Taristuministri 2025. a ettekanne riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest
Istung: XV Riigikogu, V istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-06-03 13:01
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 106
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 2h 21m
AI kokkuvõtted: 106/106 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis esitas Riigikogule ettekande riigi pikaajalise arengustrateegia "Eesti 2035" elluviimisest taristuvaldkonnas. Minister rõhutas, et taristu arendamine on otseselt seotud julgeoleku, majanduse ja elukeskkonna kvaliteediga. Ettekande keskmes olid Rail Baltic, teedevõrk, ringmajandus, elamumajandus, lennundus, merendus ja veemajandus. Rail Balticut käsitleti strateegilise prioriteedina, mille ehitustegevus on alanud 100 km ulatuses ning mille eesmärk on valmida 2030. aastaks, tuues majandusele ja julgeolekule olulist kasu. Teedehoiule lubati koalitsioonileppega vähemalt 70 miljonit eurot lisaraha aastas, keskendudes 2+2 maanteelõikude (Tallinna–Pärnu, Tallinna–Tartu) väljaehitamisele ja kruusateede mustkatte alla viimisele. Ringmajanduse valdkonnas on eesmärk viia ellu jäätmereform, et luua jäätmetest uus tööstusharu ja tõsta ringlussevõtu osakaal 65%-ni aastaks 2035. Elamumajanduses jätkatakse korterelamute tervikliku renoveerimise toetamist CO2 kvoodi tuludest ning suurendatakse riiklikku eluasemelaenu tagatist turutõrkepiirkondades.
Küsimuste voorus ja läbirääkimistel käsitleti Rail Balticu tasuvust ja julgeolekut, Läti ja Leedu ehitusgraafikute realistlikkust ning Poola valmisolekut. Samuti tekitasid arutelu teede alarahastatus, lennujaamatasude tõusust tingitud lennuliinide kadu (Ryanair), veereformi konsolideerimisplaanid ja eluasemete kättesaadavus. Minister kinnitas, et Rail Baltic on Eestile plussinvesteering ning et jäätmereformi kogumõju on riigile positiivne (pluss 20 miljonit eurot). Fraktsioonide esindajad (Keskerakond, Isamaa, Sotsiaaldemokraadid, Eesti 200, EKRE, Reformierakond) väljendasid nii toetust taristu arendamisele kui ka muret rahastuse, regionaalpoliitika ja eluasemete kättesaadavuse pärast.
Tehtud otsused 1
Otsuseid ei tehtud
Aktiivseimkõneleja
Lauri Laats (Keskerakonna fraktsioon) oli aktiivne nii küsimuste esitamisel kui ka läbirääkimistel, keskendudes Rail Balticu tasuvusele, teede alarahastusele ja lennuühenduste probleemidele. Tema positsioon on vasaktsentristlik.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Päevakorras on üks oluline punkt: infrastruktuuriministri 2025. aasta ettekanne Eesti 2035 pikaajalise arengustrateegia elluviimisest; ettekanne kestab kuni 30 minutit, pärast mida riigikogu liikmetel on õigus esitada ettekandjale üks suuline küsimus ja läbirääkimistel osalevad vaid fraktsioonide esindajad; arutelu lõpetamisel Riigikogu otsust ei võta vastu; ning nüüd on suur au kutsuda kõnetooli auväärt taristuministri Kuldar Leisi.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis esitas ambitsioonika plaani arendada Eesti taristut läbi Rail Balticu põhitrassi lõpetamise, teede ja raudtee kaasajastamise, regionaalse lennunduse ja merenduse edendamise, ringmajanduse reformide, elamumajanduse ning vee- ja veeteede süsteemide uuendamise, et suurendada turvalisust, konkurentsivõimet ja elukeskkonna jätkusuutlikkust üle Eesti.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänas ja märkis, et kolleegidel on küsimusi, ning teatas, et esimene küsija on Aleksandr Tšaplõgin.

