Päevakorra profiil: Varro Vooglaid

Erakonnaseaduse ja krediidiasutuse seaduse muutmise seaduse eelnõu (585 SE) esimene lugemine

2025-03-18

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja on tugevas opositsioonis valitsuskoalitsiooni algatustega, pidades neid tervikuna valesuunalisteks ja kriise süvendavateks. Poliitiline positsioon on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades otsedemokraatia taastamise vajadust (rahvaalgatus, referendumid, presidendi otsevalimine) ning õigusriikluse põhimõtete kaitset, eriti seoses Erakondade Rahastamise Järelevalve Komisjoni (ERJK) volituste laiendamisega. Eelnõu 585 SE osas on seisukoht resoluutselt eitav, tehes ettepaneku see tagasi lükata.

6 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib juriidilist asjatundlikkust seaduseelnõu sisu ja sõnastuse analüüsimisel, keskendudes spetsiifiliselt sidusorganisatsiooni ja kolmanda isiku mõistete ebamäärasele määratlusele. Rõhutatakse põhiseaduslikkuse analüüsi puudumist eelnõus ja näidatakse teadmisi riigi institutsioonide struktuurist, pakkudes ERJK asemel lahenduseks Riigikontrolli.

6 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on äärmiselt võitlev, kriitiline ja konfronteeriv, kasutades tugevaid ja emotsionaalseid väljendeid (nt "värdmoodustis," "poliitiline vägistamine"). Kõneleja vastandab oma detailset juriidilist ja sisulist kriitikat ministri esitatud "paatoslikele ja primitiivsetele loosunglikele hüüdlausetetele." Argumentatsioon on loogiline, keskendudes vastaste demokraatiaideaali hüpokriitilisusele ja seaduseelnõu juriidilistele puudustele.

6 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne seadusandlikus protsessis, olles esitanud samal hommikul vastueelnõu ERJK likvideerimiseks ja selle ülesannete Riigikontrollile andmiseks. Tegevusmuster näitab kohest ja otsest reageerimist valitsuse algatustele ning aktiivset osalemist küsimuste-vastuste voorus.

6 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamised vastased on valitsuskoalitsioon (eriti Eesti 200 ja Sotsiaaldemokraadid) ning minister Pakosta. Kriitika on suunatud nii poliitilisele legitiimsusele (Eesti 200 madal toetus ja mandaat) kui ka protseduurilistele vigadele (põhiseaduslikkuse analüüsi puudumine). Eriti teravalt kritiseeritakse ERJK-d kui poliitiliselt mehitatud ja sotside kontrolli all olevat organit, mis lubab endale meelevaldseid kuritarvitusi (nt SAPTK juhtum). Kompromiss on välistatud, nõutakse eelnõu tagasilükkamist.

6 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Kõneleja stiil on koostöö osas suletud, keskendudes oma fraktsiooni vastanduvate ettepanekute esitamisele ja teiste fraktsioonide kutsumisele toetama eelnõu tagasilükkamist. Rõhutatakse, et ERJK kaudu teostatav järelevalve on ebaaus ja vastuolus läbipaistvuse ideaalidega, mistõttu puudub alus valitsuse pakutud lahenduse toetamiseks.

6 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on valdavalt riiklikel ja rahvusvahelistel teemadel, käsitledes Eesti demokraatia ja põhiseaduslikkuse küsimusi. Mainitakse vajadust piirata Euroopa Liidu kasvavat mõju ning tuuakse eeskujuks Ungari ja Gruusia välismõjude tõrjumise seadused. Konkreetseid kohalikke või regionaalseid projekte ei käsitleta.

6 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Kõneleja kritiseerib valitsust majanduskriisi süvendamise eest maksude tõstmise kaudu, propageerides majanduse elavdamiseks maksude langetamist. Eraldi kritiseeritakse automaksu kehtestamist, mis karistab eriliselt paljulapselisi perekondi.

6 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Tugev rõhuasetus on perekonnaväärtustel, kritiseerides valitsust perekonnavaenulike initsiatiivide ja paljulapseliste perede toetuste kärpimise eest. Julgeolekukriisi kontekstis kritiseeritakse Moskva Patriarhaadi Eesti Õigeusu Kiriku ja Pühtitsa kloostri tagakiusamist, mis viitab murele usuvabaduse ja sisemise julgeoleku pärast.

6 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Erakonnaseaduse muutmise eelnõu (585 SE) tagasilükkamine. Kõneleja on algataja rollis, esitades alternatiivse eelnõu ERJK likvideerimiseks ja selle ülesannete Riigikontrollile andmiseks. Muud prioriteedid hõlmavad rahvaalgatuse õiguse taastamist ja välismõjude tõrjumise seaduse algatamist.

6 Analüüsitud kõnesid