Konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (609 SE) esimene lugemine

Sõnavõtte kokku: 117

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 2h 25m

AI kokkuvõtted: 117/117 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogus toimus Eesti valitsuse algatatud konkurentsiseaduse muutmise ja sellega seonduvate seaduste muudatuste seaduse eelnö eelnõu 609 esimene lugemine. Ettekandena esines Riigikogu kõnetoolis justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta, kes selgitas eelnõu eesmärke, põhjendusi ja Euroopa Liidu konkurentsireeglite ülevõtmise konteksti. Põhiteemad hõlmasid ECN+ direktiivi ülevõtmise nõuet, konkurentsijärelevalve toimimist, tõendite kasutamist nii järelevalve- kui väärteomenetluses, ning enese mittesüüstamise privileegi (füüsiliste vs. juriidiliste isikute toimepanijad) ja menetlusõiguste kaitset. Lisaks käsitleti haldusmenetluse ja väärteomenetluse erinevusi, proportsionaalsuse testi kõlvikuid ning põhiprintsiipe, mis tagavad õiglasema ja efektiivsema konkurentsiolukorra tarbijatele ja väikesematele ettevõtjatele.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Esimene lugemine lõpetatud; eelnõu 609 jätkub teisele lugemisele. Hääletustulemus: poolt 13, vastu 48, erapooletuid 0.

Aktiivseimkõneleja
Varro Vooglaid
Varro Vooglaid

Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed

Varro Vooglaid (EKRE) oli kõige aktiivsem esineja; tema positsioon on parempoolsed (õiguslik ja kriitiline konkurentsiregulatsioonide arutelu).

Esimees Lauri Hussar
18:18:27
AI kokkuvõte

Teine päevakorrapunkt käsitleb Vabariigi Valitsuse algatatud konkurentsiseaduse ja sellega seonduvate seaduste muutmise eelnõu 609 esimest lugemist ning ettekandjana esineb Riigikogu kõnetoolis justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
18:18:48
AI kokkuvõte

Ettekanne rõhutab, et eelnõu annab Konkurentsiametile kohtu kontrolli all toimiva väärteomenetluse teel võimaluse tagada tarbijate ja väiksemate ettevõtete jaoks õiglasem konkurents, kaitstes enese mittesüüstamise põhiõigust ning vältides liigset karistamist, samal ajal kiirendades ELi konkurentsieeskirjade täitmist.

Esimees Lauri Hussar
18:37:17
AI kokkuvõte

Esimees tänab ministrit ja palub Lauri Läänemetsil esitada küsimused.

Lauri Läänemets
Lauri Läänemets
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
18:37:19
AI kokkuvõte

Lauri Läänemets kirjeldab praegust eelnõu kui ühte halvimaid, mis Eestis konkurentsi ja majanduskeskkonda puudutab, meenutab, kuidas kolm aastat tagasi toetasid Eesti 200 ja Reformierakond ning Kaja Kallas seisis selle eest, et normaalne seaduseelnõu jõuaks Riigikokku, kirjeldab tugevat lobitegevust ning küsib, milliseid hüvesid on pakutud Eesti 200-le või Kristen Michalile, et peaministri vahetuse järel algne eelnõu on muutunud.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
18:38:25
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta ütles, et Eesti on Euroopa Liidu direktiivi sõnasõnaliselt üle võtnud ja ei näe põhjust seda rangemaks teha, mured on avalikult välja toodud ettevõtjate, õigusteadlaste ja akadeemilise kogukonna poolt ilma kahtlase lobitamiseta ning kui keegi arvab, et neile on makstud hüvesid, on see tema rikutuse tase.

Anti Allas
Anti Allas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:39:44
AI kokkuvõte

Ettekande peamine sõnum on, et Eestis on konkurentsirikkumisi avastatud väga vähe, kuid teatud teenuste hinnad on kõrged ja kasumid kasvavad, ning küsitakse, kas konkurents tegelikult toimib hästi, kas Konkurentsiametil on vajalikud tööriistad ning kuidas koostatav eelnõu olukorda parandaks, kui menetlused on endiselt pikad ja rikkumisi tuleb tõestada mitme menetlusviisiga.

Esimees Lauri Hussar
18:39:44
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar esitab lühikese palve: „Anti Allas, palun!”

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
18:40:36
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta kutsus kõiki kohe teavitama Konkurentsiametit kõigest teada olevast konkurentsi rikkumisest või vaba konkurentsi takistamisest, rõhutades, et Eesti on väike riik ning teavituste põhjal tehakse seal põhjalikke uuringuid ning vajadusel avastatakse rikkumine või selle puudumine, samal ajal töötab valitsus sideteenuste valdkonna konkurentsiolukorra parandamiseks eelnõude ja täiendava järelevalvega, kuid mitte iga väide ei tähenda rikkumist enne põhjalikku kontrolli.