Aleksandr Tšaplõgin
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Aleksandr Tšaplõgin esitas Rail Balticu kohta neljaosalise küsimuse: kui palju reisijaid ja kaupu on vaja projekti tasuvuseks, kuidas tagada 1000 kilomeetri pikkuse raudteetrassi turvalisus, mida võib ühe raketiga rivist välja lüüa, kui realistlik on Läti oma osa 2030. aastaks valmis ehitada ning mis olukord Poolas on.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Poola on Rail Balticu jätkamiseks valmis ja soovib kiirendust, ning Eesti, Läti ja Leedu plaanivad projekti 2030. aastaks valmis saada, kusjuures pärast kogu ulatuse valmimist alates teisest aastast ei ole vaja enam riigipoolset maksmist ja oodatakse tasuvust, mille täpseid numbreid edaspidi esitatakse.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne tekst on katkenud ja sisaldab ainult fraasi „Turvalisus oli …“, seega ei saa ma täpset kokkuvõtet koostada; palun esitage kogu kõne.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Turvalisuse küsimuses ei oska ma konkreetset vastust anda ja konsulteerin kaitseministriga, kuid Rail Balticu puhul ei näe ma põhjust erilahendust kasutusele võtta ning kogu taristu tuleb kaitsta ühtemoodi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Lauri Laats lavale.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats küsib ministrilt konkreetseid samme Eesti ja Euroopa lennunduse konkurentsivõime parandamiseks, keskendudes Tallinna lennujaama uute lendude avamisele, tasude mõistlikule hoidmisele ja liinitoetuste jätmisele ning kohalike lennujaamade arendamisele, ning küsib, millised on uued lennuettevõtted, kellega on juba räägitud, ning kuidas nähakse Pärnu ja Tartu lennujaamade tulevikku.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Tallinna Lennujaam püüab hoida mitmekesise lennufirmade võrgustiku ja uusi liine, et vältida sõltuvust ühest lennufirmast ning tagada stabiilne teenindus, samal ajal töötades regionaalsete lennujaamade arenguplaanide väljatöötamisel ning taristu kasutuse suurendamisel kaitse- ja julgeolekustruktuuride vajaduste rahuldamiseks, sealhulgas Pärnu lennujaama suuremat rolli planeerides.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Vadim Belobrovtsevi esinema.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Vadim Belobrovtsev küsib Rail Balticu kohta, kas Eesti on valmis ja võimeline Läti eest trassi lõpuni ehitama, kui Läti ise ei saa, ning mida tähendavad peaministri öeldud 400–500 miljoni euro suurune puudujääk ja Euroopa fondide võimalik rahastus.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis ütles, et Eesti rahastus on etapiviisiline ja loomulik ning jätkub aastate kaupa, ning Eesti aitab Lätit kahe viisi: ühiselt Balti riikidena EL-i rahastust taotleda ning jagada oma know-how’d, ning kuigi peaministri ütlus, et me ehitame Lätti, oli pigem sümboolne toetus, tuleb Lätil endal oma eesmärkide täitmiseks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Urmas Kruuse tulla ja võtta sõna.

Urmas Kruuse
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Urmas Kruuse ütles, et kaitseasjad ei pea avalikkusele teada andma, viitas saalis olevatele jõudele, kes Rail Balticu lõpetamist sooviksid takistada, rõhutas hankeid kasutades hindade alandamist ja valmimise kiirendamist ning küsis, kas soomlased ootavad Rail Balticu valmimist ning kas sellest võiks kujuneda Helsingi–Tallinna vahelise tunnel, mis tugevdaks kaubavahetust.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis ütles, et tunneliteema on viimastel aastatel laineid löönud ning reaalseid samme pole astutud, ning edasiliikumiseks peaksid eestvedajad olema Eesti ja Soome, kus Eestis on eelduseks Ülemiste terminal Linda valmimine, mis lennujaama lähedal võiks muuta Eesti taristu keskpunktiks, kuid lähiaastatel edasiliikumist ta ei näe.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi palus Kersti Sarapuu tulla lavale.

