Olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" arutelu
Istung: XV Riigikogu, III istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2024-01-18 12:03
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 132
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 3h 11m
AI kokkuvõtted: 132/132 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu arutelu olulise tähtsusega riikliku küsimuse "Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk" üle keskendus Eesti haridussüsteemi jätkusuutlikkusele, eriti demograafiliste muutuste ja õpetajate palgakriisi taustal. Kultuurikomisjoni esimees Heljo Pikhof rõhutas, et kuigi koolivõrgu korrastamine on vältimatu, ei tohi see viia väikeste maakoolide laussulgemiseni, kuna see oleks hukatuslik regionaalarengule. Pikhof tõi esile vajaduse tasakaalustada koolivõrku, märkides, et maakoolides õpib veerand õpilastest, kuid need moodustavad poole koolide koguarvust. Ta pakkus lahendusena välja mitmeotstarbeliste kogukonnamajade mudeli, mis ühendaksid kooli, raamatukogu ja kultuuriruumid, ning rõhutas sotsiaal-majanduslikust taustast tingitud hariduslõhe leevendamise tähtsust.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas kinnitas riigi visiooni, mille kohaselt peaksid algkoolid (1.–6. klass) jääma kodulähedaseks, kuid gümnaasiumiaste (alates 2035. aastast) peaks koonduma riigigümnaasiumidesse, et tagada kvaliteetne akadeemiline ettevalmistus. Minister rõhutas, et haridusvõrgu korrastamine on vajalik õpetajate paremaks rakendamiseks ja eestikeelsele õppele ülemineku toetamiseks. Kilingi-Nõmme Gümnaasiumi direktor Erli Aasamets ja Tori vallavanem Lauri Luur pakkusid kohalike omavalitsuste vaateid, rõhutades andmepõhiste otsuste, kohaliku autonoomia ja investeeringute olulisust. Aasamets tutvustas Saarde valla edulugu, kus süsteemne reform on taganud stabiilse õpilaskonna ja täidetud ametikohad, ning Luur rõhutas hariduse laiemat käsitlust, mis hõlmab ka huviharidust ja noorsootööd.
Tehtud otsused 1
Arutelu käigus Riigikogu otsuseid vastu ei võtnud, kuna tegemist oli olulise tähtsusega riikliku küsimuse aruteluga.
Aktiivseimkõneleja
Kõige aktiivsem poliitik oli kultuurikomisjoni esimees Heljo Pikhof, kes avas arutelu põhjaliku ettekandega ja vastas seejärel kuuele küsimusele. Pikhof esindas juhtivkomisjoni seisukohta, mis rõhutas vajadust haridusreformi järele, et tagada õpetajaameti väärikus ja hariduse kvaliteet, eriti maapiirkondades. Tema ettekanne oli detailne, tuginedes Arenguseire Keskuse uuringutele, ning pakkus välja konkreetseid lahendusi, nagu kogukonnamajade mudel ja sotsiaal-majandusliku tausta kompenseerimise mehhanismid. Pikhofi positsioon oli reformimeelne, kuid rõhutas samal ajal maakoolide säilitamise olulisust regionaalarengu seisukohalt.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Jüri Ratas märgib, et tänane päevakord on kultuurikomisjoni algatatud olulise tähtsusega riiklik küsimus „Tugevad maakoolid ja tugev koolivõrk“, mille arutelu käigus annavad ettekanded mitmed esinejad ning lõpus otsust ei võeta vastu, ning palub Heljo Pikhofil Riigikogu kõnetooli esineda.

Heljo Pikhof
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Et hoida Eesti riiki ja rahvast haritud, tuleb lahendada maakoolide ja linnakoolide vahelised ebavõrdsused ning õpetajate puudus, suurendada investeeringuid ja paindlikkust, arvestada perede sotsiaal-majanduslikku tausta ning luua mitmeotstarbelisi ja energiasäästlikke kogukonnamaju, kus on kool ja teised olulised teenused, soodustada omavalitsustevahelist koostööd ja veebõpet, et tagada iga lapse kvaliteetne haridus ning tõsta õpetaja ameti mainet ja väärikust.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Jüri Ratas tänas ettekandjat ja teatas, et kultuurikomisjon soovib anda Riigikogu liikmetele õiguse esitada igale ettekandjale kuni kaks küsimust, ning Jaak Aabile paluti esitada küsimused.

Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaak Aab rõhutas, et tuleb riiklikult olulise küsimusena arutada maakoolide ja kogu hariduse tulevikku, tõi välja streigi ja regionaalsete ning sissetulekute lõhede mõju ning küsis, milliseid meetmeid nende vähendamiseks võiks võtta.

