Riigikantselei leping Advokaadibürooga Sorainen OÜ „Dereguleerimine ning looduskaitselised piirangud metsade majandamisel – rahvusvaheline võrdlus ja ettepanekud Eestile"
Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Kuupäev: 2025-09-24 16:27
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 21
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 11m
AI kokkuvõtted: 21/21 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu istungil käsitleti peaminister Kristen Michali vastust Riigikogu liikme Tiit Marani arupärimisele Riigikantselei ja Advokaadibüroo Sorainen OÜ vahel sõlmitud lepingu teemal, mis puudutab metsade majandamise dereguleerimist ja looduskaitselisi piiranguid. Küsija Tiit Maran (pYyodysuidU) väljendas sügavat muret, miks sõlmiti selline leping, mille fookuses on "bürokraatia vähendamine" metsade majandamisel, just Riigikantselei poolt, mitte Kliimaministeeriumi kaudu. Maran kahtlustas, et analüüs, mille eesmärk on anda sisend efektiivsuse ja majanduskasvu nõukojale, peab looduskaitset bürokraatiaks ning teenib tegelikult toormetööstuse ärihuve. Ta tõi esile ka kummalise asjaolu, et lepingule oli lisatud ChatGPT ja kellegi koostatud eelanalüüs.
Peaminister Michal selgitas, et analüüs telliti Ettevõtjate Nõukoja töö toetamiseks, mida Riigikantselei teenindab. Ta rõhutas, et tegemist on ühega kolmest tellitud analüüsist, mille eesmärk on leida võimalikult lihtne regulatsioon, mis kaitseks samal ajal keskkonda. Michal kinnitas, et leping sõlmiti koostöös Kliimaministeeriumiga, selle maksumus jäi alla 30 000 euro ja tulemused avalikustatakse. Ta lükkas tagasi Marani väited volituste ületamisest, selgitades, et analüüsi fookuses on Eesti regulatsioonide võrdlemine EL-i miinimumkohustuste ja naaberriikide praktikatega, et liikuda bürokraatiavabama metsapoliitika suunas, säilitades samal ajal loodusväärtused. Lisaküsimuses küsis Züleyxa Izmailova (OiizOPZyy6I), miks telliti analüüs eraettevõttelt, millele Michal vastas, et õiguslike ja keeruliste analüüside tellimine väljastpoolt ministeeriume on tavaline ja loogiline praktika.
Tehtud otsused 1
Otsuseid ei tehtud
Aktiivseimkõneleja
Tiit Maran (pYyodysuidU) oli kõige aktiivsem küsija, esitades detailseid ja kriitilisi küsimusi Riigikantselei lepingu sisu ja eesmärkide kohta, kahtlustades, et looduskaitset peetakse bürokraatiaks ja et nõukoda on oma volitusi ületanud. Tema küsimused panid aluse kogu arutelu fookusele.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tutvustas päevakorra seitsmendat küsimust, mille esitab Riigikogu liige Tiit Maran peaminister Kristen Michalile, keskendudes Riigikantselei ja Advokaadibüroo Sorainen lepingu sisule, mis käsitleb metsade majandamise deregulatsiooni ning looduskaitselisi piiranguid Eestis rahvusvahelises võrdluses.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar teatas Riigikogu seitsmendast küsimusest, mille vastab peaminister Kristen Michal ning mille teemaks on Riigikantselei leping advokaadibürooga Sorainen OÜ „Dereguleerimine ning looduskaitselised piirangud metsade majandamisel – rahvusvaheline võrdlus ja ettepanekud Eestile“.

Tiit Maran
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tiit Maran väljendab hämmeldust Riigikantselei poolt tellitud analüüsi üle, mis keskendub metsade majandamise dereguleerimisele ja bürokraatia vähendamisele, rõhutades samas, et analüüsi fookuses on looduskaitseregulatsioonid, ning küsib, kas tellija peab looduskaitset bürokraatiaks ja miks sisaldab leping kummalist ChatGPT-põhist eelanalüüsi.

Tiit Maran
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tiit Maran esitab Riigikantselei tellitud analüüsi kriitilise ülevaate, küsides selle initsiatiivi ja motivatsiooni, miks see sisaldab ChatGPT-d ja eelanalüüsi, ning rõhutab, et keskmes on EL looduskaitseregulatsioonide seosed Eesti õigusloomega ning kas eesmärgiks on tõepoolest bürokraatia vähendamine, mitte looduse kaitse, ning miks metsapoliitika, mis on tavaliselt Kliimaministeeriumi pärusmaa, on antud Riigikantselei hooleks.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar lõpetas oma sõnavõtu lühikese tänuavaldusega, andes sellega sõnajärje üle järgmisele esinejale või küsimuste vooruks.

