Karistusseadustiku muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (trahviühiku suurendamine) eelnõu (415 SE) esimene lugemine
Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2024-04-30 13:06
Sõnavõtte kokku: 79
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 1h 26m
AI kokkuvõtted: 79/79 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Päevakorra keskmes oli Vabariigi Valitsuse algatatud karistusseadustiku muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse (trahviühiku suurendamine), eelnõu 415 esimene lugemine. Eelnõu eesmärk on suurendada rahatrahvi aluseks olevaid trahviühikuid – 4 euro koguselt 8 eurole ning vastavalt suurendada väärteomenetluste maksimaalset trahvi kuni 2400 eurot. Lisaks teeb eelnõu muudatusi väärteomenetluse seadustikku, liiklusseadust ning teiste õigusaktide alusel määratavate hoiatustrahvide ja mõjutustrahvide süsteemi. Oma hinnangus rõhutab eelnõu tihedat seost riigi eelarve eesmärkidega: reguleerib tulu riigieelarvesse (eeldusena umbes 10,4 miljonit eurot aastas) ning ennustab rikkumiste arvu vähenemist 10% võrra, mis omakorda vähendaks menetluskulude ja nõuete rahastamist väärteomenetluste käivitamisel. Esineda võisid küsimused mõjuhinnangu ning väljatöötamiskavatsuse kohta, kuna mõnede osalejate hinnangul ei ole mõjuanalüüsi ja väljatöötamiskavatsust piisavalt põhjalikult käsitletud. Debatti osutati samuti sellele, et trahvide suurendamine ei pruugi olla pelgalt eelarve täitmiseks, vaid peab arvesse võtma ka õiguskaitse ja väärtegude ennetuse mõju ning maksumaksja koormust.
Tehtud otsused 2
Otsustati võtta eelnõu 415 esimene lugemine osaks käesoleva istungi päevakorrast ja viia see 30. aprilliks täiskogu päevakorda; komisjoni ettekandjaks määrata Vilja Toomast.
Otsustati istungi lõppemise järel pikendada tänast istungit kuni päevakorra ammendumiseni, kuid mitte kauem kui kell 14.00; hääletustulemus: poolt 53, vastu 23, erapooletuid 0.
Aktiivseimkõneleja
Kõige aktiivsem kõneleja: M_I0ti5l7pQ (Isamaa fraktsioonist). Positsioon: paremäärmuslik/parem (parempoolne), ehk liberaalse- või konservatiivse majanduspoliitika esindaja, kes esitas mitmeid küsimusi ja kommentaare seoses mõjuanalüüsi puudumise ning eelnõu rakendamise praktiliste tagajärgedega.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi teavitas, et tänase päevakorra esimene punkt on eelnõu 415 esimene lugemine, mis puudutab karistusõiguse ja sellega seonduvate seaduste muutmist (trahviühiku suurendamine), ning kutsus ettekandjaks justiitsminister Madis Timpsoni.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson esitas Riigikogule eelnõu, millega tõstetakse rahatrahvi ühik 4 eurolt 8 eurole, suurendatakse maksimaalset väärteo-rahatrahvi 1200 eurost 2400 euroni, kaotatakse minimaalne 12 euro suurune piir (3 ühikut) ning luuakse erand alaealistele, lisatakse hoiatustrahvi ja mõjutustrahvi mehhanismid, oodatav riigieelarve tulu on umbes 10,4 miljonit eurot aastas ning eelnõu jõustub 1. jaanuaril 2025.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänab ettekandjat ja teatab, et küsimustevoor avab Jaanus Karilaid.

Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaanus Karilaid rõhutas, et Justiitsministeerium peaks olema õigusloome kvaliteedi peavalvur, küsis, miks sellele eelnõule ei tehta mõjuanalüüsi, viitas Riigikantselei ja ministeeriumi põhjalikele hindamisprotsessidele ning kontrollküsimustikele ning tõi välja, et 2025. aasta eelarvesoov on umbes 10 miljonit ning lõplik summa võib nii suuremaks kui väiksemaks kujuneda.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne sisaldas ainult tänusõna.

Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ta küsib, miks ei tehtud selle eelnõu analüüsi.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Prognoosid on hinnangud ning täpse seaduse rikkumise arvu arvutamine on keeruline; 10,4 miljonit oli Siseministeeriumi prognoos ja kuigi mõjuanalüüs trahvide tõstmise mõju seaduskuulekat käitumist ei anna, põhinevad otsused peamiselt politsei peadirektori ja PPA seisukohtadel, et trahvide tõstmine aitaks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta palub viisakalt Vadim Belobrovtsevi ette tulla.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Belobrovtsev märgib, et kuigi määruste rikkumine võib juhtuda kogemata, tuleks kaaluda, kas uute maksude ja aktsiiside taustal on trahvimäärade tõstmine õige ning ehk oodata nende kehtestamist mõne aasta võrra.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson ütles, et trahvide ülevaatamine aeg-ajalt on mõistlik, sest elu on kallinenud, ning kuigi keegi ei taha trahve maksta, on eelnõu trahviühiku tõstmiseks 4-lt 8-le põhjendatud, sest alampalga alusel võiks see praegusel ajal olla 27, mitte 8.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kutsutakse lavale Anastassia Kovalenko-Kõlvart.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart kritiseerib plaani suurendada parkimistrahve ja hoiatustrahve ning rõhutab, et enne tuleks teha analüüs, kuidas see mõjutaks inimeste käitumist ja liikluskultuuri, mitte keskenduda vaid riigieelarve tulude suurendamisele, sest eelnõu sõnastus jätab mulje, et riik soovib seaduste rikkumist rahavoogude huvides.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Riik ei soovi, et meil õigusrikkumisi toime pandaks; analüüse võib teha, kuid seekord ei tehtud neid põhjalikult, sest politsei on juba mõnda aega signaalinud, et tuleks trahviühikut tõsta.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Kalle Grünthali sõna võtta.

Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Grünthal kritiseeris ministrit eelnõu kiire menetlemise eest, väites, et puudub väljatöötamiskavatsus ning et sellises mahus trahvide tõstmine ei ole õiguspärane, ning küsis, miks seda varem ei tehtud kiireloomulisuse tõttu.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson ütles, et ta on siin juba varem olnud, ei tea, miks seda pole varem tehtud, rõhutab, et alati saab paremini, ning ei ole kindel, kas seadust rikuks, ja on pigem eriarvamuses.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub lavale Aleksandr Tšaplõgini.

Aleksandr Tšaplõgin
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ta väljendab muret, et vaesed ja rikkad maksavad ühesuguseid trahve ning rikaste jaoks pole see karistus, ning palub, et trahvi suurus seotaks inimese sissetulekuga.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Ta ütles ausalt, et pole selle üle pikalt mõelnud, ning usub, et eelnõu toob kaasa selle, et korralikud maksumaksjad maksavad proportsionaalselt rohkem kui need, kes oma tulusid ei deklareeri nii korralikult.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub lavale Lauri Laats'i ja mainib Varro Vooglaid.

Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid esitas kaks põhilist küsimust: kas mõjuanalüüs on kohustuslik või võib seda sisaldada ainult eelnõu seletuskirjas, ning kui suured on olnud liiklustrahvide menetluskulud ja kui palju tulu neist on saadud.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson teatas õiguskomisjonile, et Siseministeeriumilt saadud andmete põhjal registreeriti üle 95 000 väärteo, neist 80 200 alustati patrullüksuste ja 14 800 menetlusüksuste poolt, patrolli kohta on keskmine aeg 50 minutit ja maksumus umbes 23 eurot (kogumaksumus umbes 1,8 miljonit), menetleja kohta keskmine aeg 6,7 tundi ja maksumus umbes 119 eurot (kogumaksumus umbes 1,7 miljonit), ning ta märkis, et neil ei pruugi olla iga väärteo kohta eraldi arvestust, ning lisas, et Justiitsministeerium tellis ka kaupluste varguste kohta uuringu, millest selgub kiirmenetluse maksumus umbes 92 eurot ja üldmenetluse umbes 160 eurot.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus lavale Aleksei Jevgrafov.

