Arupärimine Rail Balticu vajalikkuse ja väljaehitamise kohta (nr 262)

Sõnavõtte kokku: 58

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 50m

AI kokkuvõtted: 58/58 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogu arutas Rail Balticu vajalikkuse ja väljaehitamise teemat, mille kohta esitasid arupärimise EKRE liikmed Henn Põlluaas, Kalle Grünthal ja Mart Helme. Arupärimine hõlmas seitset küsimust, mis puudutasid Rail Balticu majanduslikku põhjendatust, keskkonnamõjusid, rahastamist ja projekti edenemist. Peaminister Kaja Kallas vastas kõikidele küsimustele, rõhutades projekti strateegilist tähtsust Eesti jaoks.

Arutelu käigus tõstatati teravaid küsimusi projekti kasvavate kulude, tegeliku vajaduse ja majanduslike tulemuste kohta. Opositsioon kritiseeris projekti kui majanduslikult ebamõistlikku ja liiga kulukast ettevõtmist, rõhutades, et raha võiks suunata teistesse prioriteetidesse nagu Via Baltica väljaehitamine või õpetajate palgad. Peaminister kaitses projekti kui olulist investeeringut Eesti tulevikku, mis parandab transpordiühendusi Euroopaga ja toetab majandusarengut.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Arupärimisele vastati, kuid konkreetseid otsuseid ei tehtud. Tegemist oli informatsioonilise aruteluga Rail Balticu projekti kohta.

Aktiivseimkõneleja
Mart Helme
Mart Helme

Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon

Kõige aktiivsem kõneleja oli Mart Helme (EKRE), kes esitas algse ettekande ja tegi mitu sõnavõttu. Ta kritiseeris teravalt Rail Balticu projekti kui majanduslikult põhjendamatut ja liiga kulukast, väites et projekt ei ole kunagi majanduslikult tasuv olnud ning soovitas keskenduda reaalsete probleemide lahendamisele nagu olemasolevate raudteeühenduste parandamine. Helme esindas selgelt parempopulistlikku seisukohta, kritiseerides valitsuse prioriteete ja kulutusi.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:59:38
AI kokkuvõte

Riigikogu käsitleb 13. mai 2023 esitatud arupärimist nr 262 Rail Balticu vajalikkuse ja väljaehitamise kohta, mille esitajad on Henn Põlluaas, Kalle Grünthal ja Mart Helme ning mille ettekandjaks on Mart Helme.

Mart Helme
Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
20:59:58
AI kokkuvõte

Mart Helme ütles, et Kaja Kallas on täna tõelise vikerkaarevärvilise küsitluse all, mis käsitleb riigi kaitsevõimet ja Rail Balticu teemat, ning et ta ei hakka kõiki seitse küsimust ette lugema, tehes samas kõrvalepõike Moonika diktsiooniharjutustele.

Aseesimees Toomas Kivimägi
21:01:10
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi naerab ja ütleb, et ei pea seda märkust tegema ning tänab Marti.

Mart Helme
Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
21:01:12
AI kokkuvõte

Mart Helme ütles, et Rail Balticu väljaehitamine on ülimalt kallis ja mõttetu projekt, mis ei too Eestile reisijaid ega kaubavedu ning riik on sõjas ning raha on suunatud sinna, kus puudub selge kasu—ehk võib-olla vaid Reformierakonnaga seotud inimeste raha saamiseks.

Aseesimees Toomas Kivimägi
21:03:32
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi ütles, et Rail Baltic on istungi juhataja lemmikprojekt, mõtiskles ta taandumise üle, lubas jääda erapooletuks ning teatas, et veerandi tunni pärast juhatab istungit Jüri Ratas ning pöördus lõpuks auväärse peaministri Kaja Kallase poole.

Peaminister Kaja Kallas
21:03:47
AI kokkuvõte

Peaminister Kaja Kallas rõhutas, et Rail Balticu väljaehitamine on Eesti jaoks oluline, kuna see loob kiired ja keskkonnasõbralikud transpordiühendused, suurendab majanduskasvu, tööhõivet ja eksporti, tasakaalustab regionaalset arengut ning tugevdab julgeolekut, ning edenemist suunab rahastus, kohalike kogukondade kaasamine ning keskkonnaalane kaalutlus, eesmärgiga valmis 2030. aastaks (Tallinn–Pärnu lõik 2028).

Aseesimees Toomas Kivimägi
21:10:05
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänab auväärt peaministrit ja kuulutab küsimuste algust, kutsudes Martin Helmet esinema.