Heljo Pikhof
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Heljo Pikhof märgib, et Eestis valitseb sissetulekupõhine hariduslõhe ning maakoolid on selle ebasoodsamal küljel, seetõttu on vaja rakendada tausta tasandavaid meetmeid ja parandada rahastust, et vähendada tausta mõju ning hoida koolid sotsiaalselt mitmekesised, võttes eeskuju teiste riikide kogemustest ning vältida õpilaste stigmatiseerimist.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas palub Urve Tiidust kõnelema.

Urve Tiidus
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Urve Tiidus tänas ettevalmistatud materjalide eest ja rõhutas, et kuigi koolides on palju kogenud õpetajaid ning kogemus koos pädevusega on väärtuslik, on suur väljakutse noorte õpetajaks meelitamine ning ta küsis, kas on häid reklaamlause noortele õppima õpetajaks.

Heljo Pikhof
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Et noored tuleksid õpetajaks õppima, tuleb üle vaadata õpetajate karjäärimudel, vähendada ülekoormust, tagada palkade tõus ning õpetajaameti väärtustamine — näiteks Soomes on õpetaja amet au sees, kuigi palgad ei ole kõrgeimad.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Kõne alguses kutsutakse esinema Helle-Moonika Helme.

Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Helle-Moonika Helme tänas ettekandjat ja ütles, et kultuurikomisjonis on hariduslõhe teema põhjalikult arutatud, sealjuures lõhe elukohast ja majanduslikust toimetulekust ning märgiti ka väärtuspõhine hariduslõhe, mille olemust ta palus selgitada.

Heljo Pikhof
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lühidalt: väärtuspõhisus hariduse korraldamisel tähendab, et maakooli ja linnakooli õpilased saavad sama palju tähelepanu.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas palub Kristina Šmigun-Vähi tulla lavale.

Kristina Šmigun-Vähi
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kristina Šmigun-Vähi kõne rõhutab õpetajate ja treenerite õiguste ning ausa tagasiside vajadust ning väljendab muret tänapäeva laste liigsete õiguste üle, samal ajal kaaludes seaduste täpsustamist, et mitte kasvatada põlvkonda, kellele raske töö ja pingutus on vastuvõetamatu.

Heljo Pikhof
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Heljo Pikhof rõhutab, et seadusega midagi paika panna ei ole ning lapsevanemad peavad suurt tööd tegema, kuid peamine on jõuda ühiskonnas õpetaja elukutse väärtustamiseni ning selle nimel rakendatakse meetmeid, millest minister täpsemalt räägib.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas palub anda Anti Allasele sõna.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas ütles, et ettekandja sõnavõtt mõjus talle kui palsam väikestesse maakoolidesse uskujale ning ta pidas riigi tasandil levivat mustvalget koolireformi maaelule hävitavaks ja küsis, kas võiks koostada Arenguseire Keskuse visiooni maakoolidele aastaks 2040.

Heljo Pikhof
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Heljo Pikhof esitab 2040. aasta visiooni maakoolide kogukonnamajadest, kus koolid ei sulgu vaid teevad koostööd, pakuvad erinevaid ruume ja virtuaalset õpet ning kus õpetajad on hinnatud, koolide rahastus tuleb kogukondlikest tuludest, seal on külaraamatukogu, kultuurimaja ning kaugõppe võimalused ning robootikaõpetaja, kes õpetab Uulu kooli 180 kilomeetri kauguselt.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Kõne alguses kutsutakse Eero Merilind lavale.

Eero Merilind
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Merilind väljendas muret haridusliku ebavõrdsuse pärast, mis koondub ääremaadele, märkis seost tervisega ning küsis, kas eelmisel aastal kehtestatud õdede ja arstide lähtetoetused võiksid olla eeskujuks ja aidata haridust ühtlustada ning tuua maale paremaid õpetajaid.

