Arupärimine minimopeedide turvalise kasutamise kohta (nr 828)
Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-11-03 19:50
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 16
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 35m
AI kokkuvõtted: 16/16 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu arutas taristuminister Kuldar Leisile esitatud arupärimist minimopeedide ja kergliikurite turvalisuse ja regulatsiooni kohta, mille esitasid Lauri Laats ja teised Riigikogu liikmed. Arupärimise esitaja Lauri Laats (pid: q-NH4yPMXTY) rõhutas, et valdkonnas valitseb "korralagedus" nii tehnilise kui ka juriidilise regulatsiooni osas, viidates traagilistele õnnetustele (sh hiljutine surmaga lõppenud õnnetus Tartus). Minister Kuldar Leis tänas teema tõstatamise eest ja esitas statistika, märkides, et kergliikuritega seotud õnnetuste arv on viimase üheksa kuuga vähenenud 26%, kuid rõhutas, et fookus on nihkunud rendisõidukitelt erakergliikuritele, eriti 7–14-aastaste seas. Leis kinnitas, et Eestis on sõidukitüübid seadusega täpselt piiritletud. Ta tõi välja ministeeriumi plaanid: kaalutakse kergliikurijuhi vanuse alammäära tõstmist ja juhtimisõiguse nõude laiendamist alaealistele (jalgrattaload). Samuti tegeletakse rendiettevõtetele usaldusväärsete vanuse- ja identiteedikontrolli meetmete kohustuse kehtestamisega. Minister lubas, et Kliimaministeeriumi eestvedamisel koostatakse seadusemuudatused, mis püütakse Riigikokku tuua enne järgmist hooaega (kevadet). Järgnevas debatis kritiseeris Anastassia Kovalenko-Kõlvart (pid: pRsZT2E8hTk) teravalt koalitsiooni, heites ette Keskerakonna varasemate eelnõude mahahääletamist (nt rendisõidukite piirarvu kehtestamine, kiivrirent, liikluskindlustuse kohustus) ning süüdistas valitsust ettevõtjate huvide eelistamises inimeste tervise ees.
Tehtud otsused 1
Otsuseid ei tehtud
Aktiivseimkõneleja
Anastassia Kovalenko-Kõlvart (Keskerakond, vasak) oli kõige aktiivsem kõneleja, kes kasutas lisaaega, et kritiseerida valitsuse tegevusetust ja varasemate regulatsioonide (nt liikluskindlustuse erandid) vastuvõtmist, süüdistades koalitsiooni ettevõtjate huvide eelistamises.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tutvustas Riigikogu neljandat päevakorrapunkti, milleks on mitme saadiku, eesotsas Lauri Laatsiga, taristuminister Kuldar Leisile esitatud arupärimine minimopeedide turvalise kasutamise teemal, kutsudes Laatsi seda kõnetooli tutvustama.
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats juhib tähelepanu tõukerataste ja mopeedide kasutamist puudutavale ohtlikule juriidilisele ja tehnilisele korralagedusele, viidates hiljutistele traagilistele õnnetustele (sh Tartus), mis kinnitavad regulatsiooni puudumise ohtlikkust, ning nõuab taristuministrilt konkreetset plaani liiklejate turvalisuse tagamiseks ja ebapiisava regulatsiooni lõpetamiseks.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas eelnevat kõnelejat ja kutsus Riigikogu kõnetooli taristuminister Kuldar Leisi, et too vastaks esitatud arupärimisele.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis andis ülevaate kergliikuritega seotud õnnetuste statistikast, märkides, et kuigi rendisõidukitega toimunud õnnetuste arv on tänu Tallinna piirangutele vähenenud, on ohutuse fookus nihkunud erakäes olevatele kergliikuritele ja 7–14-aastastele noortele, mistõttu tegeleb Kliimaministeerium aktiivselt seadusemuudatuste ettevalmistamisega, mis hõlmavad rangemat vanusekontrolli renditeenustes, jalgrattalubade nõude laiendamist noortele juhtidele ning koolituste ja PPA järelevalve tõhustamist eesmärgiga tagada suurem liiklusohutus juba järgmiseks hooajaks.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas lugupeetud ministrit, andis teada, et ministrile on esitamisel küsimusi, ning palus järgmise kõnelejana kõnetooli Lauri Laatsi.