Kersti Sarapuu
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kersti Sarapuu tõstatas, et koalitsioonilepe pöörab suurt tähelepanu Kesk-Eestile ja turutõrkepiirkondadele ning tõi esile punkti 340, mille kohaselt teisel kvartalil, kuni 30. juunini, parandatakse noortele peredele kodu kättesaadavust, suurendades riiklikku tagatist eluasemele ja laiendades seda turutõrkepiirkondadesse, ning palus nende meetmete kohta täpsemaid selgitusi.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis teatas, et KredExi/EISiga seotud uued meetmed on välja töötamisel ja peagi väljatulemas, suunatud noortele peredele ning riikliku tagatise suurendamisele eluaset ostmisel, peamiselt väljaspool suurlinnu, ning loodetakse, et need saavad valmis teise kvartali lõpuks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Vladimir Arhipov kutsutakse esinema.

Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ettevõtjad kurdavad tööjõupuudust, samas on üle 60 000 töötutu, paljud neist töövõimelised, ning küsitakse, kas Eesti suudab aidata oma inimesi tööle ja kuidas see kajastub arengustrateegias ning kas on konkreetseid plaane tööotsijate ja tööandjate ühendamiseks ilma võõrtööjõudu kasutamata.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Kuldar Leis ütles, et töötus, ümberõpe ja tööturule kaasamine on valitsuse istungitel korduvalt fookuses ning sellele peaksid vastama tööstus- ja haridusministrid, mitte taristuminister.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Antud tekst ei sisalda kõne sisu, vaid on pelgalt Urve Tiidusele suunatud palve.

Urve Tiidus
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Urve Tiidus rõhutas, et kuigi Eesti ei kuulu riskiriikide hulka ja puhas joogivesi pole maailmas iseenesestmõistetav, vajab kvaliteetse joogivee ja reoveeteenuse kättesaadavus jätkuvaid investeeringuid, eriti maapiirkondades ja tiheasustusega aladel, ning küsis, kuidas kavandatav veereform selle tagab ilma hingehinda maksmata.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Veereformi eesmärk on viia üle Eesti veekvaliteet ühtseks, soodustada suurte veeettevõtjate kaasamist ja väikeste ettevõtjate toetamist ning pakkuda täiendavaid toetusvahendeid, et investeeringud oleksid olemas ja veesüsteem jääks ohutuks ka tulevikus.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Andre Hanimägi esinema.

Andre Hanimägi
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Andre Hanimägi tõi välja, et Tallinna kinnisvarahinnad on kõrged ning selle peamiseks põhjuseks on maa hind, ning ta soovitas riigil keskenduda eluasemepoliitikale ja teha põhimõtteline muudatus, mitte müüa riigi maatükke oksjonile, vaid rajada elamuid.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Ettevõtluse laienemise jaoks võiks riigimaa reegleid lihtsustada, kuid see on teine teema; eluaseme osas keskendutakse turutõrkepiirkondadele, et Eesti oleks ühtlasemalt kaetud, kuid Tallinna ja Tartut ei tohi unustada.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne alguses kutsutakse lavale Pipi-Liis Siemann.

Pipi-Liis Siemann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Pipi-Liis Siemann väljendas ootusi koalitsioonileppe tulemuste kohta ning küsis eluasemeturust ja üürimajade programmi jätkamise ning laiendamise kohta, sealhulgas kas eluaseme soetamine ja uute kortermajade rajamine turutõrkepiirkondadesse saab ettevõtjate ja kohalike omavalitsuste toel toetusprogrammide abil.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis teatas, et üürimajade programmiga edasi ei minda, kuid on uus suund koostöös Euroopa Investeerimispangaga ja kohalike omavalitsustega ning ettevõtjatega, mille raames võiks turutõrkepiirkondadesse elamuid rajada, et Eesti oleks ühtlasemalt kaetud ja inimväärne elu üle kogu riigi; sügisel selgub, kas selline programm käivitub.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Tõnis Lukas üles sõna võtma.

