Päevakorra profiil: Mart Võrklaev
Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (571 SE) esimene lugemine
2025-04-08
XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Peamine poliitiline seisukoht on seotud mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise eelnõu (571 SE) tagasilükkamisega, mida Rahanduskomisjon toetas häältega 6:3. Üks kõneleja (Mart Võrklaev) võtab tugeva kaitsepositsiooni, rõhutades oma varasemat vastuseisu sotsiaaldemokraatide nõudmistele maksustada inimesi veelgi jõulisemalt ja kõrgemate CO2 vahemike alusel. Seisukohad on tugevalt poliitiliselt laetud, keskendudes vastutuse nihutamisele maksu autorluse osas.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Üks kõneleja näitab asjatundlikkust parlamendi menetlusprotseduuride osas, andes täpselt edasi komisjoni arutelu sisu, hääletustulemused ja konsensuslikud menetlusotsused. Teine kõneleja demonstreerib teadmisi automaksu tehniliste detailide kohta, viidates konkreetselt CO2 vahemikele, mida sotsiaaldemokraadid soovisid kõrgemaks tõsta. Asjatundlikkus väljendub ka oskuses eristada maksu autorlust ja selle karmistamise nõudeid.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on kahetine: komisjoni ettekandja kasutab formaalset, neutraalset ja protseduurilist tooni, keskendudes faktidele ja menetluse käigule. Teine kõneleja on aga selgelt võitlev ja kaitsev, kasutades süüdistusi ("valesüüdistused") ja emotsionaalseid apelle, et rünnata opositsiooni ja eitada maksu autorlust. Kõneleja kasutab otsest pöördumist ja vastutuse nihutamist, et oma seisukohta jõuliselt kaitsta.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Tegevusmustrid keskenduvad seadusandlikule tööle, sealhulgas osalemisele Rahanduskomisjoni istungil 25. märtsil ja selle tulemuste ettekandmisele Riigikogu täiskogule 8. aprillil. Kõneleja tegutseb komisjoni ettekandjana, mis eeldab aktiivset osalemist komisjoni töös ja selle tulemuste edastamist täiskogule.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev vastuseis on suunatud Sotsiaaldemokraatidele, keda süüdistatakse valitsusest lahkumise järel oma koha otsimises ja valesüüdistuste esitamises maksu autorluse osas. Lisaks kritiseeritakse sotside järjekindlat nõudmist maksustada inimesi veelgi kõrgemalt CO2 vahemike alusel. Isamaa fraktsiooni kritiseeritakse menetluslikel põhjustel, kuna nad ei ilmunud komisjoni istungile eelnõu tutvustama, mistõttu sisulist arutelu ei toimunud.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostöö oli olemas menetlusotsuste osas komisjonis (ettekandja määramine ja eelnõu täiskogu päevakorda võtmine), mis toimus konsensuslikult. Sisuline koostöö eelnõu algatajaga puudus, kuna Isamaa fraktsiooni esindajat ei olnud komisjoni arutelul kohal. Komisjoni ettepanek eelnõu tagasi lükata näitab tugevat erimeelsust algataja fraktsiooniga.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Not enough data
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Väljendatakse tugevat vastuseisu agressiivsele ja kõrgele maksustamisele, eriti seoses mootorsõidukimaksuga. Kõneleja (Võrklaev) rõhutab, et ta seisis vastu sotsiaaldemokraatide nõudmistele, mille eesmärk oli korjata oma inimestelt veelgi rohkem maksu. See viitab soovile vältida liigset maksukoormust kodanikele.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on Mootorsõidukimaksu seaduse kehtetuks tunnistamise seaduse eelnõu (571 SE) menetlemisel. Kõneleja on komisjoni ettekandja rollis, keskendudes eelnõu esimesel lugemisel tagasilükkamise ettepaneku edastamisele. Oluline fookus on ka seadusloome protseduurilisel korrektsusel ja selle tagamisel, et arutelu toimuks.
4 Analüüsitud kõnesid