Martin Helme
Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
21:10:07
AI kokkuvõte

Martin Helme väidab, et Rail Balticu tasuvusanalüüs oli algusest peale võlts ning majanduslikku tasuvust pole kunagi olnud, diskonteerimismäära on oluliselt muudetud, et näidata projekti kasulikumana, ning nüüd on hind kahekordne kuni 2,5 korda kallim ning projekt ei ühenda meid Riia, Berliini ega millegi muuga, mistõttu tuleb küsida, mis selle projekti mõte tänaseks päevaks on.

Peaminister Kaja Kallas
21:11:10
AI kokkuvõte

Ta väidab, et Rail Baltic ei ühenda praegu, sest projekt pole valmis, kuid kui valmis saab, ühendab see vähemalt kolm Balti riiki ning edasi Poola ja Kesk-Euroopaga.

Aseesimees Toomas Kivimägi
21:11:27
AI kokkuvõte

Mart Helme kutsutakse rääkima.

Mart Helme
Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
21:11:29
AI kokkuvõte

Mart Helme rõhutab, et kõige odavam transpordiliik on veetransport ning Via Baltica on reaalne, Euroopa-suunaline ühendus, mida valitsus peaks prioriteediks võtma Rail Balticu asemel.

Peaminister Kaja Kallas
21:12:33
AI kokkuvõte

Me ehitame Via Balticat kogu aeg edasi lõikude kaupa ning kuigi Rail Balticu kohta mul materjali kaasas ei ole, jätkame ka sel aastal ehitamist.

Aseesimees Toomas Kivimägi
21:12:43
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi palus lavale kutsuda Arvo Alleri.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:12:45
AI kokkuvõte

Arvo Aller väidab, et Rail Balticut muutub järjest kallimaks ning see jagab Eesti kaheks regiooniks ning võib kahjustada maanteetranspordi ja selle valdkonna ettevõtete töökohti, ning küsib, kas projekti mõju on põhjalikult läbi mõeldud.

Peaminister Kaja Kallas
21:13:32
AI kokkuvõte

Peaminister Kaja Kallas ütleb, et täpsema vastuse saamiseks võib lugeda neid analüüse.

Aseesimees Toomas Kivimägi
21:13:36
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi palub Ants Froschi lavale tulla.

Ants Frosch
Ants Frosch
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:13:40
AI kokkuvõte

Ants Frosch toob välja, et Rail Baltica sai Brüsselis eelise ja jäi vaeslapse ossa, samal ajal Tallinna–Pärnu maanteel hukkub igal aastal palju inimesi ning liiklusintensiivsus on katastroofiline, ning Eesti oleks tol hetkel valinud Via Baltica.

Aseesimees Toomas Kivimägi
21:14:48
AI kokkuvõte

See on väga lühike kõne, mis ütleb lihtsalt: «Aeg, Ants!»

Ants Frosch
Ants Frosch
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:14:50
AI kokkuvõte

Ants Frosch küsib, kas valitsus on kaalunud rahva poole pöördumist selles küsimuses.

Aseesimees Toomas Kivimägi
21:14:51
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänab.

Peaminister Kaja Kallas
21:14:54
AI kokkuvõte

Peaminister Kaja Kallas ütles, et Eesti on Rail Balticu küsimuse ajanud Euroopas, et projekt lõpuks tuleks, ning me investeerime ka Via Baltikasse, kuid täiendavat rahvahääletust plaanis ei ole.

Aseesimees Toomas Kivimägi
21:15:12
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Kert Kingot.

Kert Kingo
21:15:13
AI kokkuvõte

Kert Kingo kritiseerib valitsuse rohepööret kui vastuolu: autosid maksustatakse, kuid samal ajal ehitatakse Rail Baltica, mis hävitab soid, niidud ja metsad, ning ta küsib, kuidas see sobib kliimaeesmärkidega.

Peaminister Kaja Kallas
21:15:50
AI kokkuvõte

Raudteeliiklus on kõige keskkonnasõbralikum liiklus ja harmoneerub väga kenasti rohe-eesmärkidega.

Aseesimees Toomas Kivimägi
21:15:59
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Rain Eplerit esinema.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:16:01
AI kokkuvõte

Rain Epler kasutab Andrus Ansipi limonaadiautomaadi metafoori, et näidata lubaduste mittetäitumist ning demograafiaküsimustes vastassuunas liikumist ja küsib, kas see raudtee kunagi lähitulevikus valmis saab.

