Päevakorra profiil: Peeter Ernits

Reklaamiseaduse ja isikuandmete kaitse seaduse muutmise seaduse eelnõu (696 SE) esimene lugemine

2025-10-21

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon keskendub tugevale vastuseisule Euroopa Liidu otsekohalduva määruse ebaselgele ja kiirustatud rakendamisele, nimetades olukorda "skisofreeniliseks" ja "võta või jäta" seisundiks. Rõhutatakse ohtu, et ebaselged reeglid ja suured trahvid (kuni 20 miljonit eurot) võimaldavad poliitilisi vastaseid "hävitada" või "ruineerida". Seisukoht on tugevalt väärtuspõhine, rõhutades Eesti väärikuse puudumist EL-i nõuete vastuvaidlemisel.

4 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust EL-i õigusaktide hierarhia (määrus, direktiiv, soovitus) ja siseriikliku rakendamise (PPA vs TTJA rollid) osas. Kasutatakse konkreetseid andmeid, nagu Reformierakonna reklaamikulu (105 321 eurot) ja valimistulemuste erinevused, et illustreerida valeinfo levitamise probleemi. Samuti rõhutatakse juriidilist ebaselgust poliitreklaami ja poliitilise kommentaari eristamisel.

4 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on teravalt kriitiline, sarkastiline ja emotsionaalselt laetud, kirjeldades olukorda kui "absurdsust" ja "piinlikku" mängu. Kasutatakse nii loogilisi argumente seaduse ebaselguse kohta kui ka otseseid süüdistusi (Reformierakonna linnapeakandidaadi valetamine) ja tugevaid metafoore (nt Ungari kui "kärnane koer"). Toon on üldiselt frustreeritud ja murelik.

4 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõik kõned on seotud ühe konkreetse seaduseelnõu (696 SE) esimese lugemise aruteluga Riigikogus, kus kõneleja esitab korduvalt küsimusi ja seisukohti. Puuduvad andmed laiema tegevuse või esinemiste sageduse kohta.

4 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Peamine vastasseis on suunatud Reformierakonna vastu, keda süüdistatakse ilmselgelt ebatõese ja kalli valeinfo levitamises (näiteks Maris Lauri kampaania). Kriitika on suunatud ka Justiitsministrile ja ametnikele, kes on jätnud seaduse sisu ebaselgeks, andes neile liiga suure poliitilise mõjuvõimu. Samuti kritiseeritakse Eesti valitsuse leiget vastuseisu EL-i regulatsioonidele.

4 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Koostööstiil viitab saalis valitsevale laiale konsensusele seaduseelnõu absurdse olukorra osas ("kogu saal laias laastus mõistab selle absurdsust"), kuid otsest koostööd või kompromissi vastaspoolega ei pakuta. Pigem rõhutatakse ühist arusaama olukorra keerukusest.

4 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riiklikul seadusandlusel ja rahvusvahelisel tasandil (EL-i määrused, Ungari seisukoht). Kohalikku teemat (linnapeakandidaadi reklaam) kasutatakse vaid näitena poliitreklaami ebatõesusest ja sellega kaasnevatest ohtudest.

4 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated keskenduvad regulatiivsele ohule, hoiatades, et ebaselged reeglid ja potentsiaalsed suured trahvid (kuni 20 miljonit eurot) võivad viia erakondade pankroti või eksistentsi lõpetamiseni. Samuti tuuakse esile poliitreklaami suured kulud (105 321 eurot).

4 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Not enough data.

4 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on eelnõul 696 SE, mille eesmärk on muuta reklaami- ja isikuandmete kaitse seadust. Kõneleja on tugev vastane praegusele rakendusviisile, kritiseerides seda kui kiirustatud "PPA pääste-eelnõu", mis delegeerib ebaselge sisu ametnikele (TTJA) ja jõustus ülepeakaela.

4 Analüüsitud kõnesid