Planeerimisseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu (683 SE) esimene lugemine
Istung: XV Riigikogu, VI istungjärk, täiskogu istung
Kuupäev: 2025-10-08 22:58
Sõnavõtte kokku: 140
Koosseis: 15
Päevakorra kestus: 1h 21m
AI kokkuvõtted: 140/140 Sõnavõtud (100.0%)
Analysis: Structured Analysis
Poliitikute Kõneaeg
Poliitikud
Analüüs
Kokkuvõte
Päevakorrapunkt käsitles Vabariigi Valitsuse algatatud planeerimisseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 683 esimest lugemist. Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo tutvustas eelnõu, mille peamine eesmärk on muuta planeerimismenetlus selgemaks, kiiremaks ja paindlikumaks, vähendades bürokraatiat ja suurendades õigusselgust. Olulisemate muudatustena tõi minister välja kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu kaotamise, asendades selle detailplaneeringuga, ning uutele detailplaneeringutele 10-aastase kehtivusaja kehtestamise (alates 2027. aastast), kui elluviimisega pole alustatud. Samuti lühendatakse avalikust väljapanekust etteteatamise aega 14 päevalt ühele päevale ja kaotatakse kohustus avaldada teateid maakonna- ja üleriigilistes lehtedes, jättes valikuvabaduse kohalikule omavalitsusele. Eelnõu lisab ka nõude arvestada planeerimisel kliimamuutuste ja kvaliteetse ruumi põhimõtetega.
Debatt oli pingeline, eriti seoses kaasamise ja teavitamise küsimustega. EKRE fraktsioon (Rain Epler, Martin Helme, Arvo Aller) kritiseeris teravalt ettepanekuid, nähes neis kogukondade kaasamist piiravat teerulli, mis on suunatud suurte arendusprojektide (nt tuulikud) läbisurumisele. Minister Keldo rõhutas, et muudatused on suunatud efektiivsuse tõstmisele, majanduskasvu toetamisele ja tarbetu venitamise vältimisele, ning kinnitas, et Maa- ja Ruumiamet hakkab teostama järelevalvet tähtaegadest kinnipidamise üle. Juhtivkomisjon tegi ettepaneku esimene lugemine lõpetada, kuid EKRE fraktsioon esitas eelnõu tagasilükkamise ettepaneku, mis hääletati maha (5 poolt, 45 vastu).
Tehtud otsused 3
Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni ettepanek eelnõu 683 SE esimesel lugemisel tagasi lükata ei leidnud toetust (poolt 5, vastu 45).
Eelnõu 683 SE esimene lugemine lõpetati.
Muudatusettepanekute esitamise tähtajaks määrati 22. oktoober kell 17.15.
Aktiivseimkõneleja
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo oli kõige aktiivsem kõneleja, tutvustades eelnõu ja vastates arvukatele küsimustele, eriti EKRE fraktsiooni kriitikale seoses kaasamise ja kliimaeesmärkidega.
Esimees Lauri Hussar
AI kokkuvõte
Esimees Lauri Hussar andis teada päevakorra jätkumisest, tutvustades kaheksanda punktina Vabariigi Valitsuse algatatud planeerimisseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise seaduse eelnõu 683 esimest lugemist, mille tutvustamiseks kutsuti Riigikogu kõnetooli majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo.