Peaminister Kaja Kallas
21:16:49
AI kokkuvõte

Peaminister Kaja Kallas kinnitab, et töö selle nimel käib ja projekt saab valmis 2030. aastaks ning sel aastal hakatakse tõsiselt ehitama ka põhitrassi.

Helle-Moonika Helme
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
21:17:02
AI kokkuvõte

Helle-Moonika Helme kritiseerib Rail Balticu majanduslikku jätkusuutlikkust, viidates Mikk Salu Postimehes ilmunud artiklile, mille järgi kulud kasvavad, tulud langevad ning lõpuks tuleb kaaluda ehituse lõpetamist kahjuga, samal ajal küsides, kui suur on projekti kõrgepalgaliste palgafond ja kui palju tegelikke kõrgepalgalisi töökohti see projekt tekitab.

Aseesimees Toomas Kivimägi
21:17:02
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi kutsub Helle-Moonika Helme esinema.

Peaminister Kaja Kallas
21:18:23
AI kokkuvõte

Kaja Kallas tänas ja ütles, et detailse vastuse saamiseks tuleb esitada kirjalik küsimus ning tal ei ole neid numbreid sel hetkel kaasas.

Siim Pohlak
Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
21:18:33
AI kokkuvõte

Siim Pohlak väljendab muret Rail Balticu pideva kulu kasvamise üle, kutsub kaaluma säästuprojekti ja pidurit ning märgib, et kallinemine muudab Eesti Via Balticat ja teede arendust järjest raskemaks.

Aseesimees Jüri Ratas
21:18:33
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas palus Siim Pohlaku lavale tulla.

Peaminister Kaja Kallas
21:18:35
AI kokkuvõte

Peaminister Kaja Kallas ütles, et Läti ja Leedu jändavad Rail Baltica projektiga, kuid viimased hanked on läinud odavamaks kui oleme planeerinud ning üks rööpapaar on kitsam ja võtab vähem ressursse.

Aseesimees Jüri Ratas
21:19:40
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas kutsus lavale Kalle Grünthal.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:20:13
AI kokkuvõte

Kalle Grünthal tervitas uue istungi juhatajat Jüri Ratast ja esitas lugupeetud Kaja Kallasele küsimuse Rail Balticu tegeliku omaniku kohta, märkides, et osalusettevõtted, mis tegelevad vaid hooldusega, ei ole omanik ning valetada ei tohi.

Peaminister Kaja Kallas
21:21:12
AI kokkuvõte

Kaja Kallas ütles, et Rail Balticu tegelikud omanikud on Eesti, Läti ja Leedu.

Aseesimees Jüri Ratas
21:21:18
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas palub Varro Vooglaid'i.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:21:19
AI kokkuvõte

Vooglaid küsib peaministrilt, kas Euroopa Liidu rahastus Rail Balticu lõpuni ehitamiseks on täiesti kindel ja garanteeritud või on suur risk, et raha ei tule (näiteks Ukraina toeks või muude tööde tarvis), ning kui see raha siiski puudub, kas kulu jääb Eesti maksumaksjate kanda ja kas projekt on sellisel juhul üldse võimalik lõpuni viia.

Peaminister Kaja Kallas
21:22:09
AI kokkuvõte

Peaminister Kaja Kallas ütles, et olemasolev rahastus tuleb ELi eelarvest ning järgmiseks perioodiks tuleb näidata piisavat edasiliikumist, et jätkata põhitrassi ja sõlmede ehitamist, mis sõltub Leedu ja Läti partnerite tegudest ning Euroopa ühendamise rahastu paljudest teguritest.

Aseesimees Jüri Ratas
21:23:00
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas palub Kalle Grünthalile esitada protseduurilise küsimuse.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:23:02
AI kokkuvõte

Grünthal viitas Riigikogu liikme sõnavabaduse eripärale, märkis, et see ei kehti valitsuse liikmete kohta, ning esitas Kaja Kallasest küsimuse, kas ta valetas Rail Balticu omaniku kohta, paludes kirjalikku vastust koos viitega äriregistrile, et kontrollida tõepära.

Aseesimees Jüri Ratas
21:24:21
AI kokkuvõte

Jüri Ratas ütles, et juhataja ei saa seaduse järgi otsest vastust kirjalikule küsimusele anda, sest vastab valitsusliige ning ta loodab peaministri vastust kas e‑posti teel või kirjalikult, lisades, et Martin Helme ei saa arupärijate esindaja olla.

