Õpetajate puudus ja järelkasvu perspektiivid
Istung: XV Riigikogu, V istungjärk, infotund
Kuupäev: 2025-04-16 16:35
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 11
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 12m
AI kokkuvõtted: 11/11 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Kaheksas küsimus puudutab õpetajate puudust ja järelkasvu perspektiive Eesti haridussüsteemis. Küsijaks on Riigikogu liige Vladimir Arhipov, kes esitab minister Kristina Kallasele küsimuse, kuidas tagada õpetajate kvaliteet ja koolide jätkusuutlikkus seoses keelenõuetega ning milliseid lahendusviise nähakse ette, et täita õpetajate tühimikke tulevikus. Oluline teema on keelenõuete mõju õpetajatele – nii kogemustega õpetajate asendamine kui ka uute töötajate kaasamine; arutluse all on ka abiõpetajate roll ning nende kvalifikatsiooninõuete ajutine erijuhtimine. Lisaks arutatakse õpetajate palkade ja palgafondi küsimust, mis on järelkasvu ja õpetajate tööga seotud motivatsiooni seisukohast kriitilise tähtsusega.
Tehtud otsused 1
Ei tehtud kohesed otsused antud arutelul.
Aktiivseimkõneleja
Kõige aktiivsem kõneisik on haridus- ja teadusminister Kristina Kallas (positsioon: muu, riigivõimu esindaja). Tema esinemised keskendusid peamiselt keelenõuete selgitustele, kvalifikatsiooninõuete ajutisele pikendusele, abiõpetajate olukorrale ning vajadusele korraldada palgakõnelused ja rahastuse jagunemine, et tagada koolide toimimine ning järelkasvu kvaliteet. Tema roll on seadusandlike ja poliitiliste otsuste esindamine hariduse valdkonnas.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Riigikogu liige Vladimir Arhipov esitab haridus- ja teadusministrile Kristina Kallasele küsimuse õpetajate puudusest ja järelkasvu perspektiividest.

Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Räägitakse, et järgmisest aastast ei tohi B1 keele tasemega õpetajad enam õppetegevuses osaleda, mis paneb küsima, keda asendada kogemustega õpetajad ja kuidas süsteem toimib, kui noored ilma asjakohase hariduseta kandidaadid ning lasteaia abiõpetajad ei pruugi eksamit läbida.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar pöördub proua ministri poole ja teeb palve.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas rõhutas, et eestikeelne õpetajaamet on aastakümnete pikkune nõue ning õpetaja peab valdama eesti keelt vähemalt tasemel B2, pikendust antakse veel üheks aastaks, abiõpetajad lasteaedades saavad pikema tähtaja ning rohkem pikendusi ei tule.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ning palub Vladimir Arhipovil esitada täpsustusküsimuse.

Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Vladimir Arhipov rõhutab tänase ja homse hariduse tähtsust ning toob välja ebaloogilise vastuolu abiõpetajate kvalifikatsiooninõuete ajutises kehtivuses kuni 2029. aastani ja keelenõuete püsivuses kuni 2026. aastani, mis lubab kolmeaastase perioodi õpetada ilma hariduseta.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Kristina Kallas rõhutas, et eestikeelse õppe üleminek on toonud koolidesse palju noori õpetajaid ilma kutseta, kuid riik annab neile aega ja võimaluse 2026–2027 aastaks kutsekvalifikatsiooni omandada (ka väljaspool ülikooli) ning suurendab õpetajate vastuvõttu ülikoolides, et tulevikus oleks koolides rohkem kvalifitseeritud õpetajaid.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees tänab ning lisaküsimuse esitab Vadim Belobrovtsev.

Vadim Belobrovtsev
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Vadim Belobrovtsev märgib, et järelkasvu puudumise peamised põhjused on õpetajaameti prestiiži puudumine ja eriti madal palk, ning rõhutab, et lähiajal palgakõnelustel võiks alammäär olla umbes 2100 eurot ning küsib, kas see tase on konkurentsivõimeline ja milline peaks järgmisel aastal olema sobiv alammäär.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas ütles, et õpetajakoolituse kohti on piisavalt ning paljud soovivad õpetajaks, ning riik ja õpetajate ametiühing soovivad kaheaastase kokkuleppe raames suurendada palgafondi ja diferentseerida palka, keskendudes alammääraks 2100 eurot ja õpetajate koormuse vähendamisele.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Suur tänu; selle küsimuse raames on kõlanud nii täpsustav kui ka lisaküsimus, seetõttu lõpetame tänase kaheksanda küsimuse käsitlemise.