Lauri Hussar
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Lauri Hussar liikus edasi päevakorrapunkti number kaheksa juurde, milleks oli Vabariigi Valitsuse algatatud planeerimisseaduse ja seonduvate seaduste muutmise seaduse eelnõu 683 esimene lugemine, ning kutsus seda Riigikogu kõnetooli tutvustama majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo tutvustas Riigikogule ulatuslikke planeerimisseaduse ja sellega seotud seaduste muudatusi, mille peamine eesmärk on muuta planeerimismenetlus selgemaks, kiiremaks ja paindlikumaks, et soodustada investeeringuid ja parandada elukeskkonda. Muudatuste hulka kuuluvad näiteks kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu kaotamine, uutele detailplaneeringutele kehtivusaja määramine, menetluse lõpetamise lihtsustamine huvitatud isiku tegevusetuse korral ning Maa- ja Ruumiameti haldusjärelevalve sisseviimine tähtaegadest kinnipidamise tagamiseks, tagades nii arengule hoogu juurde.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutas planeerimisseaduse muudatuste elulist tähtsust Eesti majanduse ja arengu edendamisel, selgitades, et eelnõu eesmärk on muuta planeerimismenetlus kiiremaks, selgemaks ja paindlikumaks, lahendades praktilisi probleeme, kaotades näiteks kohaliku omavalitsuse eriplaneeringu, kehtestades uutele detailplaneeringutele kehtivusaja ning andes Maa- ja Ruumiametile haldusjärelevalve õiguse tähtaegadest kinnipidamise tagamiseks, lubades samas protsessi edasist tõhustamist ka digilahenduste abil.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas esinejat hoogsa ettekande eest ning juhatas sisse Riigikogu liikmete küsimuste vooru, andes esimesena sõna Rain Eplerile.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler toob hoiatava näitena esile kolleeg Taro ministeeriumi kontrollimatuse ning kritiseerib seejärel ministri eelnõu, mille kohaselt tuleb planeerimisel arvestada kliimamuutustega, leides, et see "mõistlik ja loogiline" sõnastus on liiga ebamäärane, puuduvad kriteeriumid ning see tekitab ohu ametnike omavoliks, soosides teatud projekte (nt tuulikud) teiste (nt puidukeemiatehas) arvelt.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler juhib tähelepanu kolleegi ministeeriumi kaosele ning kritiseerib käsitletavat eelnõu selle ebamäärasuse pärast, eriti seoses kliimamuutustega arvestamise nõudega, hoiatades, et mõistlike ja loogiliste kriteeriumide ning mõõdikute puudumine loob ohu ametnike omavoliks, mis võimaldab subjektiivseid otsuseid (nt tuuleparkide eelistamine teiste projektide ees).
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi piirdus vaid lühikese tänusõnaga.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler toob esile ametnike vaimustuse suure tehase Eestisse rajamise üle, kuid nõuab seejuures tungivalt, et selgitataks lahti, kuidas kavatsetakse tegelikult arvestada kliimamuutustega seotud nõuetega.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler toob esile ametnike üllatuse ja kõhkluse suure tehase Eestisse rajamise osas ning nõuab seejärel detailset selgitust, kuidas on projekti planeerimisel arvestatud kliimamuutustega seotud nõuetega.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutas, et arutlusel olev positiivne eelnõu on tervemõistuslik lähenemine, mis kohustab uutes arendustes arvestama kliimamuutustest tulenevate reaaleluliste riskidega (nt. üleujutused ja kuumasaared), et tagada elanikele kvaliteetne elukeskkond, ning kinnitas valmisolekut leida arendajate ja keskkonnakaitsjate vahel kuldne kesktee ja vajadusel detaile täpsustada.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutas, et käsitletav positiivne eelnõu, mille koostamisse on kaasatud kõik osapooled, keskendub tervemõistuslikule lähenemisele kliimamuutustega arvestamisel – näiteks kuumasaarte ja üleujutuste vältimisel – eesmärgiga tagada inimestele kvaliteetne ja kestlik elukeskkond, leides samas tasakaalu arendajate ja keskkonnakaitsjate erinevate nägemuste vahel, ning tervitas ettepanekuid eelnõu täpsustamiseks ja kogukondade laiemaks kaasamiseks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõna Rene Kokale.
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk peab kavandatavat seadust inimeste kaasatuse seisukohalt halvaks, kuna see kaotab kohustuse teavitada planeeringutest maakonna- ja üleriigilistes lehtedes, vähendades seeläbi oluliselt avalikkuse informeeritust; ta nõuab ministrilt selgitust, kuidas selline muudatus tegelikult kaasatust parandab ja milline on selle ajaline võit.
