel peavad olema samad õigused ja asjaajamise võimalus eesti keeles igas omavalitsuses, viidates keelenõuete kehtestamise suutmatusele piirkondades.
30 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Not enough data
30 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on kodakondsus ja lõimumine, rõhutades, et valimisõigus on kodanikuõigus ja 30 aastat antud eelisõigus on olnud privileeg. Toetab kodakondsuseta isikute valimisõiguse piiramist (päikeseloojanguklausel), et motiveerida neid Eesti kodakondsust omandama, viidates uuringutele nende radikaalsemate hoiakute kohta. Rõhutab vajadust revideerida lõimumismeetodeid ja panustada eestikeelsele haridusele üleminekusse.
30 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Eesti Vabariigi põhiseaduse muutmise seaduse eelnõu (536 SE) kolmas lugemine, mis puudutab kohalike valimiste valimisõigust. On aktiivne toetaja ja menetleja, keskendudes kahe konkureeriva muudatusettepaneku (26 ja 55 liikme oma) läbitöötamisele ja lõpphääletuse kiireloomulisele läbiviimisele.
30 Analüüsitud kõnesid