Aleksei Jevgrafov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jevgrafov väidab, et eelnõu oli valmis enne ministeri ametisse nimetamist ning nüüd olete pantvangis, ning küsib isiklikku arvamust, et eelnõuga luuakse väärteomenetlusse võimalus osaliselt mõjutustrahvi tasuda ja kas see aitab inimestel toime tulla suurte trahvidega.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson selgitab, et eelnõu oli valmis juba enne tema ametisse nimetamist ning selle eesmärk on, et inimesed ei rikuks seadust; kui on rasked ajad, on võimalik osaliselt tasuda, ja ta näeb seda pigem vastutulekuna kui inimeste pealesurumisena.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees kutsus Priit Sibuli tribunaadile.

Priit Sibul
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Priit Sibul arutles spordimanipulatsioonide ja karistuste tõstmise üle, tõi välja, et Kultuuriministeerium peab esmalt väljatöötamiskavatsuse koostama ning sellest lähtuvalt saab Justiitsministeerium selle teemat arendada, ning küsis, kuidas otsustatakse, millal on mõjuanalüüs vajalik ja millal mitte, sest enne järgmise aasta 1. juunit ei juhtu midagi.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister ütles, et kõik nõuded on kirjas HÕNTE eeskirjas ning kuigi tal pole seda kaasas ega meeles, pole tal põhjust arvata, et seadust rikutakse, nagu ta on Grünthalile öelnud.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Rain Eplerit esinema.

Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler tõstatab küsimuse, kas seadustel peab olema mõjuanalüüs ning kuidas valitsuskoalitsioon ja seadusloomes tulevikus tavade järgimisega ning mõjuanalüüsi kasutamisega suhestuvad.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Ta ütles, et mõjuanalüüs võiks saada reegliks ning sellega on ta põhimõtteliselt nõus.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Kalle Grünthali esinema.

Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Grünthal tõi esile, et nii menetleja kui ka patrullpolitseinik saavad palka isegi kui nad ei tee menetluse mõttes ühtegi liigutust, ning seetõttu on menetluskulud ebakorrektsed, ning ta nõudis ministrilt põhjalikku ülevaatust eelneva töö õigsusest ja küsis, kas eelnõu edasi minna või tuleb parandada väljatöötamiskavatsus, mis on juba olemas.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Ta tänab ja kinnitab, et kavatseb edasi minna.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi esitab Lauri Laatsile palve.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats väljendab skeptilist seisukohta trahvide tõstmise kohta, märkides, et raha tuleb inimeste taskust ja et puudub analüüs, kas suuremad trahvid üldse muudaksid autojuhtide käitumist.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Ma ei ole kindlasti piitsainimene ja olen pigem mõistuspärase lähenemise pooldaja, ning kui küsimus oli, kas see muudab liiklust paremaks ja neid rikkumisi vähemaks, siis mul ei ole alust kahelda politseiameti ja peadirektori hinnangutel, et see aitab kaasa.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Varro Vooglaid rääkima tulla.

Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid esitas kaks küsimust: kas mõjuanalüüs peab olema iga eelnõu seletuskirjas vastavalt HÕNTE nõuetele ja miks see puudub käesoleva eelnõu seletuskirjas, ning mille alusel saavad Riigikogu liikmed kontrollida, et liiklustrahvide menetlemise kulud ületavad trahvidest laekuvad summad.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson teatas, et numbrid on Siseministeeriumist ja nemad neid kokku ei pane, rahatrahvide keskmised summad on seletuskirjas ning HÕNTE kohta peaks olema mõjuhinnang või mõjuanalüüs.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub kutsuda Priit Sibul kõnelema.

Priit Sibul
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Priit Sibul küsib, mis on trahvide suurendamise peamine eesmärk, ning märgib, et kui menetluskulud peavad maksma maksumaksjad, on raske mõista nende seost avaliku sektori rahastamisega.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson ütles, et kuigi maksumaksjal ei pruugi alati olla selge, kuidas raha kasutatakse, mõistab ta, et iga menetlus maksab ning üle 20 aasta on hinnad ja palgad tõusnud, seega pole midagi, millest keskmine maksumaksja aru ei saaks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõnes palutakse Rain Epleril kohale tulla.

Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler kritiseeris HÕNTE normide rangust, küsis, kas eelnõu võiks tagasi võtta ja teha see lihtsamaks, viidates Riigikogu juhatuselt pärit näitele, et asju on võimalik lihtsustada, ning küsis lõpuks, kas sõna "võiks" on tulevikku vaatav või pelgalt praeguse ametiaja pehmendus.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson ütles, et ta ei kavatse tagasi võtta oma seisukohta, ei anna hinnangut Riigikogu juhatusele, ei kahtlusta nende seadusvastaseid tegusid, ei kavatse HÕNTE’t tühistada ning kui olukord nii jätkub, ei kavatse ta põhiseadust seadustega kooskõlla viia.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Anastassia Kovalenko-Kõlvarti esinema.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ettekanne tõstab ühistranspordis piletita sõidu eest trahvi 20-st 40 eurole ning kõneleja toob seletuskirjas kirjeldatud arutelu valguses välja Reformierakonna pragmaatilisuse, mille kohaselt kõigepealt kaotati tasuta ühistransport ja nüüd karistatakse nende eest, kes kunagi seda võimalust kasutasid, ning rahatrahv tehti kahekordselt suuremaks.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Ma ei süüdista Reformierakonda tasuta ühistranspordi kaotamises, kuid kellel on vaja, peaks saama soodsalt sõita; ise ostaksin pileti ja arvan, et 40-eurone trahv on põhjendatud ning üldiselt ei soovita piletita sõita.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördus Anti Poolametsa poole palvega.

Anti Poolamets
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anti Poolamets rõhutab, et igale eelnõule tuleb teha mõjuanalüüs, mis hindab mõju Euroopa Liidu õigusele, majandusele ja rahalisele mõjule, ning kutsub ministrit koostama selle analüüsi ja tagasi tulema nädala jooksul.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Ta tänab ja teatab, et ei võta aega maha ning ei tule tagasi nädala pärast.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Arvo Alleri lavale kutsutakse.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller märgib, et ministri vahetus ei too uut lähenemist ja jätkub sama teerull, kuna seaduseelnõud esitatakse Riigikokku ilma mõjuanalüüsideta ning seletuskirjas rõhutatakse riigi kohustust nii tulude kui kulude kajastamisel eelarves, ning ta küsib, mis saab siis, kui rikkumine pannakse toime vana trahvimääraga, kuid otsus tehakse uuel aastal – kumba aasta eelarvesse see läheb – ning kas menetluse venitamine võib tuua kõrgemaid trahve.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson ütles, et rikkumise toimepanemisel 31. detsembril sellel aastal rakendub neljaeurose trahviühiku alusel karistus ning menetlus toimub järgmisel aastal, mis on loogiline ja läheb järgmise aasta eelarvesse.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palus Evelin Poolametsa esinema.

Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Evelin Poolamets väljendab muret, et eelnõul puudub mõjuanalüüs, ning küsib, millele trahvisummad põhinevad, kas need on liiga väikesed või suurad ning kas otsus tehti sisetunde või mõne muu alusel.
Justiitsminister Madis Timpson
AI kokkuvõte
Justiitsminister Madis Timpson ütles, et kui võtta aluseks 2001. aastal kehtestatud trahviühik, võiksid trahvid praegu olla umbes 27 eurot, kuid see tunduks liialt suur; 2015. aastal taheti samuti tõsta neid, kuid eelnõu langes menetlusest välja, ning kahekordne tõstmine oleks olnud minimaalne ja liikluseksperdid pidasid seda optimaalseks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aitäh, lugupeetud minister; rohkem küsimusi ei ole ja Rain Eplerile esitatakse küsimus, kas ta soovib esitada vabanduse Riigikogu juhatuse aadressil tehtud faktiväite pärast, pärast mida mikrofon antakse edasi.

Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler kutsus üles, et ministrid võiksid vastata põhjalikult ja pikalt ning istungi juhatajad julgustaksid neid mitte piirama lühikeste vastustega.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi kinnitab, et arvestab sellega, avab läbirääkimised ja lubab, et kolleeg Vilja Toomast tutvustab meile õiguskomisjoni seisukohti.