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk peab kavandatavat lihtsustatud planeerimise seaduseelnõu inimeste vaates halvaks, tuues esile eelkõige sätte, mis kaotab kohustuse teavitada avalikkust maakonna- ja üleriigiliste lehtede kaudu, mis tema hinnangul vähendab veelgi niigi ebapiisavat kaasatust ja tekitab küsimusi protsessi läbipaistvuse ja naabervaldade informeerituse kohta.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo põhjendab seadusemuudatust, mis kaotab kohalikel omavalitsustel kohustuse avaldada teateid paberkandjal üleriigilistes või maakondlikes lehtedes, viidates info tarbimise mitmekesistumisele ning andes KOV-idele valikuvabaduse infovahetuse korraldamisel, rõhutades, et kogukonnale lähim poliitiline tasand vastutab oma otsuste eest ja peab tegutsema parima äranägemise järgi.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo selgitab, et kohalike omavalitsuste teavitamiskohustuse lihtsustamine on vajalik, kuna paberkandjal meedia tarbimine väheneb ja sotsiaalmeedia roll kasvab, mistõttu tuleks kaotada kohustus avaldada teateid kindlasti üleriigilises või maakondlikus lehes ning anda omavalitsustele valikuvabadus ja vastutus ise otsustada parima teavitusviisi üle, mis vastab kogukonna vajadustele.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi Martin Helme paluti kõnepulti oma seisukohti esitama.
Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Martin Helme heidab vastaspoolele ette õigete põhjenduste pinnal valede järelduste tegemist, naeruvääristades kliimajuttu, ning rõhutab, et arutluse all olev seadus ongi loodud selleks, et mööda minna kohalikest omavalitsustest, kaotada kaasamine ja anda Reformierakonna valitsusele eriloa andmise suvaõigus tuulikute rajamisel, mis ongi kogu seaduse peamine eesmärk, hoolimata sellest, et rahvas valimistel valitsusparteid maha hääletab.
Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Martin Helme kritiseerib Keldo argumente, leides, et kuigi põhjendused (sh kliimajutt) võivad olla õiged, on järeldused valed, kuna arutatava seaduse tegelik eesmärk on anda ametnikele suvaõigus ning võimaldada Reformierakonna valitsusel kohalikest omavalitsustest ja kaasamisprotsessidest üle rullides tuuleparkidele eralubasid anda.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas oma lühikese pöördumise tänamisega ja avas seejärel võimaluse vastamiseks või kommentaarideks.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo lükkas ümber vastuväite, et käimasolev muudatus peataks tuulealade detailplaneerimise, rõhutades, et olemasolevad plaanid jäävad kehtima ja kohalike omavalitsuste kaasamine säilib. Eelnõu tegelik eesmärk on planeerimisprotsesside tõhustamine ja ajaraamide ülekäimine, et motiveerida kohalikke omavalitsusi ja riigiasutusi seaduses ettenähtud tähtaegadest kinni pidama, pakkudes seeläbi selgust nii kogukondadele kui ka arendajatele, kes soovivad Eestis tööstust rajada või kinnisvara arendada, kuna praeguses protsessis näeb ta suuri parandusvõimalusi.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo lükkas tagasi vastuväited, et seaduseelnõu takistaks tuulealade detailplaneerimist, kinnitades, et olemasolevad ja tulevased planeeringud jäävad kehtima KOV-ide soovil, kuid rõhutas, et eelnõu peamine eesmärk on parandada planeerimisprotsessi ajaraame, sundides kohalikke omavalitsusi ja riigiasutusi seaduses sätestatud tähtaegadest kinni pidama, et tagada selgus nii kogukondadele kui ka arendajatele, vastandudes neile, kes arvavad, et Eesti planeerimiskorraldus on praegu piisavalt kiire ja korras.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõna Tõnis Möldrile, kutsudes ta kõnepulti.
