Huviharidus
Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, infotund
Kuupäev: 2025-10-22 15:42
Osalevad Poliitikud:
Sõnavõtte kokku: 10
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 12m
AI kokkuvõtted: 10/10 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Riigikogu liige Riina Sikkut esitas haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele (peaministri ülesannetes) küsimuse huvihariduse teemal, keskendudes eelkõige Keskkonnaameti poolt tehtud kärbetele keskkonnahariduse valdkonnas. Sikkut tõi esile Endla ja Iisaku looduskeskuste sulgemise, koondamised ning transpordikulude hüvitamise reeglite muutmise, mille tulemusena ligi poole vähem lapsi saab keskkonnaharidust. Ta kritiseeris valitsuse valikuid, mis tema hinnangul tabavad ebaproportsionaalselt Tallinnast eemale jäävaid piirkondi, ning küsis, kas hariduses väärtustatakse vaid akadeemilist edukust (PISA) laiemate eluliste oskuste ja regionaalse tasakaalu arvelt.
Minister Kallas vastas esmalt, et Keskkonnaameti kärpeotsused ei kuulu tema haldusalasse ning ta ei saa neile detailidele vastata. Ta andis ülevaate huvihariduse üldisest rahastusest, märkides, et kohalikud omavalitsused rahastavad valdkonda 208 miljoni euroga aastas, millest suur osa läheb sporditaristusse. Jätkuküsimustes rõhutas Sikkut regionaalse aspekti olulisust ja Tiit Maran küsis, kas minister on suhelnud Kliimaministriga loodusharidussüsteemi tsentraliseerimise teemal. Lõpuks edastas Kallas täpsustatud informatsiooni, selgitades, et Kliimaministeerium muutis rahastussüsteemi, suunates raha otse kvaliteedimärgisega keskkonnaharidusprogrammidele, mitte enam transpordikulude katteks. Kuigi kogueelarve vähenes 200 000 euro võrra, suurendati toetust programmi kohta, et tõsta kvaliteeti. Kallas märkis, et süsteem on kehtinud vaid kaks kuud ja selle mõju hindamiseks on veel vara.
Tehtud otsused 1
Otsuseid ei tehtud
Aktiivseimkõneleja
Riigikogu liige Riina Sikkut oli kõige aktiivsem kõneleja, esitades nii algküsimuse kui ka täpsustava küsimuse, survestades ministrit vastama regionaalse ebavõrdsuse ja hariduse laia väärtustamise teemal, hoolimata sellest, et teema ei kuulunud otseselt ministri haldusalasse.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tutvustas Riigikogu viiendat küsimust, mis käsitles huviharidust ning oli suunatud Riina Sikkuti poolt haridus- ja teadusminister Kristina Kallasele (peaministri ülesannetes), andes seejärel sõna küsijale.
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Riina Sikkut kritiseerib teravalt Keskkonnaameti otsust kärpida loodushariduse pakkumist, sulgedes Endla ja Iisaku keskused ning lõpetades koolide transpordikulude hüvitamise, mis vähendab pea poole võrra laste ligipääsu keskkonnaharidusele, eriti Tallinnast eemal asuvates piirkondades, heites valitsusele ette, et investeeringud koondatakse pealinna, samal ajal kui maapiirkondades halveneb eluline hariduse kättesaadavus, eelistades kitsast akadeemilist edukust tegelikule loodustundmisele.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas, et ei saa vastata Keskkonnaameti kärpeotsuseid puudutavale ebatäpsele küsimusele, kuna see ei kuulu tema haldusalasse, mistõttu andis ta ülevaate huvihariduse rahastamisest, rõhutades, et kohalikud omavalitsused on peamised rahastajad, panustades 2024. aastal huviharidusse, noorsootöösse ja taristusse kokku 208 miljonit eurot, millest 83 miljonit läheb otseselt huvihariduse ja huvitegevuse toetamiseks, kuigi detailne info loodusteemalise õppe osakaalu kohta jäi puudu.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas ja andis seejärel sõna Riina Sikkutile, et viimane saaks esitada täpsustava küsimuse.
Riina Sikkut
Profiileerimine Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Riina Sikkut kritiseerib valitsuse haridus- ja regionaalpoliitikat, heites ette, et keskkonnahariduse arendamisel keskendutakse liigselt akadeemilisele tulemusele ja ignoreeritakse regionaalseid mõjusid, mille tõttu koondatakse investeeringud ja töökohad Tallinna, jättes maapiirkondade lapsed ilma ligipääsust loodushariduse programmidele ja transporditoetusest, rõhutades, et iga otsuse puhul tuleb kaaluda ka regionaalset mõju.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas keeldub arutlemast väidetavate regionaalsete keskkonnahariduse kärbete üle, kuna tal puuduvad selle kohta faktilised andmed, kuid rõhutab huvihariduse elulist tähtsust laste akadeemilisele edule ja sotsiaal-majanduslike lõhede vähendamisele, viidates murettekitavale statistikale, mille kohaselt üle poole noortest huvihariduses ei osale, mistõttu tuleks vastavad võimalused tagada koolide õppeprogrammi sees.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar tänas eelmist esinejat ja andis seejärel sõna Tiit Maranile, et ta saaks esitada lisaküsimuse.
Tiit Maran
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tiit Maran väljendab sügavat muret bioloogia- ja ökoloogilise hariduse kehva seisu pärast, viidates nii formaalhariduse (õpetajate kiire lahkumine) kui ka mitteformaalse loodusharidussüsteemi tsentraliseerumisele ja lagunemisele regioonides, mis paratamatult mõjutab Eesti üldist keskkonnateadlikkust, ning küsib, kas minister on selle riiklikult olulise teema lahendamiseks suhelnud vastava keskkonna- ja energiaministriga.
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas
AI kokkuvõte
Haridus- ja teadusminister Kristina Kallas selgitas Kliimaministeeriumi algatatud keskkonnahariduse õppekäikude rahastamissüsteemi muutust, mille kohaselt ei rahastata enam koolide transpordikulusid, vaid suunatakse keskkonnatasudest tulev raha otse kvaliteedimärgisega programmide toetamiseks, et tõsta hariduse kvaliteeti; kuigi kogurahastus vähenes 200 000 euro võrra ja rahastatavate programmide arv kahanes, saavad allesjäänud programmid rohkem raha, ning kuna uus süsteem rakendus alles alanud õppeaastal, on selle edukust veel liiga vara hinnata.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar lõpetas tänase viienda küsimuse käsitlemise, avaldades selle eest tänu.