Päevakorra profiil: Varro Vooglaid
Arupärimine prokuratuuri ja Kaitsepolitseiameti (KaPo) tegevuse põhjendatuse kohta (nr 528)
2024-03-18
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline fookus on õiguskaitseorganite (Prokuratuur ja KaPo) tegevuse põhjendatusel ja ametnike isikliku vastutuse puudumisel. Kõneleja vastandub tugevalt karistamatuse tundele, mis tekib, kui võimu kuritarvitamise eest ei järgne reaalset vastutust, pidades seda Eesti Vabariigi sõlmküsimuseks. Seisukoht on tugevalt vastanduv ja keskendub õigusriigi põhimõtete ning ametnike tegevuse tulemuslikkuse hindamisele. Poliitiline raamistik on selgelt suunatud avaliku võimu teostamise vastutuse ja läbipaistvuse parandamisele.
4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab üles sügavat asjatundlikkust kriminaalmenetluse, prokuratuuri järelevalve ning avaliku teenistuse seaduse (eriti § 80) alal, viidates konkreetsetele paragrahvidele ja nende rakendamatusele. Ta analüüsib detailseid kaasusid (Lember, Pruunsild/Humal, Seppik) õigusvastasuse ja vastutuse perspektiivist. Ekspertiis avaldub ka oskuses küsida Justiitsministrilt Prokuratuuriseaduse § 9 kohase teenistusliku järelevalve ulatuse kohta.
4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on kriitiline, tungiv ja kohati võitluslik, keskendudes loogilistele argumentidele, mis põhinevad seaduse sätetel ja konkreetsetel näidetel. Kasutatakse tugevaid väljendeid (nt "võimu kuritarvitamine," "hiiglaslik mainekahju," "nali") rõhutamaks vastutuse puudumise tõsidust ja karistamatuse tunnet. Kuigi pöördutakse ministri poole viisakalt, kritiseeritakse teravalt tema diplomaatilist vastust ja süsteemi suutmatust vastutust rakendada.
4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja osaleb aktiivselt arupärimiste esitamisel ja aruteludel, mis puudutavad õiguskaitseorganite tegevust, viidates järjepidevale tegevusele sarnaste probleemide tõstatamisel (nt Lemberi kaasuse arutelu). Tegevusmuster näitab süsteemset keskendumist õigussüsteemi puudujääkidele ja ametnike vastutusele.
4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised kriitika objektid on Prokuratuur ja Kaitsepolitseiamet, keda süüdistatakse võimu kuritarvitamise tunnustes ja seaduserikkumistes (nt advokaadiga suhtlemise takistamine). Kriitika on suunatud süsteemsele vastutuse puudumisele ametnike tasandil, mitte niivõrd poliitilistele oponentidele. Rünnakute intensiivsus on kõrge, kuna vastutuse puudumist peetakse õigusriigi põhimõtete rikkumiseks.
4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on antud kontekstis formaalne ja kontrolliv, esitades ministrile teravaid küsimusi ja kritiseerides tema diplomaatilisi vastuseid. Kõneleja nõuab vastutuse printsiibi jõustamist, mis viitab vähesele valmidusele kompromissideks selles küsimuses. Koostöövalmiduse kohta teiste poliitiliste jõududega andmed puuduvad.
4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikel õigussüsteemi probleemidel ja vastutuse printsiipidel, kuigi üks käsitletud juhtum (Pruunsild ja Humala) on seotud Tartu toonase abilinnapeaga. Mainitakse ka Tartu linnapea Urmas Klaasi kinnitust, kuid see teenib laiemat riiklikku arutelu võimu kuritarvitamise teemal.
4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated ilmnevad kaudselt, rõhutades maksumaksjate raha raiskamist ebaõnnestunud kriminaalmenetlustele (üle miljoni euro Lemberi kaasuses). Nõutakse ametnike varalist vastutust süüliselt tekitatud kahju eest, viidates avaliku teenistuse seaduse § 80-le, toetades seega fiskaalset distsipliini ja riigi raha säästlikku kasutamist.
4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Fookus on kodanikuvabadustel ja õigusriigi põhimõtetel, eriti riigivõimu (KaPo, Prokuratuur) kuritarvitamise kontekstis. Tõstetakse esile õigust privaatsele suhtlusele advokaadiga ja vastuseisu alusetule kinnipidamisele (Seppiku juhtum), rõhutades vajadust kaitsta isikuid riikliku omavoli eest. Mainekahju tekitamist süütutele isikutele peetakse tõsiseks sotsiaalseks probleemiks.
4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on olemasolevate õigusnormide (nt ATS § 80 ja Prokuratuuriseaduse § 9) rakendamise ja jõustamise nõudmisel, eriti mis puudutab ametnike isiklikku ja varalist vastutust. Kõneleja on pigem kriitik ja järelevalvaja, kes nõuab seaduserikkumiste lõpetamist ja vastutuse printsiibi jõustamist, mitte niivõrd uute seaduste algataja.
4 Analüüsitud kõnesid