Istungi profiil: Peeter Ernits
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
2025-10-07
Poliitiline positsioon
Kõneleja vastandub tugevalt bürokraatlikule keerukusele ja poliitilisele grafoomaaniale, kritiseerides ministri esitatud 900-leheküljelist materjali kui "pahna". Poliitiline positsioon on suunatud riigi tegevuspõhise totruse ja sisutühjade mõõdikute massi vastu, rõhutades vajadust lihtsuse ja mõistlikkuse järele. See on tugevalt tulemuspõhine kriitika, mis keskendub riigi ebaefektiivsusele ja ressursside raiskamisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust riigi eelarvedokumentatsiooni ja avaliku sektori tulemusjuhtimise (mõõdikud) valdkonnas. Ta kasutab spetsiifilisi termineid nagu "tegevuspõhine totrus" ja "poliitiline grafoomaania" ning võrdleb Eesti praktikat Soome omaga, kus dokumentatsioon on oluliselt lühem. Kõneleja küsib konkreetselt ametnike ajakulu ja raha kulutamise kohta nende sisutühjade mõõdikute loomisel.
3 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on väga ründav, irooniline ja konfronteeriv, kasutades tugevaid negatiivseid väljendeid nagu "pahna" ja "totrus". Kõneleja esitab isiklikke süüdistusi ministri üleolevas käitumises ja kolleegide solvamises, nõudes juhatajalt protseduurilist sekkumist. Eelistatakse emotsionaalseid ja isiklikke rünnakuid detailsele loogilisele analüüsile, kuigi kriitika algab sisulistest teemadest.
3 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne täiskogu istungil, esitades ministrile teravaid küsimusi ja sekkudes protseduuriliste küsimustega. Kõik esinemised toimusid ühel päeval, keskendudes rahandusministri tegevuse ja dokumentatsiooni kritiseerimisele.
3 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastane on Rahandusminister, keda kritiseeritakse nii poliitika (dokumentide keerukus, mõõdikute sisutühjus) kui ka isikliku käitumise pärast. Kriitika on intensiivne ja sisaldab süüdistusi üleolevas kolleegide solvamises ja enda "impeeriumi valitsejaks" pidamises. Kompromissivalmidus puudub, vastupidi, nõutakse ministri käitumise lõpetamist.
3 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Puuduvad otsesed tõendid koostööst või kompromissivalmidusest ministriga; kõneleja stiil on puhtalt konfronteeriv. Ainus viide kolleegidele on Aivar Sõerdi mainimine, kes samuti ministri materjalidega hädas on, viidates kaudsele ühisele murele.
3 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul tasandil (Eesti riigi bürokraatia ja grafoomaania) ning rahvusvahelisel võrdlusel Soome kolleegide praktikaga. Kohalikud või piirkondlikud teemad puuduvad.
3 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad fiskaaldistsipliinile ja kriitikale ametnike aja ja raha raiskamise suhtes sisutühjadele tegevuspõhistele mõõdikutele. Toon on tugevalt suunatud valitsuse ebaefektiivsuse ja liigse bürokraatia vastu, mis tekitab arusaamatut "pahna".
3 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Andmeid pole piisavalt.
3 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on suunatud valitsuse esitatud mahukate finants- või planeerimisdokumentide (900 lehekülge) ja tegevuspõhise planeerimise struktuuri kritiseerimisele ja vastustamisele. Kõneleja nõuab dokumentatsiooni lihtsustamist ja Soome eeskujule vastavat lühemat vormi.
3 Analüüsitud kõnesid