Istungi profiil: Varro Vooglaid

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

2025-05-08

Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on õigusriikluse põhimõttel ja hea õigusloome eeskirjade range järgimise nõudmisel. Kõik valitsuse eelnõud peavad sisaldama põhiseaduslikkuse analüüsi, mille süstemaatilisele puudumisele avaldatakse tugevat vastuseisu. Seisukoht on tugevalt protseduuriline ja väärtuspõhine, rõhutades seaduslikkuse põhimõtte teostamist. Vastustatakse Justiitsministri seisukohta, et analüüsi võib teha valikuliselt, kui õiguste riive ei tundu intensiivne.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõrge asjatundlikkus õigusloome protseduurides, põhiseaduslikkuse hindamisel ja parlamendi töökorras. Viitab täpsetele õigusaktide sätetele (HÕNTE § 43 lg 1 p 5, KOTS § 13 lg 2 p 10 ja 18) ning esitab statistilisi andmeid eelnõude põhiseaduslikkuse analüüsi puudumise kohta. Rõhutab, et enam kui pooltel valitsuse eelnõudel see nõue täitmata, näidates süsteemset probleemi.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on formaalne, loogiline ja kriitiline, rõhutades õiguslikku järjepidevust ning õigusriikluse olulisust. Kasutab lihtsustavaid paralleele (liiklus, koolitööd) valitsuse tegevuse ebamõistlikkuse illustreerimiseks, pöördudes ka rõdul viibivate noorte poole. Toon on jõuline, pakkudes probleemi lahendamiseks konkreetseid ja mitmetasandilisi samme.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Aktiivne täiskogu debattides, esitades küsimusi Justiitsministrile ja kasutades piiratud aega kahe olulise teema käsitlemiseks. Näitab proaktiivsust, viidates konkreetsele ettepanekule, mille ta esitas Riigikogu juhatusele "mõne päeva eest" eelnõude päevakorda lülitamise korra muutmiseks.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Tugev protseduuriline vastuseis Vabariigi Valitsusele ja ministeeriumidele süsteemse normide eiramise eest hea õigusloome eeskirjade osas. Kritiseerib Justiitsministri suhtumist, mis lubaks põhiseaduslikkuse analüüsi valikulisust, nimetades seda suvaõiguse tekkimise ohuks. Vastuseis on suunatud valitsuse tegevusetusele ja poliitilisele tahtmatusele probleemi lahendada.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kuigi kriitiline, pakub välja konkreetseid neljatasandilisi lahendusi, mis nõuavad koostööd ministeeriumide, Justiitsministri, parlamendikomisjonide ja Riigikogu juhatuse vahel. Teeb ettepaneku pakkuda täienduskoolitust kõigile Riigikogu liikmetele, et parandada nende võimekust eelnõude põhiseaduspärasust hinnata.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub eranditult riiklikule õigusloome kvaliteedile ja parlamendi töökorrale. Regionaalne fookus puudub, Tallinnat mainitakse vaid liiklusanalooogia kontekstis.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Mainib möödaminnes muret ülereguleerimise ja halduskoormuse kasvatamise pärast õigusloomepoliitika kontekstis. Detailne seisukoht maksude, eelarve või majanduskasvu osas puudub.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei ole andmeid.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on olemasolevate õigusloome eeskirjade (HÕNTE) jõustamisel ja parlamendi töökorra parandamisel. On algataja rollis, tehes ettepaneku Riigikogu juhatusele mitte lülitada päevakorda eelnõusid, millel puudub nõutav põhiseaduslikkuse analüüs.

2 Analüüsitud kõnesid