Tõnis Mölder
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tõnis Mölder juhib ministri tähelepanu detailplaneeringute menetlemise tähtaja alguse probleemile, rõhutades, et kuigi eelnõu sätestab kolmeaastase menetlustähtaja algatamisest, on praktikas omavalitsustes (nt Tallinnas) algatamisega venitatud isegi paarkümmend aastat, ning küsib, kas kavandatavad muudatusettepanekud tagavad, et tähtaeg hakkab jooksma taotluse esitamisest, mitte algatamisest.
Tõnis Mölder
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tõnis Mölder juhib tähelepanu eelnõus sätestatud detailplaneeringu menetlemise tähtaja (kolm aastat) alguspunkti puudujäägile, kuna see algab algatamisest, mitte taotluse esitamisest, mis võimaldab omavalitsustel (nt Tallinnas) algatamisega viivitada aastakümneid, ning küsib ministrilt, kas see probleem lahendatakse tulevaste muudatusettepanekutega, muutes tähtaja alguse taotluse sisseandmise hetkeks.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo nentis, et planeeringuprotsesse iseloomustab tihti venimine ja algatamata jätmine, mistõttu on tuleviku eesmärk panna ajakell käima juba esimestest planeerimisega seotud otsustest alates, et vältida tarbetuid viivitusi.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo nendib, et planeeringuprotsessi peamine murekoht on selle venimine ja hiline algatamine, ning rõhutab, et tulevikus peaks protsessi ajaline arvestus algama juba esimestest planeerimisega seotud otsustest, et tagada menetluse kiirus ja vältida asjatut viivitust.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Arvo Alleri kõnelema, andes talle lühikese sissejuhatusega sõna.
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller seab kahtluse alla kavandatava seadusemuudatuse, mis lisab maakasutuse regulatsiooni kliimamuutustega arvestamise ja kliimariskide kaardistamise, küsides, kuidas seletuskirjas toodud ebamäärased näited (nagu tuule ja päikese suuna arvestamine) on praktilised ning kuidas see uus nõue planeerijate tööd lihtsamaks teeb.
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller seab kahtluse alla uue maakasutuse põhimõtte, mis nõuab kliimamuutustega arvestamist, pidades ebaselgeks seletuskirjas toodud näiteid (nagu tuule ja päikese suuna arvestamine energiatõhususes) ning küsides, kuidas kliimariskide kaardistamise lisamine planeeringu sisusse planeerija tööd lihtsamaks muudab.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutab, et hea ruumiloome eeldab terviklikku lähenemist, mis arvestab nii looduslikke tingimusi (päike, tuul) kui ka suurt pilti (üldplaneering, kogukondade huvid), et vältida konflikte uusarenduste ja tööstusalade planeerimisel, ning just seetõttu on loodud Maa- ja Ruumiamet, et nõustada väiksema ressursivõimekusega kohalikke omavalitsusi, tagamaks, et enne tegutsemist mõeldaks asjad põhjalikult läbi ehk järgitaks põhimõtet "üheksa korda mõõda, üks kord lõika".
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutab hea ruumiloome terviklikkuse olulisust, mis eeldab planeerimisel reaalsete olukordade, keskkonnategurite ja kogukondade vajaduste arvestamist, et vältida konflikte tööstus- ja elamualade rajamisel. Ta lisab, et Maa- ja Ruumiamet on loodud nõustama väiksema ressursivõimekusega kohalikke omavalitsusi, et tagada läbimõeldud planeerimine ja kiirendada arendusprotsesse, järgides põhimõtet „üheksa korda mõõda, üks kord lõika”.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis kõne pidamiseks sõna Rene Kokale.
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk peab täiesti jaburaks ja lubatud lihtsustamise eesmärgiga vastupidiseks ministeeriumi plaani vähendada avalikku kaasamist, tuues näiteks kohustuse kaotamise inimesi lehtedes teavitada ning KOV-i planeeringute eelinfo aja lühendamise 14 päevalt vaid ühele päevale, mis vähendab oluliselt inimeste kaasatust elukeskkonda puudutavates pikaajalistes otsustes.
