Päevakorra profiil: Jaak Aab

Raamatupidamise seaduse muutmise ja sellest tulenevalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (516 SE) esimene lugemine

2024-10-22

XV Riigikogu, IV istungjärk, täiskogu istung

Poliitiline positsioon
Kõneleja toetab valitsuse algatatud raamatupidamise seaduse muudatusi, sealhulgas auditeerimiskohustuse piirmäärade tõstmist 25% võrra. Seisukoht on pragmaatiline ja faktipõhine, tuginedes ettevõtete varade ja müügikäibe kasvu analüüsile viie aasta jooksul. Rõhutab objektiivsete kriteeriumide kasutamist inflatsiooni asemel piirmäärade määramisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Teemade ekspertiis
Näitab sügavat asjatundlikkust raamatupidamise ja auditeerimise valdkonnas, opereerides vabalt tehniliste terminitega nagu auditeerimiskohustuse piirmäärad, kestlikkusaruanded ja eurodirektiivide ülevõtmine. Viitab konkreetsetele andmetele - 25% piirmäärade tõstmine, 2019. aasta viimane muudatus, viie aasta analüüsiperiood. Demonstreerib head orienteerumist seadusandliku protsessi detailides.

1 Analüüsitud kõnesid
Retoorriline stiil
Kasutab ametlikku, struktureeritud ja faktipõhist stiili, keskendudes protseduuriliste küsimuste selgitamisele. Kõnetoon on neutraalne ja informatsioonirohke, väldib emotsionaalseid hinnanguid. Esitlus on loogiline ja järjestikune, liikudes komisjoni arutelu põhipunktide kaupa. Kasutab otsest ja selget keelt ilma keerukate retooriliste võteteta.

1 Analüüsitud kõnesid
Tegevusmustrid
Täidab aktiivselt majanduskomisjoni esimehe rolli, juhtides 14. oktoobri istungit ja koordineerides eelnõu menetlust. Osaleb regulaarselt seadusandliku protsessi kõigis etappides - alates komisjoni tööst kuni täiskogu esinemiseni. Näitab süstemaatilist lähenemist menetluslike otsuste tegemisel ja konsensuse saavutamisel.

1 Analüüsitud kõnesid
Opositsiooni hoiak
Otsest opositsiooniseisukohta ei avalda. Mainib küll komisjoniliikmete Mart Maastiku ja Tarmo Tamme kriitilisi küsimusi piirmäärade ebapiisava tõstmise kohta, kuid esitab need neutraalselt osana komisjoni tööst. Ei võta isiklikku seisukohta nende vastuväidete suhtes.

1 Analüüsitud kõnesid
Koostööstiil
Rõhutab konsensuslikku lähenemist - kõik menetluslikud otsused tehti ühehäälselt. Koordineerib aktiivselt erinevate osapoolte seisukohti, kaasates nii rahandusministrit, ministeeriumi ametnikke kui ka komisjoniliikmeid. Mainib Audiitorkogu toetavat arvamust, näidates koostöövalmidust erialaliitudega. Täidab vahendaja rolli erinevate seisukohtade vahel.

1 Analüüsitud kõnesid
Regionaalne fookus
Piisavalt andmeid ei ole.

1 Analüüsitud kõnesid
Majandusvaated
Toetab ettevõtluskeskkonna lihtsustamist läbi auditeerimiskohustuse piirmäärade tõstmise, mis vähendaks väiksemate ettevõtete halduskoormust. Eelistab objektiivseid, turupõhiseid kriteeriumeid (ettevõtete varade ja müügikäibe kasv) subjektiivsete näitajate (inflatsioon) asemel. Näitab pragmaatilist lähenemist ärikeskkonna reguleerimisele.

1 Analüüsitud kõnesid
Sotsiaalsed küsimused
Piisavalt andmeid ei ole.

1 Analüüsitud kõnesid
Seadusandlik fookus
Keskendub raamatupidamise ja auditeerimise regulatsiooni täiustamisele, sealhulgas eurodirektiivide ülevõtmisele. Prioriteediks on ettevõtete halduskoormuse vähendamine ja kestlikkusaruandluse nõuete rakendamine. Rõhutab seadusandliku protsessi kiireloomulisust, viidates Audiitorkogu soovitusele kiire menetluse kohta.

1 Analüüsitud kõnesid