Päevakorra profiil: Jaak Aab

Planeerimisseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (683 SE) esimene lugemine

2025-10-08

XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Poliitiline positsioon on tugevalt toetav Planeerimisseaduse muudatustele (683 SE), rõhutades vajadust vähendada bürokraatiat ja lühendada arendusprotsesse. Seisukoht on tulemuspõhine, keskendudes majanduse konkurentsivõime parandamisele ja regionaalse ebavõrdsuse vähendamisele. Kõneleja kinnitab Sotsiaaldemokraatide fraktsiooni toetust eelnõu menetlemisele.

2 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust ruumilise planeerimise ja digitaalsete registrite (Maa- ja Ruumiamet, PLANIS) valdkonnas, viidates nende loomise ajaloole ja funktsionaalsusele. Ta on kursis planeerimisõiguse kümneaastase ajalooga ning oskab tuua esile praktikas tekkinud kitsaskohti. Samuti on tal teadmisi kliimariskide (nt pikad kuumad põuaperioodid, tormiveed) arvestamisest ruumilises planeerimises.

2 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Stiil on konstruktiivne, praktiline ja mõnevõrra kiireloomuline, rõhutades vajadust kiiremate lahenduste järele dünaamiliselt muutuvas maailmas. Kasutatakse nii poliitilisi argumente (bürokraatia vähendamine) kui ka viiteid varasematele "ilusatele unistustele" ühtse infobaasi loomisel. Kõneleja on formaalne, pöördudes nii juhataja, ministri, Riigikogu liikmete kui ka Eesti rahva poole.

2 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Kõneleja on aktiivne planeerimisalases seadusloomes, viidates varasemale tööle valitsuses ("kui me olime koos valitsuses, Martin") ja Maa- ja Ruumiameti ettevalmistamisele. Ta osaleb aktiivselt eelnõu esimese lugemise debatis, esitades nii küsimusi kui ka poliitilist toetust.

2 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastandutakse kriitikale, nagu sõidetaks eelnõuga kohalikest omavalitsustest üle või et see oleks mõeldud ainult tuulikute arendamiseks. Märgitakse, et sõna "kliima" mainimine tekitab saalis paremal pool istujates tugevat vastuseisu, vihjates ideoloogilisele vastandumisele. Kriitika on suunatud eelnõu väärtõlgendamisele, mitte isikutele.

2 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutatakse kohaliku omavalitsuse suurt vastutust ja kaasamise olulisust, kuigi kritiseeritakse bürokraatlikku venitamist. Viidatakse varasemale koostööle valitsuses planeerimisprotsessi lühendamise teemal, näidates valmisolekut poliitiliseks koostööks. Kõneleja rõhutab, et kaasamist pole kunagi liiga palju.

2 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on suunatud regionaalsele arengule, rõhutades vajadust luua töökohti ja arendada ettevõtlust just nendes regioonides ja piirkondades, kus seda kiiresti vajatakse. Eesmärk on vähendada ebavõrdsust regioonide arengus.

2 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majandusvaated on tugevalt kasvule ja konkurentsivõime parandamisele suunatud, nõudes tarbetute etappide ja tähtaegade kaotamist planeerimises. Toetatakse ettevõtluse ja tööstuse äriplaanide kiiremat elluviimist ning eluasemete loomist. Eesmärk on parandada majanduse konkurentsivõimet läbi regulatsioonide lihtsustamise.

2 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Keskendutakse elukeskkonna kvaliteedile ja turvalisusele, rõhutades vajadust arvestada kliimamuutustest tingitud riskidega ruumilises planeerimises. Oluliseks peetakse linnakeskkonnas jahutavate oaaside (haljasalad, veekogud) säilitamist ja tormivee süsteemide lahendamist.

2 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Peamine seadusandlik fookus on Planeerimisseaduse terviklikul muutmisel (683 SE), et likvideerida praktikas tekkinud kitsaskohad ja kiirendada arendust. Kõneleja on eelnõu menetlemise tugev toetaja ning rõhutab ka digitaalse infobaasi (PLANIS) arendamise olulisust.

2 Analüüsitud kõnesid