Heljo Pikhof
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Heljo Pikhof ütles, et kõrgem palk Ida-Virumaal näitab, kuidas maale liikumist võiks innustada, ning lähtetoetus võiks kindlasti olla üks meede.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas tänas ettekandjat ja vastuste eest ning palus Riigikogu kõnetooli haridus- ja teadusminister Kristina Kallase kõnet pidama.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister tervitab Riigikogu juhatajat ja liikmeid ning tõdeb, et tal on vale ettekanne.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas küsib, kas ta peaks andma teile teie ettekande.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et talle on tehtud teine ettekanne, kuid ta püüab ettekandega edasi minna.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Ettekanne peaks keskenduma Riigikogu OTRK-ga seotud teemale.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kõne on lühike: kõigepealt vabandatakse, seejärel öeldakse selgelt jah.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Kõne puudutas haridustemaatikat.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas rõhutas, et Eesti hariduse aluspõhimõtted tuleb selgelt sõnastada ning Eesti haridussüsteem on kogukonnast alt üles ehitatud, mitte riigi poolt ülemusest alla loodud.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas vabandas ettekandja ees, küsis Pipi-Liis Siemannilt, kas tal on protseduuriline küsimus, ning ütles, et ta arvas, et midagi on juhtunud.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas kinnitas, et Eesti haridussüsteem on alt üles ehitatud autonoomial, teaduspõhisel õppekaval ja ühtse kvaliteedi tagamisel, kus kõige lähemal lapsele otsuseid teeb õpetaja koos kooli kogukonnaga ning koolivõrgu korrastamise eesmärk on tagada kodu lähedane, kaasav haridus, ning 2035. aastaks riik võtab gümnaasiumiastme õppekohad enda vastutusele.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Ma tänan ministrit ettekande eest ning annan märku, et küsimusi on—Urmas Kruuse, palun.

Urmas Kruuse
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Kruuse kinnitas, et õpetajate jätkusuutlikkuse tagamiseks on vaja võrgureform ning koolivõrgu tuleb vaadata üle omavalitsuste piiride, keskendudes elanike paiknemisele ning reformi tempot tuleb kiirendada, sest 2035. aastaks on liiga hilja.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et Eesti koolivõrk tuleb vaadata tervikuna ning gümnaasiumivõrk koondada riigi tasandile, vältides, et igas omavalitsuses oleks oma gümnaasium, ning selleks tuleb omavalitsuste liitude ja maakondadevahelise koostööga teha 50 kilomeetri raadiusega planeering.

Urve Tiidus
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta märgib, et muutused on loomulik osa arengust, ning küsib ministrilt, mida oodatakse kohalikelt omavalitsustelt, et haridusvõrgus toimumuvad muudatused edeneksid ja tulemuseni jõuaksid.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas palus Urve Tiidust esinema.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et riik alustab 31 omavalitsusega läbirääkimisi nende väga väikeste gümnaasiumide ja gümnaasiumi õppekohtade üleandmiseks riigi haldusesse.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees palub lavale Siim Pohlaku.

Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Siim Pohlak toob välja, et koolivõrgu taandumine kõlab kui eufemism ja küsib 2035. aasta perspektiivis, kuidas haridusvõrk ja regionaalpoliitika on ühtlustatud ning kas plaanitakse maale elama kolimise soodustamiseks meetmeid.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridusvõrgu reform peab eristama põhikooli, algkooli ja gümnaasiumi, säilitama kodulähedased 1.–6. klassi koolid ning keskenduma gümnaasiumivõrgu reformile, sest täna pooled põhikooli lõpetanutest ei käi kodulähedases gümnaasiumis.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Igor Taro kutsutakse lavale.
Igor Taro
AI kokkuvõte
Kagu-Eesti Kauksi kooli sulgemine näitab, et hoolimata kogukonna aktiivsetest läbirääkimistest omavalitsusega ja riikliku 6‑klassilise maakoole käsitleva meetme potentsiaalsest toetusest jäi osa omavalitsustest skeptiliseks, samas Setomaa vald võttis selle meetme väga hästi vastu.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et omavalitsuste suhtumine koolivõrgu pidamiseks mõeldud meetmele on väga erinev ning kuigi linnad ei kvalifitseeru, on maapiirkondade hoiakud väga varieeruvad.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas palub Peeter Tali kõnelema.

Peeter Tali
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Tali viitab õpetajate frustratsioonile ja kohalike omavalitsuste erinevale hariduse toetamisele ning küsib, kas Tallinna linnavalitsuse ebapiisav toetus ei põhjusta itaalia-laadset streiki eestikeelsele õppele üleminekuks.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et õpetajate palga, töötingimuste ja koolivõrgu vastutuse jagunemine tekitab segadust ning lahendus ei olegi riigistamine ega täielik omavalitsuste autonoomia, vaid kolmeosaline hariduslepe riigi, omavalitsuste ja õpetajate vahel, mis selgelt määrab vastutused ja vajadusel reformid.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas palub Maido Ruusmannil sõna võtta.

Maido Ruusmann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Maido Ruusmann tõi välja, et Eesti regionaalne ebavõrdsus on tuntav ja majanduslik ebavõrdsus peegeldub hariduses, ning küsis ministrilt, milliseid terviklikke samme on kaalutud regionaalse ebavõrdsuse vähendamiseks ja äärealade laste arengu paremaks suunamiseks.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et hariduslik ebavõrdsus tuleneb peamiselt sotsiaal-majanduslikust taustast ning regionaalsed erinevused ei ole nii suured, sest maakoolid teevad väga häid tulemusi ning tulemused sõltuvad kooli sisenditest ja omavalitsuste investeeringutest, mida tuleks õiglasemalt jagada, et tagada kõigile kaasaegne õpikeskkond.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas kutsub Andre Hanimägi kõnelema.