Vilja Toomast
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Õiguskomisjon arutas Valitsuse algatatud eelnõu karistusseadustiku ja sellega seonduvate seaduste muutmiseks, milles kavandatakse trahviühiku suuruse tõstmist, ning hindas mõjuanalüüside ja menetluskulude küsimusi; otsustati eelnõu viia täiskogu päevakorda 30. aprilliks, esimene lugemine lõpetada ja komisjoni ettekandjaks määrata Vilja Toomast.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab ja kutsub küsima, paludes Arvo Alleril esitada oma küsimus.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ma märkisin, et väljatöötamiskavatsus ja kooskõlastustabel on arvestatud vaid osaliselt ning mida kõrgem on trahvisumma ja mõju isiku rahalisele olukorrale, seda suurem on huvi trahvi vastu vaielda või paluda kergemat karistust ning see suurendab kohtute töökoormust, ning kas oli juttu ka koormuse vähendamisest ning paindlikumast trahvimäärade käsitlemisest?

Vilja Toomast
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta selgitab, et ei kavatse kogu protokolli ette lugeda ning kommenteerib Viru Maakohtu ettepanekut, märkides, et mõju karistustüüpide muutustele ning sõltuvusest vabanemise meetoditele on eelduslik ning mõjuanalüüsid on olemas seletuskirjas, kus on ära toodud sihtgrupid ja potentsiaalne mõju, kuigi rahalisi numbreid seal ei ole.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab publikut, teavitab, et küsimused enam ei ole ja on aeg alustada läbirääkimisi, ning Isamaa fraktsiooni nimel ja volitusega esineb Jaanus Karilaid.

Jaanus Karilaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaanus Karilaid kritiseerib eelnõu 415 kvaliteeti ja mõjuhindamise puudulikkust ning toonitab, et peamine eesmärk on riigikassa täitmine, mistõttu Isamaa fraktsioon soovib selle esimesel lugemisel tagasi lükata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Varro Vooglaid esindab EKRE fraktsiooni nimel ja palub.

Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid ütles, et trahvide kahekordistamine ei ole veenev ning puuduvad kindlad andmed, et menetluskulud oleksid suuremad kui trahvidest laekuvad summad, ning ta rõhutas, et mõjuanalüüs ja HÕNTE kohustus peab seletuskirjas kajastuma.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub anda veel kolme minutit aega.

Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Varro Vooglaid kutsub valitsust ja eriti justiitsministrit tagama, et kõik eelnõud sisaldaksid mõjuanalüüsi, ning soovitab EKRE fraktsioonil esimesel lugemisel eelnõu tagasi lükata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart palub Eesti Keskerakonna fraktsiooni nimel lisaaega — kolm minutit lisaks.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Keskerakonna fraktsioon leiab, et trahvide ja riigilõivude suurendamine on Reformierakonna ja partnerite küüniline makse, mida ei põhja mõjuanalüüs ning mis seab inimesed koormavasse olukorda, seega tuleb need eelnõud tagasi lükata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi teatas, et eelnõu 415 esimese lugemise lõpetamiseks on esitatud üks ettepanek kõigi fraktsioonide (Keskerakond, EKRE ja Isamaa) poolt ning tuleb hääletada, ning enne hääletusele asumist palus ta Helle-Moonika Helme kõnelema.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta teatas, et võtab fraktsiooni nimel kümme minutit vaheaega enne ettepaneku hääletamist.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi teatas, et vaheaeg on kümme minutit.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõneleja teatas, et vaheaeg lõpeb ja jätkatakse täiskogu istungit ning pani hääletusele Isamaa, EKRE ja Keskerakonna fraktsioonide ettepaneku eelnõu 415 esimesel lugemisel tagasi lükata, paludes võtta seisukoht ja hääletada.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Riigikogus eelnõu 415 esimene lugemine lõppes — 23 poolt, 53 vastu ning erapooletuid 0; ettepanek ei leidnud toetust, muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 15. mai kell 17.15, ja juhataja esitas hääletusele Reformierakonna fraktsiooni ettepaneku pikendada tänast istungit kuni päevakorra ammendumiseni, kuid mitte kauem kui 14.00.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Selle ettepaneku poolt oli 53 Riigikogu liiget, vastu 23 ning erapooletuid ei olnud; ettepanek leidis toetust ning tänane istung on pikendatud kuni päevakorra ammendumiseni, kuid mitte kauem kui 14.00-ni.