Päevakorra profiil: Jaak Aab

Elektrituruseaduse muutmise seaduse eelnõu (555 SE) kolmas lugemine

2025-05-07

XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab tugevalt Eesti energiajulgeoleku tagamist läbi desünkroniseerimise Venemaast ja Valgevenest, hoolimata sellega kaasnevatest kuludest tarbijatele. Võtab pragmaatilist seisukohta elektrituruseaduse muudatuste osas, tunnistades nii positiivseid aspekte (elektrisalvestuse topeltmaksustamise kaotamine) kui ka probleeme (saartalitlus- ja sagedusreservitasu). Nõuab läbipaistvust ja täiendavat kontrolli ministeeriumilt ning Riigikogult enne uute tasude kehtestamist.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Demonstreerib sügavaid teadmisi elektrisüsteemi toimimisest, kasutades tehnilisi termineid nagu saartalitlusvõime, sagedusreserv, agregeerimise regulatsioon ja netomõõtmise põhimõte. Opereerib konkreetsete arvudega (60 miljonit eurot aastas, 0,5 senti kilovatt-tunni kohta) ja selgitab detailselt elektrituru mehhanisme. Viitab spetsiifilistele taristuprojektidele nagu Leedu vesipumpla ja Kiisa reservgaasijaam, näidates ekspertteadmisi energiasektoris.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab tasakaalustatud ja analüütilist lähenemist, tunnistades ausalt nii positiivseid kui ka negatiivseid aspekte. Retoorika on selgitav ja hariduslik, püüdes keerulisi tehnilisi küsimusi arusaadavalt seletada. Kasutab enesekriitilist tooni ("raputame endale tuhka pähe"), kuid jääb konstruktiivseks ja tulevikku suunatuks. Lõpetab selge seisukoha võtmisega, näidates otsusekindlust.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Piirdub antud perioodil ühe pikema kõnega elektrituruseaduse kolmandas lugemises. Nõuab lisaaega oma seisukohtade täielikuks väljendamiseks, mis näitab põhjalikku ettevalmistust ja soovi detailselt selgitada. Viitab vajadusele jätkuvaks järelevalveks ja aruandluseks tulevikus.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Ei avalda otsest vastandumist konkreetsetele isikutele või gruppidele, vaid kritiseerib süsteemseid puudujääke planeerimises ja prognoosimises. Väljendab meelepaha selle üle, et desünkroniseerimise tagajärgi ei nähtud piisavalt ette ja et sagedusreservi kulud osutusid prognoositust kõrgemaks. Kriitika on konstruktiivne ja suunatud süsteemi parandamisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab vajadust koostööks Riigikogu majanduskomisjoni, ministri ja Konkurentsiametiga. Nõuab kollektiivset järelevalvet ja läbipaistvust otsuste tegemisel. Väljendab oma fraktsiooni (Sotsiaaldemokraatlik Erakond) toetust seaduseelnõule, kuid seab tingimused täiendavate selgituste osas, näidates kompromissivalmidust koos nõudlikkusega.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Keskendub peamiselt üleriigilistele energiaküsimustele, mainimata konkreetseid piirkondi või kohalikke huve. Ainus regionaalne viide puudutab Leedu vesipumplat ja Kiisa reservgaasijaama kui osa Balti riikide ühisest energiasüsteemist. Fookus on riikliku energiajulgeoleku tagamisel.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Tunnistab paratamatust, et energiajulgeoleku tagamine nõuab täiendavaid kulusid tarbijatelt (umbes 1,5 senti kilovatt-tunni kohta). Toetab turumehhanisme, kuid nõuab riiklikku sekkumist strateegilistes küsimustes. Väljendab muret kulude jaotuse üle tarbijate ja tootjate vahel, tunnistades et lõpuks kandub koormus tarbijatele. Rõhutab investeeringute vajadust salvestusvõimsustesse kui odavamat alternatiivi.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Ei käsitle antud perioodil traditsioonilisi sotsiaalseid teemasid nagu haridus, tervishoid või sotsiaalpoliitika. Ainus sotsiaalne aspekt puudutab elektriarvete tõusu mõju tarbijatele, mille puhul näitab mõistmist kodumajapidamiste koormuse suurenemise osas.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub elektrituruseaduse muutmise seaduse detailidele, toetades selle vastuvõtmist tingimusliku heakskiiduga. Rõhutab vajadust täiendavate regulatsioonide (metoodikate) väljatöötamiseks ja Riigikogu järelevalve tugevdamiseks. Nõuab, et parlament saaks täieliku ülevaate tasude kehtestamise korrast enne nende jõustumist 2026. aasta jaanuaris.

2 Analüüsitud kõnesid