Andre Hanimägi
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Andre Hanimägi tõi välja, et alt üles ehitatud põhimõte ja haridusvõrgu korrastamise kavatsus võivad teineteist konflikti viia, näidates kogukonna ja omavalitsuse tülli ning küsis, kas riik peaks mõnikord tugevamalt sekkuma ning millised oleksid keskse sekkumise plussid ja miinused haridusreformide kontekstis.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et haridusvõrgu muutused on rasked ning aastaks 2035 tuleb jõuda kokkuleppele visiooniga, kus on kodulähedane väike kool, vallakeskustesse koonduvad progümnaasiumid ja suuremad gümnaasiumid ning gümnaasiumiastme pidaja on riik, kuid see ei saa toimuda ülevalt alla seaduse kehtestamisega, vaid kohalikud omavalitsused koos riigiga otsustavad koolide arvu ja paiknemise ning teevad kokkuleppeid vastavalt põhiseadusele.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Ta küsib, kas valitsusel on toimunud läbimurre õpetajate streigi lõpetamisel, ning esitab Lihula Gümnaasiumi säilitamise küsimuse ning uurib, kas plaan on läbi rääkida või anda tuge Lääneranna vallale, et hoida kohalikke gümnaasiume ja mitte kiusata oma algkoole.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Kõnes esitati ainult nimi Tõnis Lukas, seetõttu ei ole sisulist kokkuvõtet.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et Lihula on 50-kilomeetrise raadiuse erand ning iga omavalitsus käsitleb asjakohaseid küsimusi eraldi, jätkame läbirääkimisi ning eesmärgiks on gümnaasiumihoone ehituse kaudu aidata väiksemaid koole mitte sulgeda; Metsküla kooli puhul maakoolide toetus on mõeldud selliste koolide jaoks, kuid Lääneranna valla otsus mitte taotleda tuge on kurb.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas tänab ministrit nii ettekande kui ka vastuste eest.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas tänas kuulajaid.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas palus Riigikogu kõnetooli ettekandeks Kilingi-Nõmme Gümnaasiumi direktor Erli Aasametsa.
Kilingi-Nõmme Gümnaasiumi direktor Erli Aasamets
AI kokkuvõte
Ettekande peamine mõte on, et Saarde vald on loonud autonoomse, teaduspõhise haridussüsteemi, kus koolide optimaalne suurus, stabiilne õpilaste vool ning tihe koostöö ülikoolidega tagavad kvaliteetse ja kättesaadava hariduse kogu kogukonnale.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas tänas ettekandjat, ütles, et on küsimusi, ning palus Urmas Kruuse esitada küsimused.

Urmas Kruuse
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta kiidab teaduspõhist lähenemist ja selget statistikat, rõhutab poliitilise konsensuse saavutamise võimalust ning vajadust arvestada Eesti eripäradega, ja lõpetab küsimusega, kas õpetajad streigivad.
Kilingi-Nõmme Gümnaasiumi direktor Erli Aasamets
AI kokkuvõte
Erli Aasamets ütles, et kooli töötajad jagunevad kolme võrdselt väärtustatud seisukoha vahel streigi osas — ei streigi, streigivad ja on solidaarsed — ning esmaspäeval on 1.–4. klassid koolis, 5.–12. klassid e-õppel, teisipäevaks jätkame tavapärast tööd; põhjus ei ole palk, vaid viimaste aastate lisatöö ja rahastusmudeli pinged, ning ta kutsub riigikogu koostöös Eesti Koolijuhtide Ühendusega reformima PGS-i, et välja võtta need ülesanded, mis ei nõua kõrgharidust.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Kõne palus Igor Taro lavale tulla.
Igor Taro
AI kokkuvõte
Igor Taro tõstatab kõnes õpetajate ülekoormuse ja vaimse tervise probleemi, soovitab mitteterahalise meetmena töökoormuse ühtlast jaotamist üle kalendriaasta ning toob jutuks suvevaheaja ning koolipäevade lühemaks muutmise ideed, küsides, miks Eestis seda teemat välditakse.
Kilingi-Nõmme Gümnaasiumi direktor Erli Aasamets
AI kokkuvõte
Erli Aasamets rõhutab, et kui õpetaja tööaeg on arukalt korraldatud ja karjäärimudel pakub valikuvõimalusi, ei tähenda 175 koolipäeva ja 10–12 tunni pikkuseid päevi automaatselt ületööd, kuid kooliaasta pikkus ja selle pikendamise küsimus vajavad laiemat ühiskondlikku arutelu.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas palus Pipi-Liis Siemanni tulla lavale.

Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rääkija tänab juhatajat ja ettekandjat, rõhutab tugeva kooli ja koolivõrgu optimeerimise olulisust ning küsib, mida riik võiks teha, et sama tugev kool ja õppekvaliteet jõuaks ka väikestesse 6‑klassilistesse maakoolidesse õpetajate puuduse tingimustes.
Kilingi-Nõmme Gümnaasiumi direktor Erli Aasamets
AI kokkuvõte
Ettekandja pakkus ideed, et rahastus käiks mitte õpilase järgi, vaid kooli või asutuse järgi, mis suurendaks kogukonna ja omavalitsuse vastutust, kuid nõuaks hoolikat kaalumist ning võiks tuua nii plusse kui miinuseid ning praegune koolidevaheline raha ümberjagamine tekitab pingeid.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Ratas kutsub Peeter Tali sõna võtma.

Peeter Tali
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Tali tänab juhatajat ja küsib, kuidas Saarde valla haridussüsteem näeb tulevikku keskpikas ja pikas perspektiivis, millised on väljakutsed ning milline on kümne aasta pärast Kilingi-Nõmme Gümnaasiumi ja Surju Põhikooli alushariduse koostööplaan.
Kilingi-Nõmme Gümnaasiumi direktor Erli Aasamets
AI kokkuvõte
Ettekanne rõhutab, et haridussüsteem tuleb pikaajaliselt reformida, keskendudes varase arengu ja algkooli probleemidele ning haridussisu ja -võrgu ülevaatamisele, et 2035. aastaks oleks plaan realistlik ja vähendaks õpilaste väljajäämist ning tasakaalustaks vanemate koormuse alushariduses.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas kutsub Tanel Kiiget rääkima.

Tanel Kiik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tanel Kiik küsib õpetajate karjäärimudeli kohta, muretsedes, et tegeletakse jalgratta leiutamisega, kuna varasem süsteem kaotati ja nüüd taas taastatakse, ning küsib, kas see aitab haridusvaldkonna väljakutsete lahendamisele.
Kilingi-Nõmme Gümnaasiumi direktor Erli Aasamets
AI kokkuvõte
Erli Aasamets ütles, et vanem mudel oli tiitlite omistamine tööandja kaudu, kuid tänane süsteem põhineb kutsekompetentsil ja kutsestandarditel, mida õpetaja tõendab oma refleksiooni ja portfoolio abil ning kutsehindajate, sealhulgas kõrgkoolide esindajate, ees, ning koolis on tugev karjäärimudel, kõik ametikohad on täidetud ja 2025. aasta sügisel plaanitakse värbamist õpetajate arenguks.

Mait Klaassen
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ma tänan väga hea ja süsteemse ettekande eest ning küsin, kuidas te erineva taustaga pered suurtes piirkondades veendate, et nende lastel oleks hea haridus — kas tegelete peredega eraldi ja kas on ka koduõppega lapsi?
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas kutsus Mait Klaasseni.
Kilingi-Nõmme Gümnaasiumi direktor Erli Aasamets
AI kokkuvõte
Erli Aasamets rõhutab, et kool ei saa olla ainus lapse kasvatuse vastutaja ning tuleb tugevdada vanematega koostööd, sest lapse ärkveloleku 22–25 protsenti on kooli haldusalas ja ülejäänu on mujal.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Kõneleja pöördub Liina Kersna poole ja palub midagi.

Liina Kersna
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ettekandes tõstatatakse, et kui õpilaste pearahad oleksid seotud kooliga, mitte koolipidajaga, suurendaks see koolide eelarvet ja võimaldaks õpetajate palkade tõstmist, kuid omavalitsus jagab raha väiksematesse koolidesse, ning küsitakse, kuidas teie kool on suutnud suuremaid palkasid maksta.
Kilingi-Nõmme Gümnaasiumi direktor Erli Aasamets
AI kokkuvõte
Direktor selgitab, et raha jagatakse tehtud töö ja tulemuste järgi (rahastus ministeeriumi tabeli, toetusfondi ja HEV-rahastuse kaudu), kool ei maksa kohalikele omavalitsustele, ning kuigi 2011. aasta mudelit peetakse jätkusuutlikuks, on 100 õpilast miinimum ning 20:80 printsiip, iga-aastane konkursi teel vastuvõtt ja riigigümnaasiumidest tulijad, kuid 47–50 õpilasega kaugema kooli jaoks oleks toimiv variant aruka õppealajuhataja korral, võimaldades suunata ressursse keerulistele erialadele ja erivajadustega õppijatele ning vähendada väljalangemist.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Aseesimees Jüri Ratas kutsub Margit Sutropi esinema.