Tõnis Lukas
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Ta rõhutab, et Eesti on väike ning taristu tuleb planeerida süsteemselt, et vältida dubleerimist ja raiskamist, ning investeeringute tõhusus sõltub naaberomavalitsuste otsustest valglinnastumise kontekstis, mis seab küsimuse, kuidas arendusi teha nii, et need ei sõltuks juhuslikest otsustest.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis rõhutab, et valglinnastumise kasvava ulatuse tõttu tuleb liikumise taristu süsteemselt planeerida laiemates piirkondades, arendada rattaga liikumist ja kergliiklusteid ning teha tihedat koostööd omavalitsustega ning vajadusel nende ühinemise kaudu, et kogu liikuvus ja taristu oleks paremini korraldatud.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Anti Allast palutakse kõnelema.

Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Anti Allas esitab küsimusi uue toetuse ja üürimajade toetuse erinevuse kohta ning uurib korterelamute rekonstrueerimistoetuse poliitika võimalikke muutusi ning mida inimesed peaksid nende muutustega arvestama, ka Kagu-Eesti vaates.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Riik keskendab korterelamute renoveerimisele vastavalt tegelikule vajadusele ja energiakulule, levitab Tõrva, Põlva ja Rakvere kogemust üle Eesti ning kohandab toetused vastavalt energiakulule ja projekti mahule, jättes suuremates linnades toetusprotsendid väiksemaks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palus Andrus Seeme esinema.

Andrus Seeme
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Andrus Seeme tänas juhatajat ja ministeri ning küsis, kas tuleval perioodil eraldatakse 70 miljonit lisaraha teede arenduseks ning kas on arutelu KOV-ide teehoiu toetuse suurendamise üle, mis on olnud umbes 29,3 miljonit, või kas KOV-id saavad ise hakkama ja riik teeb oma osa.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis ütles, et riigiteede rahastust suurendatakse umbes 70 miljoni euro võrra, mis lisandub senisele stabiilsele summale ja mille juurde hakatakse otsima Euroopa raha, ning see umbes 70 miljonit on mõeldud nii suurte maanteede jaoks, kruusateede mustkatteks kui ka remondiks, kuid kohalike omavalitsuste eraldi rahastamisest praegu ei ole juttu olnud ja see ei tähenda, et seda ei tule.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõnelema kutsutakse Jaak Aab.

Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaak Aab ütles, et korterelamute rekonstrueerimise meede saab 2023–2027 perioodil umbes 500 miljonit eurot, mida eraldatakse struktuurifondidest, CO2-vahenditest ning õiglase ülemineku fondi ja taasterahastuse vahenditest Ida-Virumaale, ning küsis, kui palju 85 miljoni euro suurune riigikaitsele ülekandmine vähendaks programmi.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis ütles, et umbes 200 miljonit eurot ümber jaotatakse, millest 85 miljonit läheb kliimaministeeriumile, kuna raha tuli Euroopa fondide kaudu ja jäi jagamata, ning need kasutamata meetmed võivad suunata julgeolekufondi, samas kui korterelamute renoveerimise summad ei vähene, vaid jäävad tänavu kasutamata või kantakse järgmisesse aastasse.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi õnnitleb Õnne Pillakut ja vabandab.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis ütles, et ta täpsustab veel ning võib-olla peab konkreetseid toetusi ümber tegema, et need tulevikus välja võtta, sest tekkis probleem, et toetust ei saanud kasutada.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
See on pelgalt palve, millega pöördutakse Õnne Pillakule.

Õnne Pillak
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Õnne Pillak rõhutas maapiirkondade teede tähtsust elukvaliteedi ja ettevõtluse jaoks ning küsis täpseid ajakavaplaane kahe olulise riigitee neljarealiseks ehitamiseks – Tallinna–Pärnu ning ka Tartu suunal.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Uus teede rahastuse otsus on nii värske, et konkreetne plaan lõikude ja nende valmimise aastate kohta selgub lähinädalatel: prioriteet on Pärnu suund koormuse tõttu ning eesmärk on 2030. aastaks 2+2 maantee, kuid osade lõikude jaoks võib teha erandi, kui koormus on alla 10 000 autoni päevas (näiteks Pärnu suunal Läti poole), ning Tartu suunal on prioriteet Tartuni, kuid Luhamaa peale allapoole edasi ei minda; lõplik jaotuse aastad ning summad selguvad pärast Rahandusministeeriumi arvutusi soodustuste mõju tõttu, ning 70 miljonit lisarahastust ei ole veel kinnitatud.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Riina Solmani tulla.