Esimees Lauri Hussar
18:43:11
AI kokkuvõte

Esimees palub Andre Hanimägi kõnelema.

Andre Hanimägi
Andre Hanimägi
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:43:11
AI kokkuvõte

Eesti on viimasena direktiivi üle võtnud ja selle tõttu on makstud sadu tuhandeid eurosid trahvi, ning kas menetlus lõpeb ja seadus vastab direktiivile, et enam trahvi ei tule.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
18:44:15
AI kokkuvõte

Kõnes on öeldud, et kuigi 2018. aastal otsustati edasi liikuda selle direktiiviga ja hiljem see Eesti õigusesse üle võtta, on karistuse lihtsuse ja õiguse vahel olnud põhiküsimus ning täna pöördutakse tagasi põhimõtete juurde ning võetakse direktiiv kitsalt ja õigesti üle, eeldades selle kõigi nõuete täitmist ja pika teekonna lõpetamist.

Esimees Lauri Hussar
18:45:30
AI kokkuvõte

Kõne on pelgalt palve Tiit Maranile.

Tiit Maran
Tiit Maran
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:45:32
AI kokkuvõte

Tiit Maran kritiseeris ministri kavandatud paralleelset menetlust majanduskuritegevuse vastases võitluses, märkides, et see puudutab tarbijaid, ei sobi reguleerivate asutuste ning Euroopa Komisjoni statistika põhjal ning küsis, kelle huvides see tegelikult on.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
18:46:30
AI kokkuvõte

Ettekandes rõhutati, et karistused peavad olema õiglased, tagati väiksematele ettevõtetele õiglane konkurentsiolukord ning tarbijate õiguste kaitse, ning kinnitati, et eelnõu võimaldab Konkurentsiametil rikkumisi süüdi mõista nii konkurentsijärelevalvemenetluse kui väärteomenetluse raames.

Esimees Lauri Hussar
18:48:12
AI kokkuvõte

Esimees palub Helle-Moonika Helmele sõna võtta.

Helle-Moonika Helme
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
18:48:12
AI kokkuvõte

Helle-Moonika Helme kiidab ettevõtete ja Konkurentsiameti koostööd, kuid küsib, kas võimupositsioonil olev Konkurentsiamet suudab pärast direktiivi jõustumist tõesti tarbijate huve kaitsta.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
18:49:00
AI kokkuvõte

Pakosta ütles, et Konkurentsiamet kaitseb tarbijaid, parandades konkurentsiolukorda, mitte ainult karistustega, ning tõi näitena ettevalmistatud eelnõu, mis kiirendab numbri liikumist mobiilsideettevõtjate vahel, et tarbijad saaksid odavamaid hindu, rõhutades samas, et ametit ei tohi süüdistada ilma faktiliste alusteta.

Esimees Lauri Hussar
18:51:31
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsub Anastassia Kovalenko-Kõlvarti rääkima.

18:51:32
AI kokkuvõte

Anastassia Kovalenko-Kõlvart kritiseerib, et sotsiaaldemokraadid tahavad Konkurentsiametist teha karistusorgani ja kasutada haldusmenetlusi, millega lihtsustatud korras saab määrata suuri trahve, mis võivad rikkuda põhivabadusi, nähes selles Pandora laeka avamist ning kartes, et järgmisena tuleb ka teistele ametitele sarnaseid erimenetlusi.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
18:52:44
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta ütles, et Eestis ei taheta liiga lihtsat karistamist vaid õiglast karistust, selgitades, et halduskohus ei karista vaid kaitseb riigi ülemäärase võimu eest, maakohus määrab karistused ning uut tüüpi menetlust ei ole kavandatud ja kasutatakse olemasolevaid õigusvahendeid, arutelud aga selle üle, kui lihtne ja kui õiglane karistamine peaks olema, jätkuvad.

Tõnis Mölder
Tõnis Mölder
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:54:41
AI kokkuvõte

Tõnis Mölder tõstab uuesti välja teema, meenutades Tartu Ülikooli õigusteadlaste kriitilist hinnangut eelmisele eelnõule ja küsib, milline võiks olla nende hinnang uuele valitsuse eelnõule – kas see oleks positiivne või sama kriitiline kui eelmine.

Esimees Lauri Hussar
18:54:41
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsub Tõnis Mölderit ette tulema.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
18:55:25
AI kokkuvõte

Pakosta sõnul on haldustrahvipõhine lähenemine saanud laialdast kriitikat ja nähakse, et see viib õiglase karistamise põhimõtte taandumisele, asendades selle lihtsa karistuse eesmärgiga, kuid eelnõu järgib Eesti õigussüsteemi välja kujunenud lahendusi ja on seetõttu sobivam laiemale õigusavalikkusele.