Margit Sutrop
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Margit Sutrop rõhutab, et tugev kool tähendab head haridust ning selleks on vaja head koolipidajat, kes saab nii toetada kui nõuda kvaliteetset haridust ja eraldada selle jaoks vastavat raha, ning palub Riigikogu ja vaatajatele öelda, kes on hea koolipidaja.
Kilingi-Nõmme Gümnaasiumi direktor Erli Aasamets
AI kokkuvõte
See kõne rõhutab usaldust ja head koostööd kooli ning omavalitsuse vahel, kus eelarve on kolm rida, kord kuus toimuvad nõupidamised ja puudub vajadus liigse bürokraatia või rangete piirangute järele.
Aseesimees Jüri Ratas
AI kokkuvõte
Jüri Ratas tänas ettekandjat ja vastuseid, soovis Saarde vallale jõudu ning Kilingi-Nõmme Gümnaasiumile edu ning kutsus Riigikogu kõnetooli Lauri Luuri, Eesti Linnade ja Valdade Liidu juhatuse liikme, Tori valla vallavanema, kõne pidama.
Tori vallavanem Lauri Luur
AI kokkuvõte
Ma toon välja, et koolivõrgu korrastamine on omavalitsustes vältimatu ja tugitoimekeskuste, nagu Lihula, Vändra ja Kilingi-Nõmme, arendamine koos investeeringutega ning noorso- ja huvihariduse ning spordi toetamine on vajalik, et tagamaal oleks koolivõrk elujõuline ja omavalitsus üldse edasi areneks.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Ettekandja tänatakse, kuulutatakse küsimuste voor ning esimesena küsib Urmas Kruuse.

Urmas Kruuse
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Kruuse ütles, et reformid peaksid keskenduma kohalike omavalitsuste koostöö parandamisele ning elanikkonna paiknemisele vastavate parima hariduse ja teenuste pakkumisele, ja kui koostöö ebaõnnestub, võib järgmisel haldusreformil 78–79 omavalitsusest jääda umbes 50.
Tori vallavanem Lauri Luur
AI kokkuvõte
Tori vallavanem Lauri Luur väljendas, et üleriigiline liit ei sobi koolivõrgu küsimuste lahendamiseks ning kõige parem koostöö sünnib maakondliku liidu tasandil, kuigi haldusreform võib edasiliikumist aidata, ei pea see aga alati nii olema.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsus järgmiseks kõnelema Igor Taro.
Igor Taro
AI kokkuvõte
Igor Taro küsib, kuidas valitsuse meetmed kuni 6‑klassiliste maakoolide hoidmiseks, alg- ja põhikoolivõrgu optimeerimiseks ning regionaalse rahastuse komponendi arendamiseks võiksid haridusvõrku tugevdada ning milline oleks nende mõju hindamine.
Tori vallavanem Lauri Luur
AI kokkuvõte
Lauri Luur rõhutas kooli- ja omavalitsuse koostöö usaldust ning ütles, et väikekoolitoetus ei lahenda kõigi koolide probleeme ja regionaalne ebavõrdsus on suurenenud, mistõttu on vaja mõistlikku ümberjaotamist ja kohalike teenuste tugevdamist, olles samal ajal nõus ministri Madis Kallas meetmetega.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsub lavale Pipi-Liis Siemann.

Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Siemann rõhutab, et koolide säilitamine vanade traditsioonide nimel ei hoia piirkonda elus, vaid regionaalpoliitiliselt tuleb rakendada abinõud ning koolivõrk kujundada vastavalt seal elavate ja töötavate vajadustele.
Tori vallavanem Lauri Luur
AI kokkuvõte
See on üsna kompleksne küsimus ja lahendus ei ole ühe lahendusega, vaid terviklik lähenemine, kus on oluline tugev sotsiaalne taristu, kvaliteedi hoidmine ning arendused haridusvõrgus, koolivälises tegevuses, bussitranspordis, elektris, teedes, internetis ning töökohtades nii maapiirkonnas kui maakonnakeskustes.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub, et Tõnis Lukas kõneleks.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Tõnis Lukas rõhutab, et omavalitsused on regionaalselt ja sotsiaalselt väga erinevad ning ühe mudeli kõigile ülekandmine on raske; ta toetan riiklikku meetet kuni 6. klassini koolide jaoks, märgib, et see on erisuste lahendamiseks hea, kuid eelmisel aastal jäi see hiljaks ning kaasnevad praktilised probleemid, ning küsib, kuidas näiteks kolme-nelja kooli juhtimise ühendamine aitab koolituskohtadel püsima jääda.
Tori vallavanem Lauri Luur
AI kokkuvõte
Lauri Luur tõdeb, et juhtimise ühendamine võiks olla mõistlik viis koormuse jaotamiseks ning tugipersonaliga koostöö parendamiseks ning kogukonnatunnet säilitamiseks, kuid rõhutab, et liiga suur juhtimisstruktuur võib negatiivseid mõjusid tuua ning Tori vald ei ole viie kooliga sellist ühendust plaani viia.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab kolleegi Urmas Kruuse ning palub temalt midagi.