Martin Helme
Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
21:25:18
AI kokkuvõte

Martin Helme tänab ja palub kohe kaheksa minutit.

Aseesimees Jüri Ratas
21:25:21
AI kokkuvõte

Jüri Ratas palub kaheksa minutit aega.

Martin Helme
Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
21:25:23
AI kokkuvõte

Martin Helme väidab, et Rail Balticu projekt on majanduslikult ebaotstarbekas ja selle ülalpidamiskulud, sealhulgas Euroopa Liidu rahade kaasabil, suurendavad riigi maksumaksjate koormust ning raha, mida ei ole, ei tohi kulutada — õpetajate palga jaoks tuleb leida teisi võimalusi.

Aseesimees Jüri Ratas
21:31:57
AI kokkuvõte

See on vaid protseduuriline küsimus, mille esitas Rain Epler.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:31:59
AI kokkuvõte

Rain Epler esitas küsimuse, kuidas see läbirääkimiste kord toimib, ja küsis, kas ta võib Martin Helmelt küsida pärast tema ettekannet või mitte.

Aseesimees Jüri Ratas
21:32:37
AI kokkuvõte

Ratas väidab, et vastus on “ei saa”, kuid tema arvates tuleks projektiga minna Rohukülani, mitte piirata ainult Haapsaluni, ning ta palub Riigikogu kõnetooli Kalle Grünthali.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:32:58
AI kokkuvõte

Grünthal väitis, et Rail Baltica saab valmis, kuid mitte sellisel kujul, nagu meile on räägitud, ning omanikud ei ole Eesti, Läti ja Leedu, vaid inglise või saksa raudteefirma ning infot varjatakse, mis viitab suuredele strateegilistele eesmärkidele ja mille tõttu ta küsib, kas nii suure rahaga projekt on vaja Eestist Berliini sõiduks.

Aseesimees Jüri Ratas
21:36:11
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas palub anda kolm minutit aega.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
21:36:13
AI kokkuvõte

Grünthal väidab, et Rail Balticu projekt on üles ehitatud valedele andmetele ning tegelik eesmärk on Ida-Virumaalt maavarade välja vedamine ning välisinvestorite domineerimine, mis ohustab Eesti majandust ja looduskeskkonda.

Aseesimees Jüri Ratas
21:40:32
AI kokkuvõte

Aseesimees tänab publikut ja kutsub Mart Helme sõnavõtule.

Mart Helme
Mart Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
21:40:34
AI kokkuvõte

Mart Helme ütles, et tuleb esmalt lahendada reaalsed kitsaskohtad, nagu ülerahvastatud rongid ja Haapsalu ning Pärnu raudtee arendamise puudulikkus, mitte tegutseda megaprojektidega, mida rahvas maksustab ja mis viivad raha Euroopa ja Marsi poole.

Aseesimees Jüri Ratas
21:41:40
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas tänas ja palus nüüd Riigikogu kõnetooli Anti Poolametsa, et too saaks sõna.

Anti Poolamets
Anti Poolamets
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
21:41:51
AI kokkuvõte

Anti Poolamets ütles, et kuigi lõpuks on sünkroniseeritud Tartu–Valga ja Valga–Riia rongide sõiduplaan, on tegelik nõudlus tagasihoidlik ja Rail Balticu maksumus ning rahastus nii Lätis kui Eestis ebakindel, sest Ukraina sõda ja Euroopa Komisjoni nõuded neelavad raha.

Aseesimees Jüri Ratas
21:46:07
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas palus anda veel kolm minutit aega.

Anti Poolamets
Anti Poolamets
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
21:46:11
AI kokkuvõte

Anti Poolamets väidab, et kuigi Rail Baltical on suured hinnatõusud, on realistlik lahendus Tallinn–Tartu–Valga–Riia lõik, kus kiirus oleks 160 km/h ja arendusele keskendutaks regionaalpoliitika kaudu ning ei läbiks Harjumaa, Raplamaa ja Pärnumaa soode, vaid nõuaks EL-iga kooskõlastamist ning Lätis ja Poolas tekkivate tehniliste probleemide lahendamist, et kogu projekt üldse realiseeruks.

Aseesimees Jüri Ratas
21:49:47
AI kokkuvõte

Aseesimees Jüri Ratas teatas, et kõnesoove ei ole rohkem, sulges läbirääkimised ja arupärimisele on vastatud.