Esimees Lauri Hussar
18:56:43
AI kokkuvõte

See on pelgalt palve kutsuda Peeter Ernits lavale.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:56:46
AI kokkuvõte

Peeter Ernits tõstatab küsimuse, kes maksab Brüsselile makstavaid trahve – ministrid, terve valitsus või kogu rahvas, sealhulgas pensionärid.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
18:57:28
AI kokkuvõte

Eesti juhtis selle direktiivi vastuvõtmist oma eesistumise ajal ning see ei olnud Brüsselile peale surutud, kuid nüüd tuleb meil maksta esimene trahv, mis tuleb riigieelarvest maksumaksjate taskust, kuna alates 2019. aastast pole valitsused suutnud selle üle võtta.

Esimees Lauri Hussar
18:58:49
AI kokkuvõte

Esimees kutsub Varro Vooglaid rääkima.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
18:58:51
AI kokkuvõte

Varro Vooglaid märgib, et on hea, et algne plaan võtta see direktiiv haldusmenetluse raames üle on loobutud põhiseaduslike riivete tõttu, möönab, et sotsid igatsevad seda lahendust ja toob esile, et tema mure on seoses sellega, kuidas füüsilised isikud ei pea menetluse raames enesesüüstamisega tegelema, kuid juriidiliste isikute puhul pole see nii lihtne ning ta palub selgitust, kuidas põhiseaduse § 22 lõige 3 – kedagi ei tohi sundida tunnistama enda vastu – ühilduv on nende puhul.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
18:59:55
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta ütles, et Eesti kaitseb füüsiliste isikute enese mittesüüstamise privileegi, kuid ettevõtete puhul konkreetne rakendus jääb kohtupraktika küsimuseks ning riik soovib selget õigusraamistikku, mille lõplik tõde selgub kohtulahenduste kaudu.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:01:55
AI kokkuvõte

Jaak Aab rõhutas, et vabaturumajanduse toimimiseks on vaja reeglistikku ja konkurentsiõigust ning eelnõu peab majandusanalüüsi abil näitama, kuidas see kaitseb tarbijaid ja ettevõtjaid ebamõistlike hindade eest ning milliseid rikkumisi tuleb teavitada.

Esimees Lauri Hussar
19:01:55
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsus Jaak Aabi rääkima.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:02:58
AI kokkuvõte

Kõne keskmes on, et Konkurentsiamet kasutab majandusanalüüsi turuõrgete tuvastamiseks ja järgib Euroopa Liidu uuendatud konkurentsiõiguse direktiivi, mis seab tarbijate heaolu esikohale ning näeb ette, et kokkulepped on kiireim ja vähem riivav viis turuparanduseks, karistused jäävad viimaseks abinõuks.

Riina Sikkut
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
19:05:39
AI kokkuvõte

Riina Sikkut väidab, et eelnõu karmid trahvid on ekslikud ning rõhutab Konkurentsiameti pädevust ning vajadust kasutada teistes riikides sarnaseid vahendeid, vastasel korral on tegemist ameti usaldusväärsuse õõnestamisega.

Esimees Lauri Hussar
19:05:39
AI kokkuvõte

Esimees palub Riina Sikkutil sõna võtta.

Esimees Lauri Hussar
19:07:04
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsub küsimusi ja märgib, et aeg on käes.

Riina Sikkut
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
19:07:06
AI kokkuvõte

Riina Sikkut küsib kinnitust, kas seadusemuudatusega võetakse üle direktiiv, ja kui see ei ole kooskõlas direktiiviga, kas nad astuvad tagasi.

Esimees Lauri Hussar
19:07:17
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar noomib ministrit, öeldes, et saali küsimuseks ettenähtud üks minut ületas poole minutiga ning loodab edaspidi ajast kinni pidada.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:07:33
AI kokkuvõte

Pakosta ütles, et Eestis on Konkurentsiametil kõik Euroopa Liidu õiguses ettenähtud tööriistad ning kokkulepped ettevõtjatega on endiselt oluline vahend tarbijate aitamiseks, karistused on heidutavad ning kui direktiivi ülevõtmisel ilmnevad täpsustused, parandatakse need kiiresti koostöös Brüsseliga.

Esimees Lauri Hussar
19:10:39
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsus Helle-Moonika Helme lavale.

Helle-Moonika Helme
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
19:10:40
AI kokkuvõte

Helle-Moonika Helme rõhutab, et ei näe ettevõtjaid a priori kurjategijateks ja et valitsuses on neid, kes nii arvavad, ning arutleb, kas esmatarbekaupade ja toidu käibemaksu alandamine võiks anda Konkurentsiametile vahendid tarbijate kaitsmiseks ja vältida, et kaupmehed võtakse hinnavahe enda taskusse, ning kas pärast sellise direktiivi jõustumist oleks mõistlik Riigikokku tagasi tuua käibemaksulangetuste eelnõud.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:11:47
AI kokkuvõte

Käibemaksu alandamine ei ole seotud konkurentsiõigusega ning kui tekib kahtlus hinnakokkuleppe või kartellikokkuleppe kohta, tuleks sellest teavitada Konkurentsiametit.