Urmas Kruuse
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Kruuse palus lühidalt avada 60 000 euro näite tausta ja selgitada, kuidas see võiks omavalitsuste reformide motivaatorina toimida, rõhutades, et Eesti hariduse rahastus on kõrge ning vahel nähakse koolimaja prioriteedi tõttu lahendusi ka transpordi küsimustes.
Tori vallavanem Lauri Luur
AI kokkuvõte
Koolimajad on ehitatud erinevatel aegadel ning osa neist on 40–50 aastat vanad, amortiseerunud ja energiatõhusus ei vasta tänapäeva nõuetele, seepärast on koolivõrgu reformi kontekstis vaja hooneid korrastada ning investeerimiskomponentidega omavalitsustele kiirendust anda.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar kutsus Kristina Šmigun-Vähi lavale.

Kristina Šmigun-Vähi
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kristina Šmigun-Vähi rõhutas huvihariduse valdadevahelist koostööd, näites, et üks vald võiks viia lapsed teise valda hea rahvatantsuõpetaja juurde ja pakkuda transporti ning abi, ilma et üks vald peaks kõike ise katma, ning küsis, kas see on päästerõngas.
Tori vallavanem Lauri Luur
AI kokkuvõte
Lauri Luur ütles, et omavalitsused arveldavad huvihariduse kuludega omavalitsuste vahel ning Tori vald ei piira, kuid kaugematel omavalitsustel on suur eelarve surve ning taristu puudub, mistõttu tuleb vaadata suuremat territooriumi; koostöö toimib küll, kuid väljakutse on suur, kuna huvitegevuses osalejate osakaal kasvab kiiremini kui tulubaas.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänab ning palub Annely Akkermann.

Annely Akkermann
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Annely Akkermann toob näite Saarde valla edukast haridusvõrgu kohandamisest demograafiliste muutustega ning küsib, kuidas Tori vallavanem võiks suhtuda väikekoolide ühendamise plaani, kui Lääneranna vald on selle vastu tööd teinud.
Tori vallavanem Lauri Luur
AI kokkuvõte
Lauri Luur rõhutab, et Tori vald on koolivõrgu korda seadnud ning tuleb hoida viie asukohaga tugipunkte – huviharidus, noorsootöö, kool ja lasteaed –, sest kohaliku omavalitsuse autonoomselt tehtud reform on pikaajaliste tulemuste nimel, kuigi liiga lühikese aja jooksul toimunud sulgemised on tekitanud probleeme, mida näitab Lääneranna olukord, ning sama rada järgivad ka Saarde ning teised Pärnumaa omavalitsused.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ja pöördub Anti Allase poole palvega.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas soovib teada, kuidas kahe endise omavalitsuse koolid ühes kohas jätkusuutlikult korraldada, arvestades umbes 50 õpilast ja lasteaialapsi ning 12–15 kilomeetri kaugusel olevaid kogukondi, ning palub nõu, kuidas kogukondi lepitada ning Arenguseire Keskuse ideid ellu viia või leida kolmas tee, mis hoiaks koolielu ja kogu piirkonna elus.
Tori vallavanem Lauri Luur
AI kokkuvõte
Lauri Luur märgib, et Arenguseire Keskuse soovitus koolide rajamisest omavalitsuste piiridele tuleb hindada asustustmustri ja juhtimise kvaliteedi järgi ning et kooli võtmise kõrval peab kogukonnale vastu andma prääniku, mis võiks motiveerida ka riiklikult ja võimaldada piirkonnas investeeringuid, et vältida suurte tülide tekkimist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees kuulutab ettekande lõppenuks ning läbirääkimised algavaks ning kutsub esmalt Isamaa fraktsiooni esindaja Tõnis Lukase kõnelema.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Isamaa rõhutab regionaalset tasakaalu ja kõigi laste kvaliteetset haridust Eestis, kus baaspalk on riigi tasemel ning lähtetoetuste ja erisuste abil tagatakse maakoolide ja hajaasustusega piirkondade jätkusuutlikkus.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palus kolm minutit lisaaega.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Tõnis Lukas rõhutab õiglasemat omavalitsuste rahastamist ja tagamaalisuse koefitsiendi reformi, et sisemigratsioon ei teeks maksude laekumist ebaõigeks linnade ümbruses ning et riik tagaks ühtse hariduspoliitika abil väikeste ja hajaasustatud piirkondade koolide säilimise ning laste tulevikuperspektiivi.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub hääletada ettepaneku pikendada tänast istungit kuni 14.00, et kõik kõnesoovijad saaksid anda oma sõnavõtud.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Tänase istungi pikendamise otsus võeti vastu 28 poolt, vastuolijaid ega erapooletuid ei olnud, ning jätkame läbirääkimisi ja järgmiseks kõnelema tuleb Riigikogu liikme Kadri Tali Eesti 200 fraktsiooni nimel.

