Päevakorra profiil: Varro Vooglaid
Krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) kolmas lugemine
2024-06-05
XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt eelnõu 398 SE (krüptovaraturu seadus) vastane, kuna see on ettevõtlust pärssiv ja bürokraatlik. Kõneleja rõhutab valitsuse süstemaatilist ebaõnnestumist ettevõtjasõbraliku keskkonna loomisel, kritiseerides jõulisi maksutõuse ja bürokraatliku koormuse kasvu. Positsioon on tugevalt väärtus- ja tulemuspõhine, keskendudes Eesti IT-riigi maine taastamise vajadusele.
2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja demonstreerib detailsust krüptovara regulatsiooni, MiCAR-i, litsentseerimisprotseduuride (RAB ja FI vahelised probleemid) ning nõukogu koosseisu nõuete osas. Teadmiste aluseks on finantstehnoloogia sektori ettevõtja pikk ja tehniline tsitaat, mis sisaldab spetsiifilisi viiteid seadusmuudatustele ja järelevalveasutustele. Esitatakse ka kriitikat Finantsinspektsiooni juhi Kilvar Kessleri väljaütlemiste teemal kompetentsi puudumise kohta.
2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on võitlev ja tungiv, väljendades kahetsust ja sügavat arusaamatust valitsuse tegevuse suhtes. Kasutatakse nii tehnilisi üksikasju (pikk tsitaat) kui ka emotsionaalselt laetud kriitikat, kirjeldades olukorda kui "skisofreenilist" ja valitsuse tegevust kui "sektori täieliku hävitamise kursil". Toon on formaalne, kuid äärmiselt kriitiline ja süüdistav.
2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Andmed piirduvad kahe järjestikuse kõnega Riigikogu istungil sama eelnõu kolmanda lugemise teemal. Mainitakse varasemat osalemist komisjoni töös, kus ettevõtjate kriitikat ei kuulatud. Kõneleja viitas ka kiusatusele rääkida automaksu teemal, mis näitab valmisolekut tegeleda ka teiste päevakajaliste teemadega.
2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on valitsuskoalitsioon, eriti Reformierakond, keda süüdistatakse süstemaatilises ettevõtluse pärssimises ja ebausaldusväärsuses. Kriitika on intensiivne, keskendudes poliitilistele vigadele (bürokraatia, maksud) ja ettevõtjate suhtes süü presumptsiooni rakendamisele. Valitsuse tegevust peetakse arusaamatuks ja ettevõtjasõbraliku maine hävitavaks.
2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil on fraktsioonipõhine (EKRE fraktsioon hääletab vastu) ning tugineb tihedale suhtlusele finantstehnoloogia sektori ettevõtjate ja erialaliitudega, kelle seisukohti tsiteeritakse pikalt. Väliseid eksperte peetakse usaldusväärseks teadmiste allikaks, kelle ettepanekutega valitsus pole arvestanud. Kompromissivalmidust valitsuskoalitsiooniga kõnealuses küsimuses ei väljendata.
2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (Eesti ettevõtluskeskkond ja IT-riigi maine) ning rahvusvahelisel tasandil, võrreldes Eesti regulatiivset lähenemist MiCAR-i ja naaberriikide (Läti, Leedu) edumeelsete kampaaniatega. Rõhutatakse vajadust meelitada Eestisse tagasi välisinvesteeringuid ja globaalse haardega tegijaid.
2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt ettevõtlust soosivad, nõudes bürokraatliku koormuse vähendamist ja maksutõusude vastustamist. Eesmärk on taastada ettevõtjasõbralik maine, et meelitada Eestisse sadu miljoneid välisinvesteeringuid ja luua kõrgepalgalisi töökohti. Vastustatakse ka ulatuslikku sekkumist pangasaladusse ja süü presumptsiooni rakendamist ettevõtjate suhtes.
2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid pole piisavalt.
2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on krüptovaraturu seaduse eelnõu (398 SE) vastustamisel, rõhutades selle puudusi litsentseerimismenetluste ja ebamõistlike nõuete osas. Kõneleja on eelnõu tugev vastane, kes nõuab ekspertide muudatusettepanekutega arvestamist. Mainitakse ka kavandatavat sekkumist pangasaladusse ja automaksu teemat.
2 Analüüsitud kõnesid