Perekonnaseisutoimingute seaduse, rahvastikuregistri seaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu (687 SE) esimene lugemine

Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung

Kuupäev: 2025-09-23 13:08

Sõnavõtte kokku: 50

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 36m

AI kokkuvõtted: 50/50 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogu arutas Vabariigi Valitsuse algatatud perekonnaseisutoimingute seaduse, rahvastikuregistri seaduse ja riigilõivuseaduse muutmise seaduse eelnõu 687 esimest lugemist. Siseminister Igor Taro tutvustas eelnõu, rõhutades selle kolme peamist eesmärki: halduskoormuse ja riigi töökoormuse vähendamine ning asjaajamise lihtsustamine inimeste jaoks. Oluliste muudatustena tõi minister esile võimaluse registreerida lapse sünd rahvastikuregistris täiendavate tõendite alusel (nt rasedakaart, kiirabikaart, DNA-test), kui tervishoiuteenuse osutaja sünni juures ei viibinud, vältides seeläbi tarbetuid kohtuvaidlusi. Samuti lihtsustatakse EL-i kodanikele isikukoodi moodustamist elukoha registreerimise menetluse osana ning lubatakse neil esitada elukohateateid Eestist lahkumise kohta välismaalt ilma digiallkirjata. Eelnõu laiendab 15–17-aastaste haldusteovõimet oma andmete haldamisel rahvastikuregistris.

Arutelu käigus tekitasid enim küsimusi sünni registreerimise kohtade vähendamine 79-lt 16-le (maakonnakeskused pluss Narva), mida minister põhjendas e-teenuste laialdase kasutamise ja ametnike praktikapuudusega. Samuti tundsid saadikud muret Euroopa Liidu kodanike lihtsustatud elukohateate esitamise turvalisuse ning uute sünni registreerimise tõendite puhul ametnike liiga laia kaalutlusõiguse pärast. Põhiseaduskomisjoni esindaja Pipi-Liis Siemann kinnitas, et komisjon arutas sarnaseid kaalutlusõiguse küsimusi ja tegi konsensusliku ettepaneku eelnõu esimene lugemine lõpetada.

Tehtud otsused 2
Kollektiivne otsus

Eelnõu 687 esimene lugemine lõpetati.

Kollektiivne otsus

Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 7. oktoober kell 17.15.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:08:09
AI kokkuvõte

Päevakorra esimene punkt on valitsuse algatatud eelnõu 687 esimene lugemine, mis käsitleb perekonnaseisutoimingute seaduse, rahvastikuregistri seaduse ja riigilõivuseaduse muutmist, ning ettekandeks tuleb Riigikogu kõnetooli auväärt siseminister Igor Taro.

Siseminister Igor Taro
13:08:36
AI kokkuvõte

Siseminister Igor Taro rõhutas valitsuse eelnõu suurepärasust, mille eesmärk on vähendada halduskoormust ja riigi töökoormust, muutes perekonnaseisu- ja rahvastikutoimingud inimestele lihtsamaks. Peamised muudatused hõlmavad sünni registreerimise paindlikumaks muutmist (lubades alternatiivseid tõendeid), lapse elukoha registreerimise lihtsustamist keerulistes peresuhetes, EL kodanikele isikukoodi andmise sujuvamaks muutmist, 15–17-aastaste haldusteovõime laiendamist ning sünni registreerimise tsentraliseerimist 79 omavalitsusest 16 maakonnakeskusesse, kuna enamik toiminguid tehakse juba e-teenuste kaudu.

Siseminister Igor Taro
13:08:36
AI kokkuvõte

Ettepanek suurendab rahvastikutoimingute tõhusust ja vähendab riigi halduskoormust, võimaldades sünni registreerimist lisadokumentide alusel ning kiirendades ja lihtsustades riigiga suhtlemist, lubab lapse elukoha registreerimise ilma teise vanema nõusolekuta, loob ELi kodanikele isikukoodi elukoha registreerimise menetluses ning laiendab 15–17-aastaste haldusteo võimet, vähendades samal ajal alle 15-aastaste kontaktandmete rahvastikuregistrisse kandmise vajadust.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:16:13
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas oma ettekande tänusõnadega ja juhatas sisse küsimuste vooru, andes esimesena sõna Peeter Ernitsale.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:16:13
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänab osalejaid, teatab küsimuste olemasolust ning kuulutab, et alustab Peeter Ernits.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:16:15
AI kokkuvõte