Tiit Maran
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tiit Maran seab kahtluse alla nii konkreetse analüüsi eesmärgi kui ka selle, miks peab Riigikantselei tegelema metsanduse temaatikaga, mis traditsiooniliselt kuulub Kliimaministeeriumi pärusmaale.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab Tiit Maranit ja pöördub peaministri poole palvega.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal ütles, et Riigikantselei on tellinud kolm analüüsi – kasutuslubadest loobumise võimalused eramute ja väikeste korterelamute jaoks, järelevalve korraldamine ühe järelevalveasutuse kaudu ning looduskaitsepiirangute lihtsustamine vastavalt Euroopa Liidu õigusele – eesmärgiga saada võimalikult lihtne regulatsioon, mis kaitseb keskkonda, ning kõik uuringud ning nendega seotud materjalid on avalikud.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal kinnitas, et Riigikantselei on peaministri juures tegutseva Ettevõtjate Nõukoja toetuseks tellinud mitu analüüsi, mille eesmärk on lihtsustada ja selgendada regulatsioone, säilitades samal ajal keskkonnakaitse. Eelkõige telliti Advokaadibüroolt Sorainen uuring looduskaitseliste piirangute dereguleerimise kohta metsade majandamisel, mille tulemused avalikustatakse 2025. aasta oktoobris.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas ja andis seejärel sõna Tiit Maranile, et too saaks esitada täpsustava küsimuse.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänab ja palub Tiit Maranil esitada täpsustavat küsimust.

Tiit Maran
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tiit Maran heidab efektiivsuse ja majanduskasvu nõukojale ette volituste ületamist ja äriliste huvide teenimist, tuues näiteks nõukojast tulnud läbimõtlemata ettepaneku muuta 70% Eesti metsadest intensiivselt majandatavateks, mis on tema hinnangul vastuolus nõukoja tegeliku eesmärgiga vähendada bürokraatiat ja suurendada efektiivsust, ning küsib, kas nõukoda on hakanud valitsuselt otsustusõigust üle võtma.

Tiit Maran
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tiit Maran kritiseerib, et kuigi efektiivsuse ja majanduskasvu nõukogu eesmärk on bürokraatia vähendamine ja efektiivsuse suurendamine, soovitab see 70% Eesti metsadest intensiivseks majandamiseks põhjendusega toormepuudus ja ärihuvid ning leiab, et see on vastuolus elukeskkonna säilitamisega, ning kahtleb nõukogu volituste ületamises ning kantselei rollis ning küsib, kas otsustusõigus pole nüüd üle viidud nõukogule.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal tutvustas analüüsi, mille eesmärk on võrrelda Eesti looduskaitseregulatsiooni Euroopa Liidu miinimumkohustuste ja naaberriikide praktikatega, et pakkuda ettepanekuid bürokraatiavabama metsapoliitika suunas liikumiseks, vähendades halduskoormust, kuid säilitades loodusväärtused. Ta rõhutas, et analüüsipõhised otsused ja selged reeglid, nagu näiteks "30 ja 70" printsiip (mis pakub selget tasakaalu kaitse ja majandamise vahel), on vajalikud nii loodusväärtuste säilitamiseks kui ka majandussektorile kindluse loomiseks.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal käsitleb Eesti looduskaitseregulatsiooni 70–30 (või 30–70) printsiibi tähendust, teeb võrdleva analüüsi Euroopa Liidu ja naaberriikide praktikate ning Natura 2000 arvestusega ning esitab ettepanekud bürokraatiavabama metsapoliitika loomiseks, säilitamaks loodusväärtused ja rahvusvahelised kohustused.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänab ja teatab, et kolleeg Züleyxa Izmailova esitab lisaküsimuse.

Züleyxa Izmailova
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ta küsib, miks sõlmiti eraettevõttega leping analüüsi tellimiseks ning kas Riigikantselei on selle ettevalmistamisel nõu pidanud Kliimaministeeriumiga ja arutanud esmaseid tingimusi ning kas nad usaldavad oma ministeeriumi pädevust.

Züleyxa Izmailova
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Züleyxa Izmailova esitab ministrile kriitilisi küsimusi Kliimaministeeriumi poolt eraettevõttega sõlmitud analüüsilepingu vajalikkuse kohta, kahtlustades ministeeriumi enda pädevuse usaldamist, ning uurib, kas Riigikantselei pidas lepingu ettevalmistamisel Kliimaministeeriumiga nõu.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal selgitab, et analüüside tellimine väljastpoolt ministeeriume on tavapärane ja loogiline praktika, kuna kogu riigi kompetents ei asu vaid ametiasutustes, ning kinnitab, et Riigikantselei tellis kõnealuse analüüsi Kliimaministeeriumiga koostöös ettevõtjate nõukoja toetuseks, pidades seda vajalikuks teadmistepõhiste otsuste tegemisel.
Peaminister Kristen Michal
AI kokkuvõte
Peaminister Kristen Michal rõhutab, et analüüsipõhised ja teadmistepõhised otsused on loogilised ning Riigikantselei koos Kliimaministeeriumiga sõlminud töövõtuleping ettevõtjate nõukoja toetamiseks on täiesti mõistlik.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas ning teatas, et tänane seitsmenda küsimuse käsitlemine lõpetatakse.