Esimees Lauri Hussar
19:12:54
AI kokkuvõte

Esimees palub Madis Timpsoni esinema.

Madis Timpson
Madis Timpson
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:12:54
AI kokkuvõte

Madis Timpson rõhutab, et eelnõu on eelmise aasta versiooni kompromiss ning ta nõustub, et õiglane karistus on legitiimne eesmärk, kuid peab vajalikuks KarS-i üldosa muudatusi ning loodab, et need tehakse menetluse käigus, ning lõpuks küsib, kas probleem on eelnõus defineeritud ja kas on oht, et see aegub.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:13:54
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta ütles, et karistusõiguse üldosas tuleb teha täiendav muudatus, mis seoks senise haldustrahvide õigusloome ning eriseaduste ja karistusseadustiku omavahelise suhte loogilisemaks tervikuks, ning aegumistähtaeg peab olema viis aastat, peatudes kuni kolme aastani, kui järelevalvemenetluses kohtuvaidlus tekib, mis vastab teise astme kuritegude aegumistähtajale ning tagab, et menetlus ei oleks liiga pikk.

Esimees Lauri Hussar
19:15:59
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsub Peeter Ernitsa üles esinema.

Peeter Ernits
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:16:01
AI kokkuvõte

Peeter Ernits rõhutab, et Brüsselile süüdistusi visata ei tasu, kuid mainib 23. jaanuaril Euroopa LiiduKohtu määratud 400 000 eurost trahvi ning sel aastal lisaks 300 000 eurot raisatud, ja küsib, mida see ütleb selle aja valitsuste tegevuse kohta.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:16:37
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta väljendas sügavat kahetsust tekkinud trahvi üle, kinnitas, et see on maksumaksjate jaoks ebaõiglane, ning lubas eelnõu Riigikogus kiiresti menetleda ja et trahvi maksmine lõpeb seaduse jõustumisel.

Esimees Lauri Hussar
19:17:21
AI kokkuvõte

Esimees Hussar palub Siim Pohlakul kohale tulla ja olla hea, kui jõuab.

Siim Pohlak
Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
19:17:30
AI kokkuvõte

Siim Pohlak küsib, millistes Eesti valdkondades on kõige suuremad konkurentsiprobleemid ja kuidas antud eelnõu neid probleeme lahendada kavatseb, võttes arvesse tegelikku rakendamist ning tarbijale kahju tekitavate arvamuste mõju.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:18:11
AI kokkuvõte

Meie suurim konkurentsiprobleem on väike elanikkond, mis teeb konkurentsi keeruliseks, ning selle lahenduseks tuleb parandada õigusruumi, näiteks võimaldades eluasemelaenu vahetamist notari tasudeta, mis suurendaks pankadevahelist konkurentsi ja annaks odavamaid intresse.

Esimees Lauri Hussar
19:20:22
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub Varro Vooglaid.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:20:23
AI kokkuvõte

Vooglaid vastuseks Riina Sikkutile ütles, et väide sotside ainukesest demokraatia ja vaba ühiskonna ideaali eest seisjatest on absurdne ning ta väljendas muret põhiseaduse § 22 lõige 3 ning kriminaalmenetluse ja väärteomenetluse seaduste ning ECN+ direktiivi vastuolude pärast.

Esimees Lauri Hussar
19:21:33
AI kokkuvõte

See on otsene kutse tegutseda – teie aeg on käes.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:21:35
AI kokkuvõte

Ta näeb siin lepitamatut vastuolu ja küsib, kuidas seda ületada nii, et õiguskantsler ei pöörduks Riigikohtu poole põhiseaduslikkuse järelevalve käivitamiseks.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:21:41
AI kokkuvõte

See on olnud äärmisel keeruline küsimus ja tuumküsimus, mille puhul eelnõu lahendus ei ole kummaski vaates ideaalne ning kuigi me ei ole saanud teiste liikmesriikidega kokkulepet, tagab see füüsiliste isikute enese mittesüüdistamise privileegi, tuleb see läbi Eesti sisese menetluse ning me ei näe vajadust põhiseaduse muutmiseks.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:23:41
AI kokkuvõte

Jaak Aab rõhutab, että haldusmenetlus on koostöövorm konkurentsijärelevalves, kus trahvid toimivad ennetus- ja heidutusena ning amet võib teha ettekirjutusi ning vajadusel sunniraha, ning ta küsib eelnõu valguses, kas haldusmenetuses kogutud tõendid saab ülekanda väärteomenetlusse ning millised tõenditüübid seal kehtivad.