Peeter Ernits peab eelnõu heaks, kuid toob välja palju nüansse, küsib, kui suur tegelik kokkuhoid on, ning viitab lapse sünni registreerimise sihtrühma 1 374 687 Eesti elanikku kajastavale numbrile kui ilmselt liialdatud ja tegelik osa on tõenäoliselt palju väiksem.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:16:15
AI kokkuvõte

Peeter Ernits peab eelnõud ideoloogiliselt toredaks, kuid juhib tähelepanu kahele olulisele nüansile: puuduvad konkreetsed numbrid deklareeritud kokkuhoiu kohta ning sihtrühm lapse sünni registreerimisel on ebarealistlikult suur (üle 1,3 miljoni elaniku), mis tekitab küsimuse eelnõu tegeliku ulatuse ja mõju kohta.

Siseminister Igor Taro
13:17:21
AI kokkuvõte

Siseminister Igor Taro ütles, et rahvastikuregistri teenus puudutab kõiki Eesti inimesi ning ajaline kokkuhoid toimingute lihtsustamise ja halduskoormuse vähendamise kaudu on oluline, kuna see säästab inimeste aega kogu menetluste vältel ning ei piirdu ainult rahaliste kuludega.

Siseminister Igor Taro
13:17:21
AI kokkuvõte

Siseminister Igor Taro selgitas, et rahvastikuregistri teenuse sihtrühm on lai, hõlmates kõiki Eesti elanikke, kuna toiminguid võib vaja minna igas eluetapis, ning rõhutas, et muudatuste peamine väärtus seisneb ajalises kokkuhoius ja halduskoormuse vähendamises, tuues näiteks olulise lihtsustuse sünnitajatele, kes ei pea enam lapse tõendamiseks kohtuteed ette võtma.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:19:39
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Kalle Grünthal lavale.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:19:40
AI kokkuvõte

Kalle Grünthal tõstatas küsimuse § 74 alusel Euroopa Liidu kodanike elukohast lahkumise teate lihtmeiliga esitamise turvalisuse kohta, rõhutades, et digiallkirja puudumisel ja petukirjade leviku taustal on arusaamatu, kuidas kohalik omavalitsus suudab veenduda nii isikusamasuses kui ka isiku tegelikus Eestist lahkumises.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:19:40
AI kokkuvõte

Grünthal väljendab muret § 74 alusel elukohast lahkumise kinnitamise digiallkirja puudumise tõttu ja seostab sellega turvalisuse riskidega, küsides, kuidas tõendada, et inimene on tõepoolest Eestist lahkunud ning kuidas kohaliku omavalitsuse üksus veendub õiges identiteedis.

Siseminister Igor Taro
13:20:43
AI kokkuvõte

Igor Taro selgitab, et kinnisvara omaniku registri korrigeerimisel tuleb isikusamasuse tuvastamise raskus tasakaalustada toimingu kaaluga, ning kui üürnik on lahkunud ja digitaalseid tõendeid ei ole võimalik esitada, on lubatud kasutada lihtsustatud isikutuvastust ning ametnik võib kasutada näiteks ID-kaardi pildi või usaldusväärse allika kinnitust — täpne meetod jääb kaalutluse küsimuseks.

Siseminister Igor Taro
13:20:43
AI kokkuvõte

Siseminister Igor Taro põhjendab registrikande parandamise lihtsustatud lähenemist olukorras, kus kinnisvaraomanik soovib registrist eemaldada ammu lahkunud üürniku, rõhutades, et kuna tegemist on madala riskiga toiminguga, mis ei tekita materiaalset kahju, on aktsepteeritud ametniku kaalutlusõigus isikusamasuse tuvastamisel ilma e-teenuste või digiallkirja nõudeta, tasakaalustades nii toimingu keerukuse ja selle tagajärje.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:23:06
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Varro Vooglaid esinema.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:23:08
AI kokkuvõte

Varro Vooglaid märkis, et lapse rahvastikuregistrisse registreerimine on olnud absurdne, kui sünni juures viibinud tervishoiuteenuse osutaja puudub, kiitis probleemi lahendamist, kuid küsis, kas eelnõu ei jäta ametnikele liiga laia kaalutlusõiguse ning soovitas seaduses täpsemalt määrata, millised muud tõendid vanemuse tõendamiseks sobivad, et vältida vaidlusi ja kohtu poole pöördumist.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:23:08
AI kokkuvõte