Lauri Laats
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Lauri Laats kritiseerib ettekandja esitatud liiklusõnnetuste statistika puudulikkust, eriti mopeedide ja tõukerataste osas, tuues esile hukkunute arvu progresseeruva kasvu, ning nõuab riigilt selgitust, miks puuduvad hoovad peatada nende rendifirmade tegevus, kes ei suuda tagada, et alaealised sõidukeid ei rendiks, viidates Tallinna punaste mopeedide probleemile.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis tunnistab probleemi suurt ulatust ja kiiret kasvu ning kinnitab, et tegeleb aktiivselt kogu turusektoriga, sealhulgas Bolti ja Ride'iga, et leida ühtne ja kõigile osalistele kohustuslik lahendus isikutuvastuse ja vanusepiirangu kehtestamiseks, mis tõenäoliselt keelab renditeenuse pakkumise alla 18-aastastele.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar Anastassia Kovalenko-Kõlvart kutsuti kõnepulti oma ettekannet pidama.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart kritiseerib ministeeriumi vastuseid Keskerakonna esitatud seadusemuudatustele, mis puudutavad tõukerataste reguleerimist, tuues näidetena kohalike omavalitsuste piirangud tõukerataste arvule, vanusepiirangud ja liikluskindlustuse küsimuse, ning märgib, et ettepanekud lükati tagasi viitega ettevõtlusvabaduse piiramisele, küsides samas kindlustuse teema arutelu kohta liikluskomisjonis, eriti seoses Bolti tõukerataste vabastusega liikluskindlustuse nõudest.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis selgitas, et rendikergliikurite arvu piiramise ja kohustusliku kindlustuse ettepanekud lükati tagasi, kuna arvu piiramine on KOV-ide läheduse tõttu raskesti rakendatav ja kindlustus ei paranda otseselt liiklusohutust, kuid rõhutas, et Bolt omab siiski üldist vastutuskindlustust, mis õnnetuste korral kehtib.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis sõna Vladimir Arhipovile, kutsudes ta kõnepulti.
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Vladimir Arhipov tunnustab vajadust kiirete meetmete järele, et reguleerida ohtlikke liiklusolukordi (nagu vanuse alampiiri tõstmine ning kiiruse ja parkimise piiramine), kuid kahtleb, kas valitsuse plaan oodata meetmete väljatöötamisega kevadeni on piisav, ning nõuab seadusandluse kiiremat jõustamist juba uueks aastaks.
Taristuminister Kuldar Leis
AI kokkuvõte
Taristuminister Kuldar Leis rõhutab, et kuigi mõned tõhusad meetmed (nagu koolitused ja politsei kontrollid) on koheselt rakendatavad ilma seadusemuudatusteta, vajavad sügavamad ja IT-tuge nõudvad muudatused aega, mistõttu ei saa lubada kiiret terviklahendust, vaid tuleb liikuda samm-sammult, et olla valmis järgmiseks hooajaks.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar lõpetas ministrile suunatud küsimusteringi, tänas teda, avas seejärel läbirääkimised ning palus Riigikogu kõnetooli Anastassia Kovalenko-Kõlvarti, kellele ta andis juurde kolm minutit kõneaega.
Anastassia Kovalenko-Kõlvart
Profiileerimine Eesti Keskerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Anastassia Kovalenko-Kõlvart kritiseerib teravalt valitsuskoalitsiooni (Reformierakond, Eesti 200) selle eest, et nad on lasknud kergliikurite ja pisimopeedide olukorral kontrolli alt väljuda, hääletades korduvalt maha Keskerakonna eelnõud, mis oleksid reguleerinud vanusekontrolli, piirarve ja kiivrikohustust. Ta süüdistab koalitsiooni inimeste tervise asemel ettevõtjate, eriti Bolti huvide kaitsmises, viidates traagilistele õnnetustele ja kahtlastele seadusemuudatustele, mis jätsid renditõukerattad liikluskindlustuse kohustusest välja, tuues esile ka suured annetused Bolti asutajatelt.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar sulges läbirääkimised, kuna täiendavaid kõnesoove ei esitatud ja ka minister ei soovinud sõna võtta, ning kuulutas seega neljanda päevakorrapunkti käsitlemise lõppenuks.