Esimees Lauri Hussar
19:23:41
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar pöördub Jaak Aabi poole ja palub tal midagi.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:24:53
AI kokkuvõte

Kõne peamine mõte on, et kohtud hindavad iga tõendi asjakohasust eraldi ning vahepealseid variante ei ole, kuid eelnõu toob sisse eriregulatsiooni konkurentsirikkumiste menetlustele, mille puhul tõendid on ülekantavad ja kohus võtab selle arvesse.

Esimees Lauri Hussar
19:25:45
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsus Tanel Kiiki kõnelema.

Tanel Kiik
Tanel Kiik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:25:45
AI kokkuvõte

Tanel Kiik kritiseeris ministri selgitusi, märkides et algne eelnõu versioon oleks andnud Konkurentsiametile rohkem jõudu, aga praegune eelnõu seda enam ei tee, ning viitas ettevõtjate lobile.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:26:59
AI kokkuvõte

Enneägematu hulk ettevõtlusorganisatsioone on pöördunud nii Justiits- ja Digiministeeriumi kui ka Riigikogu poole, tõstes esile mured, et liiga karm karistus võib kahjustada majanduskeskkonda, mistõttu tuleb nende seisukohti võtta arvesse ja reageerida, sest see pole pelk lobistamine.

Siim Pohlak
Siim Pohlak
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
19:28:16
AI kokkuvõte

Siim Pohlak väidab, et kõrged hinnad ei tulene väikest turust, vaid maksudest ja tööjõukuludest ning pesumasinad toodetakse suurele Euroopa ühisturule, mitte ainult Eestile, ning kuna maksud, käibemaks ja tööjõumaksud hindasid üles ning turg koonduub ja konkurents väheneb, küsib ta, kas midagi on valesti läinud ja mida saaks tõhusalt ette võtta.

Esimees Lauri Hussar
19:28:16
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub Siim Pohlaku esinema.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:29:25
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta ütles, et käesolev eelnõu keskendub konkurentsile ning selle raames on võimalik parandada õigusraamistikku ja avada konkurentsi nii õiguslike meetmete, turu-uuringute kui ka Konkurentsiameti ettepanekute kaudu ning vajadusel heidutavate karistustega, samal ajal rõhutas ta, et maksud on Eestis ühesugused ja maksudebat ei ole seotud praeguse päevakorrapunktiga.

Esimees Lauri Hussar
19:31:31
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsus Priit Sibulit sõna võtma.

19:31:31
AI kokkuvõte

Priit Sibul märkis, et eelneva seaduse redaktsiooni ajal oli kriitika nii õiguskantslerilt kui ka paljude Eesti õigusteadlaste poolt, ja küsis, kas praeguse eelnõu puhul need mured on leebunud või on jätkuvaid probleeme, mida menetluse käigus lahendada.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:32:07
AI kokkuvõte

Riigikogu ei peaks eelnõu lihtsalt läbi libistama, sest selles on parandamist vajavaid kohti ning Justiits- ja Digiministeerium on ette valmistanud karistusseadustiku üldosa täienduse, millega see saaks veel paremaks, ning avalikud seisukohad näitavad, et eelnõu võiks võimalikult kiiresti vastu võtta.

Esimees Lauri Hussar
19:32:51
AI kokkuvõte

See on pelgalt palve kutsuda Lauri Läänemets lavale.

Lauri Läänemets
Lauri Läänemets
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
19:32:51
AI kokkuvõte

Lauri Läänemets kritiseerib eelnõu kui demagoogiat, väidab, et see ohustab vaba konkurentsi ja majandust, ning küsib kaasamisringu suurust ning Eestis konkurentsiõigust jagavate spetsialistide arvu.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:34:11
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiministri Liisa-Ly Pakosta rõhutas, et eelnõu on Eestis üks enim kaasatud ning kuigi arvamused jagunevad, on enamik õigusteadlasi veendunud, et tuleb jätkata väljakujunenud õigussüsteemiga ja edendada vaba konkurentsi, järgides Euroopa Liidu direktiivi ning ELi õigust ümber kirjutama ei ole vaja.

Tanel Kiik
Tanel Kiik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:37:27
AI kokkuvõte

Tanel Kiik küsis justiitsministrilt, kas ta on rahul konkurentsiolukorras ravimi- ja kütusturul, ning kes vastutab selle eest, kui eelnõu ei lahenda trahvinõuet ja kes selle trahvi maksab.