Varro Vooglaid kiidab kaua kestnud absurdse olukorra lahendamist, mis takistas laste registreerimist tervishoiuteenuse osutaja tõendita, kuid väljendab muret, et uus regulatsioon jätab ametnikele liiga laia kaalutlusõiguse; seetõttu tuleks seadusesse täpsemalt sisse kirjutada, millised "muud tõendid" sünni tõestamisel kvalifitseeruvad, et vältida tulevasi vaidlusi ja kohtuteed.

Siseminister Igor Taro
13:24:13
AI kokkuvõte

Siseminister Igor Taro tunnistas, et seaduseelnõus esitatud loetelu täpsus on kaalutluskoht, kuna liiga range loetelu võib jätta olulisi tõendeid välja, ning soovitas parlamendil esitada muudatusettepanekuid, et leida komisjoniga arutades asjakohasem sõnastus, kuna eelnõud muutuvad parlamendis alati paremaks.

Siseminister Igor Taro
13:24:13
AI kokkuvõte

Ta rõhutas, et seaduse koostamisel tuleb leida tasakaal lihtsustamise ja täpsuse vahel, sest mitteammendav loetelu võib olulise välja jätta, parlamendil on võimalus eelnõu täiustada ning komisjon saab arutada muudatusettepanekuid või asjakohast ümber sõnastamist.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:25:27
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palus Rene Kokk'i tulla.

Rene Kokk
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
13:25:28
AI kokkuvõte

Rene Kokk kritiseerib teravalt ettepanekut vähendada sündide füüsilise registreerimise kohti, tuues välja, et riik on viimastel aastatel niigi teenuseid kokku tõmmanud ja sellega lükatakse järjekordne kulu ning kohustus inimeste kanda, ning leiab, et omavalitsuste ametnikud on piisavalt pädevad seda teenust praeguses mahus jätkama.

Rene Kokk
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
13:25:28
AI kokkuvõte

Rene Kokk kritiseeris sünni registreerimise kohtade vähendamist ja väitis, et see lisab inimestele kulusid ning ebamugavusi ning kohalikud ametnikud suudavad sünni registreerimisega hakkama saada, seetõttu tuleks jätta võimalus sünni registreerida ka mujal samas mahus.

Siseminister Igor Taro
13:26:36
AI kokkuvõte

Riigi seisukohast registreeritakse sünnid edaspidi automaatselt e-teenuse kaudu ning kohapealne registreerimine on harva vaja, kuid maakonnakeskustes teenused peavad säilima ning 79 ametnikku tuleb koolitada; Narva on erand suurte elanike tõttu.

Siseminister Igor Taro
13:26:36
AI kokkuvõte

Siseminister Igor Taro rõhutab, et kuigi ta mõistab kohapealsete teenuste tähtsust, on sündide registreerimine enamikus omavalitsustes automatiseeritud e-teenuste tõttu praktilise vajaduseta, tuues esile ohu, et harva seda toimingut tegevad ametnikud kaotavad praktika ja riigil tekib ebamõistlik koolituskulu, mistõttu peaks teenus jääma kättesaadavaks vaid maakonnakeskustes ja Narvas.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:30:25
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Kalle Grünthali kõnelema.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:30:27
AI kokkuvõte

Kalle Grünthal väljendab tõsist muret elukohast lahkumise digitaalse teate asendamise pärast lihtkirjaga, tuues esile, et üürilepingutest tulenevad rahalised suhted muudavad üürileandja poolt lahkumise teatamise keeruliseks ja küsides, kuidas kohalik omavalitsus tagab kirja saatnud isiku samasuse kontrolli.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:30:27
AI kokkuvõte

Grünthal väljendab muret, et digitaalse elukoha teatest lahkumise korral toimiv lihtkiri ei võta arvesse üürilepingust tulenevaid rahalisi huve ja võimalikke kahjusid ning samal ajal küsib ta, kuidas kohaliku omavalitsuse üksus veendub, et kirja saatnud isik on tõepoolest Eestist lahkunud.