Riina Solman
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Riina Solman küsis, millal maapiirkondade kõrvalteed saavad prioriteediks ning neile tagatakse rahastus, sest KOV-idel on piiratud ressursid ja vananevates piirkondades on vaja, et inimesed pääseksid tööl, kooli ja lasteaeda.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis ütles, et Tallinna–Pärnu ja Tallinna–Tartu on koalitsioonilepingu prioriteedid ning kruusateede viimine mustkatte alla on kirjas ning pärast rahastusnumbrite kinnitamist jagatakse lisarahastus suurte teedele, tavapärasele remondile ja kruusateede asfaltimisele, mis on väga oluline elanikele ja ettevõtjatele, kuigi lõplik lahendus lähiaastatel ei pruugi tulla.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ando Kiviberg kutsutakse esinema.

Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg tänab juhatajat ja ministrit ning toob esile huvitava uudise, et Kliimaministeerium plaanib kohalikke vee-ettevõtteid konsolideerida, ning küsib, millist jõudu või sundi selle teostamiseks nähakse.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Veesektori pikaajaliseks reformiks on vaja tugevaimate veeettevõtete ühendamist väiksematega ning nende motiveerimist tasude, hinna ja koostöö kaudu, et tagada vee kvaliteet ka väiksemates piirkondades, kuid otsus täna ei tule ja tegemist on pikk protsess, kus kogu Eesti huvi on oluline.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Jaak Valget.

Jaak Valge
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaak Valge rõhutas, et taristu poliitika on riigi juhtimise osa ning Eesti paremaks muutmine tähendab riigi muutmist kodanikele meelepäraseks, kuigi nende ja ministeri ettekujutused kattuvad suurel määral ning on valdkondi, kus need ei kattu, ning ta küsis Rail Balticu kontekstis, kas selle väljaehitamine tõesti on Eesti paremaks tegemine ja kas enamik ühiskonnast seda praegu soovib.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis rõhutas, et suuri otsuseid tuleb ellu viia sõltumatult päevapoliitikast ning Rail Balticu puhul tuleb projekt lõpuni viia, kuigi Leedus on avalik arvamus selgelt poolt, Lätis mitte nii kindel, Eesti ootused vajavad selgitust, sest viimaste uuringute järgi on umbes 60% inimestest projekti poolt.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Priit Sibulit esinema.

Priit Sibul
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Priit Sibul rõhutab eesmärki suurendada jäätmete ringlussevõtu osakaalu 38%‑lt 65%‑ni ning küsib, kui suur on jäätmereform maksumaksjatele ja ühiskonnale maksma läinud.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis ütleb, et jäätmemajanduse reform on kogu riigi jaoks odavam, sest kogumõju on pluss 20 miljonit eurot, ning see vajab elanike, omavalitsuste ja ettevõtjate ühiseid panuseid ümbertöötlemise suurendamiseks, tuues näite Läti plastijäätmete tehast ja 250 töökohta ning juhtides tähelepanu, et kui ise ei tee neid tööstusi, maksab tulu naabritele – seega on viimane aeg reform ellu viia ja eurooplastena käia.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Kõne alguses kutsutakse Kalle Grünthal esinema.

Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kalle Grünthal küsib Rail Balticu tegelikku omanikku ning nõuab konkreetset ettevõtte nime ja äriregistri koodi, et kontrollida, kellele Rail Balticu tegelik omand tegelikult kuulub, viidates erinevatele seotud ettevõtetele nagu AS Baltic Rail, OÜ Rail Baltic Estonia ja Balti riikide ühisfirmad.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Rail Balticu Eesti osa on Eesti riigi omand ning riik tegeleb selle rajamisega koos taristuministri ja Rail Baltic Estonia kaasabil.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Madis Kallasel võtta sõna.