Esimees Lauri Hussar
19:37:27
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar kutsub Tanel Kiike rääkima.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:38:40
AI kokkuvõte

Pakosta ütles, et üldine rahulolu hindade ja kättesaadavusega ei tähenda konkreetsete konkurentsirikkumiste puudumist, kuid eelnõu aitab rikkumisi paremini tuvastada ja menetleda ning kui ta rikkumist teaks, annaks ta sellest kohe Konkurentsiametile teada; trahvi makstakse Justiits- ja Digiministeeriumi eelarvest, mida rahastatakse Eesti maksumaksjate kaudu riigieelarve kaudu.

Esimees Lauri Hussar
19:40:56
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar pöördub Urve Tiiduse poole ja palub tal esineda.

Urve Tiidus
Urve Tiidus
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioon
19:40:57
AI kokkuvõte

Urve Tiidus rõhutab, et kuigi eelnõu suhtes on tekkinud skeptitsism, on vaba konkurents avatud turumajanduse tähtsaim alus ning ta küsib, mis on selle aluse kõige tugevam toetuspunkt eelnõus.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:41:23
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta ütles, et konkurentsiamet saab palju tõhusama tööriistakasti, sealhulgas tõhusamad viisid kokkulepete sõlmimiseks ning heidutavad trahvid peaksid rikkumisi heidutama.

Esimees Lauri Hussar
19:41:45
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub Tiit Marani esinema.

Tiit Maran
Tiit Maran
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:41:46
AI kokkuvõte

Tiit Maran küsib digiministrilt, miks Eesti telekomihinnad on märkimisväärselt kõrgemad kui lähiriikides, ja kas põhjuseks on eripära või konkurentsipuudus.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:42:21
AI kokkuvõte

Eestis telekomihinnad ei ole drastiliselt erinevad teistest riikidest ning eripära tuleneb erastatud sideturust, kuid digiühiskonna arengukava uuendamisel on ambitsioon tagada üle Eesti ülikiire internet, mille lõpphind tarbijale on peamine arutuse koht, sest Riigikontrolli audi põhjal 24% kavandatud liitumist ja 76% mitte näitab, et tuleb laiemalt arutada, kas teha teenus taskukohasemaks või jätkata kõrgevõimsuse ja kallite lahendustega.

Esimees Lauri Hussar
19:45:29
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub Riina Sikkutit tulla.

Riina Sikkut
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioon
19:45:30
AI kokkuvõte

Riina Sikkut küsib ministrilt, kas ta astub tagasi, kui eelnõuga direktiivi üle võtmine ebaõnnestub, ning kes võtab poliitilise vastutuse, kui selle ülevõtu valik osutub ekslikuks.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:46:06
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiministeeriumi minister Liisa-Ly Pakosta ütles, et eelnõu võtab üle ECN+ direktiivi ning kasutab haldustrahvide ülevõtmiseks väärteomenetlust, püüdes leida tasakaalu põhiseaduse ja direktiivi vahel, kuid lõplik sobivus Euroopa Komisjoni jaoks ei ole garanteeritud ning sõltub ametnikust, mis võib tuua ootamatuid probleeme, ning ka vaenukõne raamotsuse ülevõtmine on pooleli ja käib väärteomenetluse kaudu.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:48:26
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets küsib, kuidas antud seadusemuudatus reguleerib pankade tegevust, eriti piiriülesete pankade nagu SEB ja Swedbank, ning kas see toob kaasa muudatusi Eesti teenuste hindades võrreldes Rootsi ja Soomega.

Esimees Lauri Hussar
19:48:26
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palus Evelin Poolametsa esinema.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:49:06
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta ütles, et finantsasutuste reguleerimine on ELis ülipõhjalik ning Eestis on siseriiklikult parandamiseks ruumi, näiteks notariaalkulude tasumise kohustuse vähendamine, kui inimene vahetab soodsa eluasemelaenu pakkuja ja tagatis ning tingimused jäävad samaks, kuid see on eraldi õiguslik meede ning ei ole seotud eelnõuga.

Esimees Lauri Hussar
19:50:31
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palus Tõnis Mölderit tulla kõnelema.

Tõnis Mölder
Tõnis Mölder
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:50:32
AI kokkuvõte

Mölder ütles, et vastupidiselt arutelus kõlanud väitele suurest vastuseisust ei ole eelnõu lähenemine nii ning eelnõu ja selle tabeli põhjal on tegelik pilt teistsugune, ning Eesti Kaubandus-Tööstuskoda ning Eesti Tööandjate Keskliit peavad lähenemist õigeks, ning ta küsis, kellele need kolleegid viitasid, kui räägiti vastuseisust, lisades, et Priit Sibul küsis õiguskantsleri arvamust, kelle varasem kriitika eelneva eelnõu suhtes on asendunud ja nüüd toetab antud lähenemist.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
19:51:32
AI kokkuvõte

Ta kinnitas, et ettevõtted ei ole eelnõu suhtes väga kriitilised, õigusteadlaste arvamustest ei ole tulnud midagi ning sotsiaaldemokraadid on hiljuti hakanud menetluse vastu huvi tundma, mille täpseid aluseid ta kahjuks ei tea.