Kadri Tali
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kool on ühiskonna süda ja tänane haridusministri Kristina Kallase plaani teostamine koos õpetajate toe ning haridusse tehtavate investeeringutega kindlustab koolivõrgu ning laste tuleviku.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas ja kutsus Keskerakonna fraktsiooni nimel Vadim Belobrovtsevi Riigikogu kõnetooli järgmiseks kõnelema.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Ta tänab ja palub kohe kolm minutit juurde.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub kolm minutit lisäaega.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kõne rõhutab, et maakoolid on kogukonna elujõu keskpunkt ning nende mõistlik säilitamine, mitte kõigi koolide sulgemine, nõuab riigi ja omavalitsuste koostööd, kohalikele oludele sobivat lähenemist ning investeeringuid õpetajatesse, tehnoloogiasse ja kogukondade sidemete tugevdamisse.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab kolleegi ja kutsub EKRE fraktsiooni liikme Mart Helme Riigikogu kõnetooli kõnelema.

Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Helme väidab, et koolivõrgu probleemide algpõhjus ei ole rahastamine ega koolide ühinemine, vaid regionaalpoliitika puudumine, mis ei suuda tagada maapiirkondade tööhõivet, elujõudu ja madalat sündivust, ning seetõttu on kogukonnamajade ja koolide ühendamine vaid ajutine lahendus—kui ei ole lapsi, siis ei saa kooli olla.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub kolm minutit lisaaega.

Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Mart Helme märgib, et Eesti maapiirkondades kahaneb elanikkond ja koolide arv ning koolide sulgemine sunnib peresid lahkuma, mistõttu on lahendus tugeva regionaalpoliitika, tööhõive ja investeeringute ning sündimuse tõstmise kaudu.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ja fraktsiooni nimel palub Jevgeni Ossinovski Riigikogu kõnetooli kõnelema ning saada kolm minutit lisaaega.
Jevgeni Ossinovski
AI kokkuvõte
Jevgeni Ossinovski rõhutas, et Eesti haridussüsteem on maailma tasemel ning koolivõrgu korrastamist tuleb teha hoolikalt ja kvaliteedile keskendunult, suurendades õpetajate palkasid ning arvestades piirkondlikku tasakaalu, mitte lootuses koolide sulgemisega ressursse vabastada.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas ja kutsus Margit Sutropi Reformierakonna fraktsiooni nimel Riigikogu kõnetooli kõnelema.

Margit Sutrop
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kuigi maailm on muutunud ja sündimus langeb ning linnastumine jätkub, on vaja hoida tugevad maakoolid ja hästi toimiv koolivõrk, mis algab heast õpetajast ning keskendub õpilaste arengule ning eluks vajalike oskuste omandamisele, hoides elus ka ajalooliselt väärtuslikke kogukonnakeskuseid nagu Unipiha kool.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub anda veel kolm minutit aega.

Margit Sutrop
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Margit Sutrop rõhutab, et kvaliteetse hariduse tagamiseks tuleb teha põhjalikke reforme: parandada õpetajate töökoormust ja palka, reformida õppekavasid ja koolivõrku, kasutada tehnoloogiat ning kaasata kogukonna haridusasutusi ja mitteformaalseid haridustegevusi – Reformierakond on valmis neid reforme ministriga koos ellu viima.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas ja kutsus kõnetooli kolleegi Jürgen Ligi kõnelema.
Jürgen Ligi
AI kokkuvõte
Jürgen Ligi rõhutas tänases kõnes koolireformide tegijaid ning hoiatab vastuhakku eest, tuues Saarde ja Lääneranna näited ja rõhutades, et haridusele kulutatava raha mõistlik kasutamine ja riigi soovituste järgimine on oluline.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Läbirääkimised on lõppenud; suur tänu kõigile ettekandjatele ja läbirääkimistel osalejatele põhjaliku ja mitmekülgse debati eest ning kohtume juba järgmisel nädalal suures saalis.