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Rene Kokk peab täiesti jaburaks ja põhjendamatuks ettepanekuid, mis vähendavad avalikkuse kaasamist, nagu näiteks lehtedes teavitamise kohustuse äravõtmine ja KOV planeeringute avalikust väljapanekust etteteatamise aja lühendamine 14 päevalt ühele päevale, rõhutades, et see on täpselt vastupidine räägitavale lihtsustamisele ja loogilisusele.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo põhjendas avalikust väljapanekust etteteatamise aja lühendamist 14 päevalt ühele päevale, rõhutades, et see muudatus võimaldab inimestel ja kogukondadel hakata kohe pärast teavituse saamist tagasisidet andma, vältides kahenädalast ooteperioodi, mis tihti ununemise põhjustas, ning tagades samas piisava 30-päevase aruteluaja, mis teeb protsessi eluliselt praktilisemaks ja loogilisemaks.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo põhjendab detailplaneeringute avalikust väljapanekust etteteatamise aja lühendamist 14 päevalt ühele päevale, rõhutades, et muudatus on eluliselt praktiline, kuna see võimaldab inimestel ja kogukondadel anda tagasisidet koheselt 30 päeva jooksul pärast teavituse saamist, mitte oodata kaks nädalat, mis varem võis kaasa tuua unustamise, muutes kogu tagasiside andmise perioodi efektiivsemaks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi Züleyxa Izmailova kutsuti poodiumile oma ettekannet esitama.
Züleyxa Izmailova
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Züleyxa Izmailova tunneb huvi, kas käimasolev eelnõu pakub lahenduse tuulikute planeerimist saatvale nn rändtsirkusele, kus kohaliku kogukonnaga mitteseotud valjuhäälsed isikud on seni suutnud arutelusid lõputult venitada ja pidurdada.
Züleyxa Izmailova
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Züleyxa Izmailova tunneb huvi, kas vaatamata eelnõu positiivsele mõjule suudetakse sellega peatada tuulikute planeerimisi saatvad "rändtsirkused", kus kohalikku kogukonda mitte esindavad valjuhäälsed isikud protsessi lõputult takistavad, ja küsib, kas eelnõu pakub sellele olukorrale lahenduse.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo kaitseb eelnõu, rõhutades, et see ei piira kaasarääkimise õigust, vaid aitab kohalikel kogukondadel mugavamates kohtades (nt kultuurimajad) pidada sisulist debatti, eristades seda pahatahtlikust "rändtsirkuse trallist", ning kinnitab, et ministeeriumid jätkavad kohalike omavalitsuste abistamist ja nõustamist selgitustöö ja planeerimise osas.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo kinnitas, et kõnealune eelnõu ei piira inimeste kaasarääkimise õigust, vaid pakub kohalikele omavalitsustele ja kogukondadele paindlikkust sisuliste arutelude pidamiseks mugavamates kohtades, eristades selgelt pahatahtlikku rändtsirkuse lärmamist ja kohalike inimeste põhjendatud muresid, mida tuleb rahulikult selgitada ja läbi rääkida.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi Andres Metsoja kutsuti kõnepulti, andes talle sõna lühikese ja viisaka lausega "Andres Metsoja, palun!".
Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Andres Metsoja pöördub juhataja ja ministri poole, et paluda selgitust konkreetse õigusliku detaili, nimelt 26. punkti ja paragrahv 124 täienduse kohta, paludes seda teemat käsitleda.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi Andres Metsoja paluti kõnepulti, et oma ettekanne esitada.
Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Andres Metsoja palus austatud ministrilt selgitust konkreetse seadusemuudatuse (punkt 26, § 124 täiendus) kohta, märkides, et ka tema vajab selle teema osas täpsustusi.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo andis teada, et asub kohe proovima.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo andis teada oma kavatsusest asuda koheselt proovima.
Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Andres Metsoja väljendab segadust seoses kavandatava muudatusega, mis nõuab detailplaneeringu koostamisel üldplaneeringu menetluse kohaldamist aladel, kus üldplaneering puudub, ning palub selgitada, kas säte puudutab alasid, kus planeeringud täielikult puuduvad, või neid, kus maa sihtotstarve on määramata, küsides ühtlasi, mida see muudatus peaks lihtsustama.
Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Andres Metsoja väljendab segadust seoses kavandatava muudatusega, mis puudutab detailplaneeringu koostamise menetlust aladel, kus puudub kehtestatud üldplaneering, küsides selgitust, kas see reegel puudutab alasid, kus üldplaneeringud üldse puuduvad või kus need ei ole kandnud maa sihtotstarvet, ning palub täpsustada, mida see keeruline menetluslõik lõpuks lihtsustama peaks.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo selgitas, et kuna esitatud küsimus eelnõu konkreetse punkti kohta oli liiga detailne, ei saa ta kohese vastusega reageerida, kuid kinnitas, et meeskond saadab stenogrammi alusel detailse kirjaliku vastuse hiljem, vastavalt varasemale kokkuleppele spetsiifiliste küsimuste lahendamiseks.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo vabandas, et ei suutnud arutelu detailseks minemise tõttu koheselt viidata küsitud eelnõu paragrahvile, kuid kinnitas, et vastavalt varasemale kokkuleppele edastab meeskond sellele spetsiifilisele küsimusele detailse ja kirjaliku vastuse.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi Martin Helme kutsuti kõnelema.
Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Martin Helme tunnistab planeerimisseaduste puudujääke, kuid kritiseerib teravalt vastaspoole pakutud lahendusi, väites, et need on valed järeldused õigetele probleemidele. Ta peab teavitamise lühendamist piinlikuks eufemismiks kogukonna õiguste vähendamise kohta ning järeldab, et seaduse tegelik eesmärk on kliimaeesmärkide sildi all kohalikest omavalitsustest ja kogukondadest üle sõita, et saaks rahumeeli ehitada korruptiivseid, kalleid ja looduskahjulikke tuulikuid.
Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Martin Helme tunnistab planeerimisseaduste puudujääke, kuid peab vastaspoole pakutud lahendusi täiesti väärateks, rõhutades, et teavituskohustuse vähendamine on piinlik eufemism kogukonna õiguste piiramisele. Ta süüdistab, et seaduse tegelik eesmärk on kliimaeesmärkide sildi all sõita üle nii kohalikest omavalitsustest kui ka kogukondadest, et saaks rahumeeli ehitada korruptiivseid ja looduskahjulikke tuulikuid.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi piirdus vaid lühikese tänuavaldusega, millega ta oma sõnavõtu ka lõpetas.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo lükkab tagasi seose planeeringute kliimamuutustega arvestamise ja tuulikute vahel, selgitades, et teema puudutab praktilisi aspekte nagu sadevee ärajuhtimine, ning kritiseerib eelmist valitsust planeerimisseaduse muutmata jätmise eest. Ta rõhutab, et praeguse arutelu eesmärk on leida kompromiss põrkuvate huvide vahel ning tõsta planeerimisprotsessi efektiivsust, et lühendada aastaid kestvaid menetlusaegu ja kaotada ebavajalikku bürokraatiat.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo lükkab tagasi väite, et planeeringuseaduse muudatused keskenduvad tuulikutele, rõhutades, et tegemist on laiaulatusliku püüdlusega tõsta planeerimisprotsessi efektiivsust, lühendada aastakümneteks venivaid menetlusaegu ning leida kompromisse erinevate huvide (keskkond, arendus, KOV autonoomia) vahel, et tagada kvaliteetne elukeskkond ja arvestada kliimamuutustega.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis järgmiseks kõnelejaks sõna Rain Eplerile.