Siseminister Igor Taro
13:31:36
AI kokkuvõte

Siseminister Igor Taro selgitab, et probleemiks on registrikanne, mis jääb lahkunud inimese korteriga seotud, mitte tema olemasolus, ning ametnik saab selle lihtsustada, kontrollides pärit aadressi ja isikut tõendava dokumendi pilti, mis vähendab riske ja suurendab kasu.

Siseminister Igor Taro
13:31:36
AI kokkuvõte

Siseminister Igor Taro täpsustab, et probleem seisneb lahkunud üürniku registrikande ülesjäämises, ning rõhutab, et selle kande kustutamise protsess peaks olema ametniku kaalutlusõiguse alusel lihtsustatud, näiteks e-kirja ja isikut tõendava dokumendi pildi abil, kuna võimalikud pettusriskid on tunduvalt väiksemad kui lihtsustamisest saadav kasu.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:34:07
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palus Varro Vooglaidil esitada teise küsimuse.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:34:10
AI kokkuvõte

Varro Vooglaid uurib kavandatavate seadusemuudatuste valguses, kas olukorras, kus laps sünnib kodus ilma tervishoiuteenuse osutaja tõendita, aktsepteeritaks sünni tõendamiseks alternatiivseid tõendeid, näiteks abikaasa, ema või doula allkirjastatud tunnistajate ütlusi.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:34:10
AI kokkuvõte

Varro Vooglaid väljendab soovi arutada menetluse võimalikke muudatusi ning küsib, kas kodus sünnitamise olukorras, kus puudub tervishoiuteenuse pakkuja tõend, võiksid tunnistajate ütlused sobida tõendina.

Siseminister Igor Taro
13:35:13
AI kokkuvõte

Siseminister Igor Taro toetab eelnõu, mis lubab sünnituse tõendamiseks aktsepteerida ka muid dokumente peale kiirabi kutsumise tõendi, rõhutades, et rasedad on tavaliselt arvel naistenõuandlas ja neil on sealt juba olemas vajalikud paberid, mistõttu on see lahendus täiesti vastuvõetav.

Siseminister Igor Taro
13:35:13
AI kokkuvõte

Igor Taro sõnul on eelnõu mõte, et selline tõend võiks kvalifitseeruda, ning sünnituse korral ei pruugi kiirabi alati olla vajalik, sest rasedal on tavaliselt arvel dokumendid ning sünnitaja on tõenäoliselt varem käinud naiste nõuandlas, mistõttu kogu kogum on aktsepteeritav.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:36:02
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Rene Kokk üles ja viitas teisele küsimusele.

Rene Kokk
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
13:36:03
AI kokkuvõte

Rene Kokk juhib ministri tähelepanu tõsisele probleemile maapiirkondades, kus PPA teeninduskeskustes ei ole võimalik riigilõive sularahas tasuda, mis tekitab pangakaarti mitteomavatele inimestele tarbetut lisakulu ja ebamugavust, sundides neid riikliku teenuse saamiseks sularahaautomaadi juurde sõitma, ning küsib lahenduste kohta.

Rene Kokk
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
13:36:03
AI kokkuvõte

Rene Kokk tõstatas maapiirkondade PPA teenindustes sularahaga maksmise puudumise probleemi ja küsis, mida tehakse selle lahendamiseks, et inimesed ei peaks lisakulutuste ja ebamugavuste tõttu sõitma pangaautomaadi juurde.

Siseminister Igor Taro
13:37:08
AI kokkuvõte

Siseminister Igor Taro kiidab PPA esindustes kohapeal kaardiga riigilõivu tasumise võimalust kui olulist lihtsustust võrreldes varasema süsteemiga, kuid leiab, et sularaha käitlemise lisamine tooks kaasa tarbetuid kulusid ja koormust, soovitades sularahatehingute puhul kasutada lähedalasuvaid panga- või postkontoreid, kuna kaardimakse on mõeldud mugavuse tagamiseks enamikule inimestele ja muudatused peaksid teenima suurimat mõju.