Esimees Lauri Hussar
19:52:13
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar tänab ministrit, teatab, et küsimusi enam ei ole, ning enne jätkamist kuulatakse komisjoni ettekanne; kolleeg Varro Vooglaid on käe püsti ja esitab küsimuse istungi läbiviimise protseduuri kohta.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:52:30
AI kokkuvõte

Varro Vooglaid väljendab muret, et 180-leheküljeline seletuskiri Vabariigi Valitsuse algatatud eelnõu kohta ei sisalda põhiseaduslikkuse analüüsi, kuigi seadus nõuab seda, ning ta küsib Riigikogu liikmena abi, kas me seisame silmitsi olukorraga, kus analüüs puudub või ta lihtsalt ei ole leitav.

Esimees Lauri Hussar
19:53:57
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar ütles, et küsimused võib esitada komisjoni ettekandjale, suunas tähelepanu seletuskirja leheküljele 7 ja lisas, et kui küsimusi tekib, tuleb ettekandja ette, mille järel Tanel Kiik esitas küsimuse istungi läbiviimise protseduuri kohta.

Tanel Kiik
Tanel Kiik
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:54:46
AI kokkuvõte

Tanel Kiik küsis istungi juhatajalt, kas ministri väide, et sotsiaaldemokraadid poleks varasemalt eelnõu vastu huvi tundnud, on kooskõlas hea poliitilise tavaga, kuna tegelikult arutati seda korduvalt erinevates formaatides.

Esimees Lauri Hussar
19:55:27
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar ütles, et vale väite eristamine on väga keeruline ning selle peab osaleja ise küsimuste ja vastuste voorus välja selgitama; kui kellelegi tundub, et talle on liiga tehtud, võivad läbirääkimiste käigus Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni esindajad oma seisukohad väljendada, ning istungi juhatajana on tal raske poolt valida.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:55:57
AI kokkuvõte

Varro Vooglaid märgib, et leheküljel 7 ei viita põhiseaduse § 22 lõikele 2 ning küsib, kas eelnõu on esitatud ilma nõutava põhiseaduslikkuse analüüsita, nagu Hea õigusloome eeskiri nõuab.

Esimees Lauri Hussar
19:57:01
AI kokkuvõte

Ta tänab, kuid jätab oma mõtte lõpetamata.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:57:02
AI kokkuvõte

Vooglaid rõhutab, et juhatus peaks keelduma menetlemast eelnõusid enne põhiseaduslikkuse analüüsi ning Riigikogu liikmetena tuleb tagada, et vastu võetud seadused on põhiseadusega kooskõlas.

Esimees Lauri Hussar
19:57:21
AI kokkuvõte

Esimees Hussar soovitas pöörduda ettekandjate poole, märkides, et eelnõu läbib veel kaks lugemist ja parandused arutatakse komisjonis ning sisuküsimustes on mõistlik pöörduda komisjoni esindaja poole, ning ta ei nõustunud Riigikogu juhatuse ja komisjoni rolli segamisega, andes viimase protseduurilise küsimuse Varro Vooglaidile.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:58:57
AI kokkuvõte

Varro Vooglaid rõhutas, et kõigi eelnõude seletuskirjades peab sisalduma põhiseaduslikkuse analüüs ning kui seda ei ole, tuleb eelnõu tagasi saata valitsusele ja arutada juhatuses ning komisjonides enne edasist menetlust.

Esimees Lauri Hussar
19:59:42
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar ütles, et Riigikogu juhatus ei saa võtta komisjoni rolli ning kõige mõistlik on, et komisjon otsustab eelnõu vastavuse normitehnilistele tingimustele, ning arutelu jätkuks, kutsudes majanduskomisjoni esimees Marek Reinaas arutelu tutvustama.

Marek Reinaas
Marek Reinaas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:00:23
AI kokkuvõte

Majanduskomisjon arutas eelnõu 609 konkurentsiseaduse muutmise kohta ning käsitles haldustrahvide menetlust, konkurentsijärelevalvet, mittesüüstamise privileegi ja kohtu töökoormust puudutavaid küsimusi; minister Liisa-Ly Pakosta andis põhjaliku ülevaate ning otsustati viia eelnõu täiskogu päevakorda 5. mail ja esimene lugemine lõpetada, 6 poolt ja 4 vastu.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:08:59
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänab ettekandjat ja teatab, et Evelin Poolametsal on varuks veel üks küsimus.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:09:02
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets väidab, et halduskoormus kasvab konkurentsijärelevalvenetluse loomise tõttu ja suurendab Konkurentsiameti ja halduskohtute töökoormust, ning küsib, kui palju see kasvab ja kas juurde võetakse üks või kaks töötajat.