Madis Kallas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Madis Kallas tõstatas küsimuse, kas Tallinna lennujaam ja regionaalsed lennujaamad (Pärnu, Tartu, Kuressaare, Kärdla) peaksid olema ühe kulurea sees või eraldi ning märkis, et regionaalsetel lennujaamadel tekib märkimisväärne miinust, mida tuleks käsitleda eraldi.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Regionaalsete lennujaamade jaoks koostatakse eraldi arenguplaan ning omandivormi küsimus on laual: mida aktiivsemad on KOV-id, seda rohkem riik neid lahenduste leidmisel toob tuge, Tartu ja Pärnu näited ning Finnairiga koostöö Tartu lennuliikluses näitavad initsiatiivi, kuid Tallinna Lennujaama tulevikuomandi või -halduskord on tänases seisus otsustamata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub Riina Sikkut esinema.

Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Riina Sikkut rõhutab, et infrastruktuurivaldkond on erakordselt poliitiline, sest otsused kanda ülalpidamiskulud riigieelarvesse aastakümneteks ja mõjutada tuhandete inimeste elu ning liikumist ning ta küsib, millal valitsus rakendab tõenduspõhist poliitikat ning viib ellu strateegilisi eesmärke, nagu ühistransport, jalgrattaga liikumine ja liiklusohutuse vähendamine, näiteks veapunktisüsteemi rakendamist, mida peaminister ei toeta.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis ütles, et taristuprojektid järgivad pikaajalisi kokkuleppeid sõltumata sellest, kes võimul on, ning praegune liiklusohutusprogramm on viimases faasis, valmis juunis Transpordiameti juhtimisel ja jõustub järgmisel aastal, sealhulgas arutatakse keskmise kiiruse mõõtmise küsimust ning võimalust kaameras jälgida, kuid keskendutakse kohtadele, kus on toimunud palju õnnetusi, ning programmi lõppanalüüs on tehtud ja jõuab valitsusse suvel või sügisel.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi pöördub Anastassia Kovalenko-Kõlvarti poole ja palub teda.

Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvarti küsimus ministrile keskendub Tallinna Lennujaama tasude ja dividendipoliitika tõttu kadunud Ryanairi odavlennuliinide ning riigi sihtfinantseerimise lõpetamise mõju kohta ning küsib samal ajal Nordica lennukite müügiprotsessi edenemise ja suvise lahenduse võimalusi.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis ütles, et nad teevad Tallinna Lennujaamaga tihedat koostööd uute lendude avamiseks ning olemasolevate liinide jätkusuutlikkuse tagamiseks ning soodustused peaksid kesta kauem, et uued liinid saaksid sisseelamise ajaga, rõhutades samas Lennujaama eesmärki ühendada Tallinn ärireisijate ja Euroopa suurte sõlmpunktidega, ning mainis, et dividendipoliitikat peab kommenteerima rahandusminister, riik toetus Lennujaamale on olemas ning Nordica-tehing on lõppjärgus ning juuni lõpuks selgub, kas tehing saab teoks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Reili Randi esinema.

Reili Rand
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Reili Rand tõi välja, et Rohuküla raudtee eeltööd on lõpetatud kuni Ristini ja kui ehitushange lõpeb, võiks ehitus kohe alata, rõhutas taristuinvesteeringute majanduslikku mõju ning küsis, milline on valitsuse plaan Läänemaa ja Hiiumaa inimeste jaoks ning millal Rohuküla rong lõpuks jõuab.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Rohuküla raudtee ei ole koalitsioonilepingus ega plaanitud investeeringuna, rahastus puudub ning täpset aastat öelda ei saa, kuid teema võib tulevikus päevakorda tulla.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Lauri Läänemetsa.

Lauri Läänemets
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rohuküla raudtee on suuresti valmis ning raha olemas, kuid kodude kättesaadavus halveneb palga kasvust hoolimata, ja Lauri Läänemets küsib valitsuselt konkreetset plaani üüri reguleerimiseks või munitsipaalelamute ehitamiseks ning kuidas see lahendaks nii ettevõtjate kui tavakodanikke.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis teatas, et koostöös Euroopa Investeerimispangaga, kohalike omavalitsuste ja ettevõtjatega hakatakse turutõrkepiirkondadesse ehitama korterelamuid või muid vajalikke hooneid, mis ei ole üürimajad, vaid mille omandi ja kellele need kuuluvad otsustavad partnerid; programm on töös ja sügisel–talvel oodatakse vastuseid, mismoodi ja mil määral me järgmistel aastatel rakendame, ning sellise üürimajade programmiga me edasi ei lähe.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi palub René Kokk'il astuda üles.

Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk märgib, et Eesti saab hakkama ka ilma suurte välistööjõu vooguta, ning kutsub üles astuma konkreetseid samme suuremate ja raskemate autorongide lubamiseks teedele, et logistika- ja põllumajandus- ning metsandussektorid oleksid konkurentsivõimelisemad.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Transpordiamet on teinud analüüsi, mis kaalub, kui pikkade ja raskete autorongide laskmine Eesti teedele oleks mõistlik ning milline teedevõrk sobib, arvestades nii teede võimekust kui naabritega koostööd, ning kuigi koalitsioonileppes on sellest märgitud suund, ei ole lõplik otsus tonnaaži, pikkuse ega teede kohta veel tehtud ja selgus tuleb suve lõpuks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Ta avab läbirääkimised, paludes Lauri Laatsi EK fraktsiooni nimel esineda, kuna üks kõnesoovija on vahepeal kadunud, ning vabandab üllatuse pärast.

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats tõstatas Rail Balticu ülalpidamiskulude ja rahastamise küsimused, sealhulgas kohalike omavalitsuste mure trassi ja viimase kilomeetri kohta, ning märkis, et teedeinvesteeringud on reaalsuses poole väiksemad kui plaanitud, kutsudes üles põhjalikule arutelule, täiendavale selgitusele ja rohkemale ajale.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi vastab lihtsalt jaatavalt: "Jaa, palun!"

Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats nentis, et liiklusohutusprogrammi eelarve on oluliselt alarahastatud (kavandatud 26 miljonit, reaalselt ca 2 miljonit), ning rõhutas, et Tallinna Lennujaama peab tulevikus olema rohkem ärilende ja koostööd Ryanairiga ning teiste lennufirmadega, mida minister peaks aktiivselt edendama, näiteks külastades Ryanairi kontorit.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
See on tänuavaldus ning Isamaa fraktsiooni nimel kõneleb Mart Maastik.

Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Maastik kritiseeris jäätmete liigiti kogumise ja korterelamute renoveerimise plaane, tõstes esile nende suurte kulude ja CO2-heitmete küsimused ning ebapiisavad ventilatsiooninõuded, ning märkis, et teede rahastus on alarahastatud ning Rail Balticu ja lennujaama teemad vajavad selget jätkusuutlikku lahendust.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi märgib, et on kolm minutit aega ja otsus on teie voli.

Mart Maastik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Maastik rõhutas, et Eesti jaoks on lennujaama hea käekäik äärmiselt oluline ning riik peaks toetama meie lennujaama ning looma Läti ja Leedu ning Eesti vahelise ühisairBalticu kaudu tõhusa lennuliini, mitte lootma kasumile või näitlikele projektidele nagu jäätmete kogumine.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Toomas Kivimägi tänab teid ning annab sõna Andre Hanimägile Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni nimel ja volituse alusel.

Andre Hanimägi
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ettekandes rõhutati, et Eesti kinnisvarahinnad on viimastel aastatel kiiresti kasvanud ning sissetulekud ei ole järele jõudnud, mistõttu kodu kättesaadavus on üha raskem ning see ohustab eriti noorte ja madalama sissetulekuga inimeste pere loomist ja laste sündi, ning nõuab riigi ja linnade koostööd taskukohaste korterite tootmise, paremate detailplaneeringute ja avaliku eluasemefondi kaudu ning maksutõkete ja teiste meetmete rakendamist riigi tasandil, et vältida ruumilist ja sotsiaalset lõhestumist.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palus kaks minutit lisäaega.

