Arupärimine riigiteede liikluskorralduse kohta (nr 608)
Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2024-04-15 19:16
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 35
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 34m
AI kokkuvõtted: 35/35 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Viies päevakorrapunkt käsitles Riigikogu liikmete Kert Kingo, Martin Helme, Siim Pohlaku, Jaak Valge, Ants Froschi, Varro Vooglaiu, Alar Lanemani, Arvo Alleri, Leo Kunnase, Rene Koka ja Henn Põlluaasa 14. veebruaril esitatud arupärimise riigiteede liikluskorralduse kohta. Proovisime esmalt kujundada protseduurilist küsimust, kui istungil ilmusid selgelt küsimused selle kohta, kas Riigikogu juhatus või ministri roll on korrektne ning milline peab olema dialoog Riigikogu ja valitsuse vahel. Seejärel liikus arutelu sisuliste küsimuste juurde, kus arutati keskpiirde tähispostide paigaldust, tunneliefekte ja nende mõju liiklusohutusele, võimalusi kõrvale pööramiseks, kõigi teelõikude ühtlase ja sujuva liikluse tagamist ning eriti aeglase ja suurveosega liikluse korral tekkinud väljakutseid. Viimane osa puudutas peamiselt liiklusohutuse programmi “nullvisioon” 2016–2025 rakendamist ning keskpiirde ja teeäärt tähistavate postide rolli deemstrongides ja nende pikaajalist mõju põhimaanteede teelõikude korralduses. Lõpuks pöörduti kriitilise tagasihoidvalt selle poole, et painduvad postid ja keskpiirde lahendused ei tohi asendada põhieesmärke parandada liiklusohutust ning et riiklikul kui erasektoril tuleb ühtse tootena tagada ohutu ja sujuv liiklus ka rasketes olukordades.
Tehtud otsused 1
Ei tehtud poliitilisi otsuseid selle päevakorrapunkti lõikes; arutelu jätkub ning tehtavad edasised sammud täpsustatakse hilisemates kokkulepetes või eraldi menetlustes.
Aktiivseimkõneleja
Kõneleja: Kert Kingo (Riigikogu liige). Positsioon: muu. Ta oli kõige aktiivsem kõneleja selles päevakorrapunktis, esindades sisulist ettepanekut ning suunates arutelu peamiselt riigiteede liikluskorralduse ja ohutuse teemadele.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tutvustab viienda päevakorrapunkti, milles arutatakse 14. veebruaril esitatud arupärimist riigiteede liikluskorralduse kohta ja palub selle esitajaks Kert Kingo, kuid ilmub menetlusküsimus ning Kingo pannakse ootele, kui Helle-Moonika Helme esitab küsimuse istungi läbiviimise protseduuri kohta.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle-Moonika Helme pöördub protseduurilise küsimusega Riigikogu ja valitsuse vaheliste suhete kohta: kas Riigikogu on ministrile tööandja või on hierarhia vastupidi ning kas ministri Riigikogu liikmetele suunatud sõnad on protseduuriliselt sobivad.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar rõhutas vastastikuse lugupidamise olulisust istungi käigus ning esitas Anti Poolametsile küsimuse istungi läbiviimise protseduuri kohta.

Anti Poolamets
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anti Poolamets esitab arupärimise riigikaitse kohta, kritiseerib ministri stiili ja väidab, et erakond on kümme aastat riigikaitse vastu võidelnud ning ajateenistuse kaotamise nimel, ning küsib, miks faktid eiratakse ja teemast mööda hiilitatakse.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Arupärimine käsitles Eesti liikluse olukorda ja ei puudutanud mainitud teemat ning Arvo Aller esitas küsimuse istungi läbiviimise protseduuri kohta.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller väidab, et minister rõhutas riigikaitse rahastuse suurendamist ja nende kui riigikaitse eest võitlejate rolli, kuid Anti Poolamets ütles, et seda ei saa faktitäpseks lugeda, ning Reformierakond oli see, kes võitles ajateenistuse kaotamise eest.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Istungi juhataja märgib, et ta ei sekkunud arutelusse, ning liigub edasi viienda päevakorrapunktiga, milleks on 14. veebruaril esitatud arupärimine riigiteede liikluskorralduse kohta, ning ettekandjaks palutakse Kert Kingo.
Kert Kingo
AI kokkuvõte
Kert Kingo kritiseerib keskpiirde tähispostide paigaldust ning esitab mitu konkreetset küsimust nende ohutuse, liikluse sujuvuse ja erinevate liiklejate (loomade, põllutöömasinate, teetöömasinate ja veokite) toimimise kohta, rõhutades, et praegune süsteem tekitab ebaturvalisust ning ta soovib asjakohaseid vastuseid, mitte vabandusi.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palus Riigikogu kõnetooli tagasi anda kliimaministrile Kristen Michalile, et vastata arupärimisele.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Ettekanne kinnitab, et keskpiirdega teelõikudel ja painduvate piirdepostide kasutamine parandab ohutust ja võimaldab eritalitust ning sujuvat liiklust, kuid nullvisiooni printsiibil tuleb inimlikke vigu vähendada ning kõrgetel kiirustel eelistada teras- või trosspiirdeid, sest painduvad postid ei taga vastassuunalise kokkupõrke ennetust.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänab lugupeetud ministrit ja ütleb, et on mitmeid küsimusi, millest esimene on Martin Helme.

Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Martin Helme tõstatas kahes osas kaks küsimust: esmalt, kas Riigikogu päringule on vastatud õigeaegselt ning kes süüdi – minister või juhatus –, ning teiseks kritiseeris plastpostide kõrget hinda ja arutles, kas riigile poleks mõistlikum investeerida neljarajalist teed.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kliimaminister Kristen Michal ütles, et vastused paljude arupärimiste tõttu võivad tulla hiljem, kuid sisulises osas rõhutas ta, et Eestis on püsttähistega teelõike väga vähe (umbes 11–11,3 km riigiteede võrgustikus) ning need märgised on vajalikud ja praktilised liikluskorraldusvahendid, mida eksperdid kasutavad inimelude säästmiseks, mitte teede ehituse peamine probleem.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsub Kert Kingo kõnelema.
Kert Kingo
AI kokkuvõte
Kert Kingo kritiseerib kabineti plaani panna teede äärde poste kogu 11 kilomeetri ulatuses, väites, et Lähte päästekomandoga, mis asub Tartu linna piirist 11 kilomeetri kaugusel, ning seal kolmel teelõigul paiknevad postid piiravad päästeteenistuse liikumist, on see absurdne ning ohutuse väide küsitav ning ta küsib, kuidas see tegelikult aitab päästeteenistuse sõidukitel liikuda.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kristen Michal ütles, et need numbrid pärinevad Transpordiametist ja ta kontrollib need üle ning teavitab ebatäpsusest, palub Transpordiametil rääkida Lähte päästekomandoga väite kohta, et nad ei saa sõita, ning arutab ka teede eraldajate olemust – kas need on plastikust või painduvad – et vältida päästemeeskondade viivitusi tõsiste liiklusõnnetuste korral.

Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller tõi välja, et kahe tee vahel olevad luttideks nimetatavad teeäärsed ja nende tõttu tekkinud järjekorrad teevad liikluse keeruliseks, tuues Haljala–Aaspere lõigu ning Narva poole sõites tekkinud neljakilomeetrise järjekorra näite ning küsis, millal riik ehitab selle 11,3 kilomeetrise lõigu jaoks 2+2 tee.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ja palub Arvo Alleri esinema.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kliimaminister Kristen Michal ütles, et suur osa Eesti põhivõrgust ehitatakse 2+2 teedena, mõnel lõigul 2+1, tehes seda säästlikult ja rahastusele ning planeerimise ja ehitusvõimekuse tingimustele vastavalt.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub Helle-Moonika Helme esinema.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle-Moonika Helme kritiseeris vastaspoole pedantsust ja postide vahele paigaldamisega tegelemist, rõhutas, et suurimad õnnetused juhtuvad möödasõidul vastassuunas, ning leidis, et riik peaks ehitama neljarealised teed, mille planeeringud ja rahastus on juba olemas.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
See on lühike, otsene üleskutse: teie aeg on käes.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta rõhutab, et ei tohi väita, et me ei tea asjast midagi.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar esitab ministrile palve.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kliimaminister Kristen Michal tänas paranduse eest ä-täppide osas ning selgitas, et teedeehitusel pole 4+4, vaid 2+2 või 2+1.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänab ja palub Rain Eplerit.

Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler soovitas korraldada regulaarne ametiülene kontroll Transpordiameti tegevuse üle, kaasates asekantsleri või osakonnajuhataja ning jälgida suurte ümberehituste ja uuenduste toimimist ajaperioodil.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kristen Michal ütles, et osapoolte vahel on suhtlus ladus, debatt avatud ning leitakse ühiselt lahendusi nii põllumajandusmasinate liikumise kui muude piirangute küsimustes, ning kui mõni piirang takistab päästeautot, tuleb sellest Transpordiametile teada anda, kes olukorra üle kontrollib.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänab lugupeetud ministeri, teatab, et küsimusi enam ei ole, avab läbirääkimised ning palub esimesena Riigikogu kõnetooli Mart Helme.

Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Helme väidab, et Eesti on allakäigul ja valitsus ning Kliimaministeerium viivad riigi katastroofi poole, osutades halba tee-ehitamist, ebastabiilset energiapoliitikat ja korruptsiooni ning prognoosib järgmiste kolme aasta jooksul Eesti kõige vaesemaks riigiks muutumist ning väljarändamist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar küsib, kas soovitakse lisaaega.

Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta lõpetab öeldes, et parima stardipositsiooniga riik on langenud mudaliigasse, ning tänab Kliimaministeeriumi, Stenbocki maja ja valimisteenistust nende korruptiivsete skeemide kokkupanemise eest.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Kõnesoovid on lõpetatud ning palutakse härra ministril sõna võtta.
Kliimaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Kliimaminister Kristen Michal kinnitas, et kuigi amet on noor, suurendatakse teede rahastust (RES-is 37 miljonit rohkem teedehoidule) ning tulevikus lisanduvad militaarse mobiilsuse meetmed, lubas raha juurde otsida ning märkis, et painduvad püsttähised teedele ei ole demokraatia allakäigu algus ning liiklusohutusalaste ettepanekute esitamisel on Transpordiametiga alati võimalik ühendust võtta.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänab, sulgeb läbirääkimised ja lõpetab viienda päevakorrapunkti käsitlemise ning kinnitab, et tänased päevakorrapunktid on käsitletud.