Marek Reinaas
Marek Reinaas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:09:49
AI kokkuvõte

Arutelus keskenduti kohtute halduskoormuse kasvamise küsimusele ning ministri sõnul säästab eelnõu ressursse, tuginedes paarkümmend aastat väljatöötatud, läbiproovitud ja õigusselgeteks loetud lahendustele, mille puhul uute teemade leiutamisele haldusressurssi enam ei kulu, ning seega on praegune menetlus oluliselt vähem haldusressurssi vajav kui eelmine.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:11:04
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi tänab komisjoni esimeest, teatab, et küsimusi ei ole, ning avab läbirääkimised; EKRE fraktsiooni nimel esindab Varro Vooglaid.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:11:12
AI kokkuvõte

Varro Vooglaid tõdes, et eelnõu liigub õiges suunas, kuid praegune vorm ohustab õigusriikluse põhimõtteid ja enese mittesüüstamise õigust, eriti juriidiliste isikute puhul, ning vajab selgemaid piire ja kohtupraktika põhjalikku täpsustamist.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:15:46
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi palub saada veel kolm minutit aega.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:15:48
AI kokkuvõte

Varro Vooglaid kritiseerib, et antud eelnõu seletuskiri ei sisalda põhiseaduslikkuse analüüsi ega viiteid põhiseaduslikele garantiidele, mis on hädavajalik õigusriigi ning väärteomenetluse põhimõtete kaitseks ja et parlament ei tohi vastu võtta seadust, mis pole põhiseadusega kooskõlas.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:19:25
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänab ja teatab, et Eesti Keskerakonna fraktsiooni nimel esindab Anastassia Kovalenko-Kõlvart ning palub kaheksa minutit lisaaega.

20:19:44
AI kokkuvõte

Anastassia Kovalenko-Kõlvart väidab, et konkurentsiidirektiivi üle võtmine peaks toimuma väärteomenetluses, mitte loodud eraldi haldusmenetlus, hoiatab ametnike liigse võimu ja korruptsiooniriski eest ning märgib, et kui on infot lobistide survete kohta, tuleb see arutada korruptsioonivastases erikomisjonis, viitab Riigikohtu otsusele Olerex, mis näitab suurte trahvide määramise võimalust väärteomenetluses, ning kutsub eelnõu edasi liikuma.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:27:56
AI kokkuvõte

Jaak Aab esindab Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni ning volitus näib olevat käes.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:28:14
AI kokkuvõte

Jaak Aab ütles, et konkurentsiseaduse muudatuste eesmärk on tagada elutähtsate kaupade ja teenuste õiglased hinnad läbi tõhustatud konkurentsijärelevalve, kus rikkumiste tuvastamine ja haldusmenetlus koos ettekirjutuste, sunnirahade ning vajaduse korral suurte trahvidega toimib ennetus- ja heidutusena ning mitte karistusena, mis on eriti oluline väikese Eesti jaoks.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:32:48
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi palub saada veel kolm minutit.

Jaak Aab
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:32:49
AI kokkuvõte

Jaak Aab väitis, et kuigi hinnad on mõnes valdkonnas kõrged, on vaja selgeid reegleid ja tõhusat konkurentsijärelevalvet ning paremaid vahendeid Konkurentsiametile, sest praegune olukord ei taga õiglast konkurentsi ja eelnõu esimesel lugemisel tuleks see tagasi lükata.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:36:46
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi ütles, et Riigikogu liikmetel ja fraktsioonidel ei ole enam läbirääkimissoovi, kuid on palutud, et minister Liisa-Ly Pakosta osaleks lähbirääkimistel.

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta
20:37:02
AI kokkuvõte

Justiits- ja digiminister Liisa-Ly Pakosta kinnitas, et Eesti võtab üle EL-i konkurentsiõiguse parandamiseks mõeldud direktiivi, mis parandab konkurentsiolukorda ja ei halvendaks seda, ning lubas täiustada põhiseaduslikku analüüsi ning koostööpõhist haldusmenetlust Konkurentsiametiga vastavalt EL-i ja inimõiguste standarditele.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:40:18
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi teatas, et pannakse hääletusele Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni ettepanek eelnõu 609 esimese lugemise tagasi lükamiseks ning palus võtta seisukoht ja hääletada.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:43:34
AI kokkuvõte

Riigikogu hääletas eelnõu 609 esimese lugemise 13 poolt, 48 vastu ja 0 erapooletut, mille tulemusel ettepanek ei saanud toetust; muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 19. mai kell 17.15 ning teise päevakorrapunkti menetlemine on lõpetatud.