Päevakorra profiil: Jaak Aab
Arupärimine põhikooli lõpueksamitelt läbikukkumise kohta (nr 800)
2025-10-06
XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Poliitiline positsioon
Poliitiline seisukoht on suunatud hiljuti kehtestatud seaduse (õppekohustus 18. eluaastani) rakendamise probleemidele. Kõneleja rõhutab murekohta, et kuigi kohustus on olemas, puudub selgus ressursside ja rahastamise osas, eriti mis puudutab põhikooli lõpueksamitel ebaõnnestunud õpilasi. Seisukoht on poliitikapõhine, keskendudes riigi ja kohaliku omavalitsuse vahelisele vastutuse jaotusele.
1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Kõneleja näitab asjatundlikkust hariduspoliitika rakendamisel, viidates konkreetsetele seadusemuudatustele (õppimiskohustus 18. eluaastani) ja praktilistele probleemidele (50% läbikukkumise määr). Eriti keskendutakse ressursside leidmisele, täiendavate õpetajate vajadusele ja kohaliku omavalitsuse vastutusele lisaõppe tagamisel.
1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Retooriline stiil on formaalne ja küsimustele keskenduv, pöördudes otse ministri poole (Lugupeetud minister!). Kõne on loogiline ja analüütiline, rõhutades seaduse rakendamisega seotud praktilisi ja rahalisi takistusi. Toon on murelik, kuid mitte konfronteeriv, otsides selgitust lubatud sihtotstarbelise toetuse osas.
1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Not enough data
1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Vastuseis on suunatud valitsuse/ministeeriumi tegevusetusele või ebaselgusele seaduse rakendamise rahastamisel. Kriitika on poliitikapõhine, keskendudes riigi lubatud sihtotstarbelise toetuse ebamäärasusele ja kohalike omavalitsuste ressursside puudujäägile.
1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Not enough data
1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Fookus on riikliku hariduspoliitika rakendamisel, rõhutades kohaliku omavalitsuse rolli ja kohustusi ressursside leidmisel. Konkreetsed piirkonnad puuduvad, kuid rõhk on kohaliku tasandi praktilistel probleemidel.
1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Majanduslikud vaated keskenduvad riigi rahastamiskohustusele sotsiaalsete programmide (hariduse) puhul. Kõneleja nõuab selgust, kuidas leitakse täiendav rahaline ressurss ja milline saab olema riigi lubatud sihtotstarbeline toetus kohalikele omavalitsustele.
1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Peamine sotsiaalne teema on haridus, rõhutades vajadust tagada lisaõpe ja ressursid neile õpilastele, kes ei soorita põhikooli lõpueksameid. Seisukoht toetab hariduskohustuse laiendamise eesmärki, kuid nõuab selleks vajalike vahendite tagamist.
1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Seadusandlik fookus on kehtiva haridusseaduse (õppekohustus 18. eluaastani) rakendamise järelevalvel ja sellega seotud rahastamisskeemide selgitamisel. Kõneleja tegutseb järelevalve rollis, küsides konkreetseid detaile täiendavate ressursside leidmise kohta.
1 Analüüsitud kõnesid