Siseminister Igor Taro
13:37:08
AI kokkuvõte

Igor Taro rõhutab, et kuigi PPA esindustes pangakaardiga tasumine on mugav ning sularahaga tegelemine väheneb, ei ole vaja klienditeenindust sularahakäitlejaks muuta ning tuleks keskenduda muudatustele, mis annavad kõige suurema mõju.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:39:48
AI kokkuvõte

Kõnes palutakse Peeter Ernits lavale tulla.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:39:49
AI kokkuvõte

Peeter Ernits juhib tähelepanu sellele, et 15–17-aastaste noorte õigus ise oma mobiilinumber rahvastikuregistrisse kanda võib tekitada vastuseisu nende vanemate seas, kes on harjunud seda ise tegema, ning pärib, kuidas neid papasid ja mammasid rahustada ja kui paljudel noortel on number juba praegu registris olemas.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:39:49
AI kokkuvõte

Peeter Ernits tõstatab küsimuse, kas 15–17-aastased peaksid ise lisama oma mobiiltelefoninumbri rahvastikuregistrisse, milliseid meetmeid vanemate rahustamiseks tuleks rakendada ning kui suur osa nende numbritest on juba registris.

Siseminister Igor Taro
13:41:00
AI kokkuvõte

Siseminister Igor Taro ütles, et 15–17-aastased saavad rahvastikuregistris ise hallata ja lisada oma kontaktandmed, alla 15-aastaste puhul tuleb ühendust võtta vanema või seadusliku esindajaga, ning ta lapsevanemana on rahul, et tema kaks vanemat last saavad ise ID-kaarte ja passe tellida.

Siseminister Igor Taro
13:41:00
AI kokkuvõte

Siseminister Igor Taro rõhutab, et 15–17-aastastele noortele oma kontaktandmete (sh mobiilinumbri) lisamise võimaldamine rahvastikuregistrisse on igati loogiline ja toetab nende iseseisvust, kuna tegemist on gümnaasiumiealiste ja piisavalt iseseisvate inimestega, kes saavad selliste lihtsamate asjadega ise hakkama, ning ta ei näe, et see oleks lapsevanematele probleemiks, samas kui alla 15-aastaste puhul tuleb ühendust võtta vanema või seadusliku esindaja kaudu.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:42:31
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänas ministrit, kuulutas küsimuste vooru lõppenuks ning palus põhiseaduskomisjoni liikmel Pipi-Liis Siemannil tutvustada arutelu juhtivkomisjonis ja langetatud otsuseid.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:42:31
AI kokkuvõte

Esineja tänab ministrit, teatab, et rohkem küsimusi ei ole, ning teavitab, et juhtivkomisjonis arutelu ja langetatud otsused tutvustab põhiseaduskomisjoni liige Pipi-Liis Siemann.

Pipi-Liis Siemann
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:42:44
AI kokkuvõte

Pipi-Liis Siemann andis Riigikogule põhiseaduskomisjoni ülevaate kõnealuse eelnõu arutelust, kus keskenduti peamiselt kohalike omavalitsuste kaalutlusõigusele elukoha registreerimisel, rahvastikuarvestuse kvaliteedi parandamisele ning teenuse kättesaadavusele seoses sünni registreerimise kohtade vähendamisega e-teenuste kasuks; komisjon tegi konsensuslikud menetluslikud otsused eelnõu esimese lugemise lõpetamiseks ja esindaja määramiseks.

Pipi-Liis Siemann
Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
13:42:44
AI kokkuvõte

Riigikogu põhiseaduskomisjon arutas 15. septembril eelnõu, keskendus kaalutlusõiguse küsimustele kohalikes omavalitsustes ning nende mõjule rahvastikuregistrile, sünni registreerimise kohale ja alaealise elukoha registreerimise reguleerimisele, märkides muret teenuste kättesaadavuse üle, ning otsustas viia menetluse täiskogule 24. septembril, lõpetada esimene lugemine ning määrata komisjoni esindajaks Pipi-Liis Siemann.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:45:08
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi, olles tänanud ettekandjat ja konstateerinud küsimuste puudumise, sulges läbirääkimised kõnesoovide puudumise tõttu ning lõpetas juhtivkomisjoni ettepanekul eelnõu 687 esimese lugemise, määrates muudatusettepanekute esitamise tähtajaks käesoleva aasta 7. oktoobri kell 17.15.

Aseesimees Toomas Kivimägi
13:45:08
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänas selge ettekande eest, kuulutas läbirääkimised fraktsioonidele avatud ja seejärel suletud, teatas, et juhtiva komisjoni ettepanek on eelnõu 687 esimese lugemise lõpetamine, esimene lugemine on lõpetatud ning muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 7. oktoober kell 17.15, ning märkis, et esimene päevakorrapunkt on ammendatud.