Andre Hanimägi
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Et noored pered ei koliks Eestist välja, vajame selget riiklikku eluasemestrateegiat ja juhtrolli, mis analüüsiks ja otsustaks Tallinna maade kasutuse ning reguleeriks uusarendustes soodsa hinnaga kodude osakaalu, arendaks vähem atraktiivseid piirkondi garantiide ja madalate intressidega laenudega, vähendaks bürokraatiat ning kiirendaks detailplaneeringute menetlemist, sest see ei ole ainult majanduspoliitika või taristupoliitika, vaid rahvastikupoliitika, regionaal- ja sotsiaalpoliitika ühisosa, ning kui tahame, et noored näeksid Eestis oma tulevikku, peavad riik ja linn sekkuma, et kodu oleks kättesaadav põhiõigus, mitte luksus.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ja Eesti 200 fraktsiooni nimel palub siia Riigikogu kõnetooli kolleegi Ando Kivibergi ning küsib lisaaja kohta.

Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Kõne rõhutab, et tuleb läheneda asjadele kokkuhoidlikult.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar rõhutab, et kõne peab olema kokkuhoidlik ja selge.

Ando Kiviberg
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Ando Kiviberg tänab ministrit põhjaliku ja optimistliku plaani eest ning toob esile kolm muret: taristu puhul soovib terviklikku, kogu Euroopa teedevõrgu arvestavat lahendust, mitte jupikaupa ehitamist; veevarustuse reformi puhul vajab see põhjalikku läbimõtlemist, selgitust ja usalduse taastamist kohalike kogukondade ning riigi vahel; ning jäätmete reformis soovib, et toodete vastutust käsitleva süsteemi lisakulud lahendatakse ning oligopoolse turu tõttu tekkinud probleemid arutatakse ning omavalitsustele antakse rohkem õigusi.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab kolleegi ja teavitab, et järgmiseks kõneleja on Anti Poolamets EKRE fraktsiooni nimel.

Anti Poolamets
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anti Poolamets väidab, et Rail Balticul puudub tegelik nõudlus ning selle rahastamine sunnib raha teedeehituse arvelt, nii et esmalt tuleks ühendada suuremad kohad ja kaaluda peatuste asukohti.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palub kolm minutit lisäaega.

Anti Poolamets
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anti Poolamets tõi esile asfalditehaste sulgemise tõttu tekkinud asfaldipuuduse, rõhutas noorte perede eluasemeprobleemide lahendust Maaelu Sihtasutuse kaaslaenude abil ning et paljud pered ei tea nende võimalustest, kritiseeris rohepöörde ja Rail Balticu majanduslikku mõju ning märkis, et paremad teed ja paindlik maanteetransport võivad viia Riiga, Vilniusesse, Varssavisse ja Berliini.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ja Reformierakonna fraktsiooni nimel palub siia Riigikogu kõnetooli kolleeg Maido Ruusmanni.

Maido Ruusmann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Maido Ruusmann ütles, et Eesti taristu on eluline vereringe, mis puudutab inimeste elu, ettevõtluskeskkonda ja teenuste eksporti, ning kuigi raha ei pruugi kunagi olla piisavalt, tuleb teid ja raudteeühendusi (näiteks Rail Baltica, Tartu–Riia ja Tartu–Helsingi) arendada, suurendada regionaalset koostööd ning arvestada demograafilisi trende ja pendelrännet, sest Kesk- ja Lõuna-Eesti ühenduste tulevik on üha olulisem.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar palus kolm minutit lisäaega.

Maido Ruusmann
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Regiooni töökohti ei suuda üks lahendus kõiki vajadusi rahuldada, mistõttu rõhutatakse vajalikkust heade ühenduste ja elamispindade kättesaadavuse ning teede-, raudtee- ja välisühenduste ning Rail Balticu tähtsuse üle, et olla majanduslikult ja julgeolekukaalutlustel üha paremini ühendatud.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänas kolleegide eest, teatas, et lisakõnesoove ei ole, meenutas seaduse §71, mis annab Vabariigi Valitsuse liikmele õiguse esineda, pakkus ministrile sõnavõtuvõimalust, kuid minister raputas pead, ning kuulutati, et päevakord on ammendunud ja tänane Riigikogu istung lõppenud.