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler peab Erkki ideed kliimamuutusega arvestamise nõudest hämmastavalt naiivseks, kuna see annab riiklikult rahastatud MTÜ-dele võimaluse arendusprojektide (nagu tehased) rajamist kohtus esialgse õiguskaitsega koheselt takistada, tuues kaasa lõputuid vaidlusi ja muutes planeerimisprotsessi oluliselt keerulisemaks, mitte lihtsamaks.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler peab Erkki seisukohta hämmastavalt naiivseks, kuna tema hinnangul muudavad planeerimisdokumentidesse lisatud ebamäärased nõuded kliimamuutusega arvestamise ja kogukondlike väärtuste kohta protsessi hoopis keerulisemaks, andes ministeeriumidest rahastatavatele MTÜ-dele võimaluse arendusi kohtus esialgse õiguskaitse kaudu lõputult vaidlustada ja seeläbi igasuguse ehitustegevuse peatada.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo kinnitab, et kliimamuutustega kohanemise ja riskide (üleujutus, kuumalaine, erosioon) arvestamise metoodikad ruumilises planeerimises on Kliimaministeeriumi arengukava kaudu juba olemas, kuid neid suuniseid kirjutatakse seadusesse selgemaks, et tagada normaalsed elutingimused, ning väljendab suurt hämmingut ja arusaamatust, miks EKRE sellise elementaarse elukeskkonna kaitsmise vastu võitleb.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutas, et kliimamuutustega kohanemise metoodikad ja suunised ruumilises planeerimises, mis aitavad hinnata üleujutuse, kuumalaine ja erosiooni riske, on Kliimaministeeriumi arengukava kaudu juba paigas, ning avaldas sügavat hämmingut ja nördimust poliitilise opositsiooni (EKRE) vastuseisu üle elementaarsetele planeerimisotsustele, mis on vajalikud normaalse elukeskkonna ja varakaitse tagamiseks.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõna Tõnis Mölderile, kutsudes ta kõnepulti.
Tõnis Mölder
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tõnis Mölder palub ministril analüüsida võimalust lahendada detailplaneeringute muutmise probleem väikeste maatükkide puhul projekteerimistingimuste kaudu, isegi kui sihtotstarve muutub ja läheb vastuollu üldplaneeringuga, et aidata neid kodanikke, kelle detailplaneeringud kehtestati enne hilisema üldplaneeringu vastuvõtmist.
Tõnis Mölder
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tõnis Mölder tõstatab küsimuse, kas detailplaneeringute muutmise protsessi saaks lihtsustada, lubades projekteerimistingimuste abil muuta ka maa sihtotstarvet, eriti väikeste maatükkide puhul, et lahendada nende inimeste keeruline olukord, kelle varasemad planeeringud on vastuolus hiljem kehtestatud üldplaneeringutega, ning palub ministril sellist lähenemist analüüsida.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo toetab analüüsi, mille eesmärk on vähendada detailplaneeringute osakaalu ja anda ehitusõigus projekteerimistingimuste alusel juhtudel, kui piisavalt detailne üldplaneering seda võimaldab ja kavandatav ehitus olukorda oluliselt ei muuda.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo toetab analüüsi, mille eesmärk on vähendada detailplaneeringute osakaalu, andes ehitusõiguse projekteerimistingimuste alusel juhtudel, kus üldplaneering on piisavalt detailne ja ulatuslikke muudatusi ei kavandata, rõhutades, et seda teemat vaadatakse terviklikult.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi Peeter Ernits kutsuti kõnepulti oma ettekannet alustama.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits toetab küll põhimõtteliselt mõistete täpsustamist ja kaasajastamist, kuid nõuab ministrilt konkreetset ja detailset kirjeldust selle kohta, mis on "kvaliteetne ruum", mille järgi kogu planeeringut tegema hakatakse, ning kelle jaoks see mõiste on defineeritud.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits möönis küll mõistete täpsustamise ja kaasajastamise vajalikkust, kuid nõudis enne planeeringute alustamist tungivalt, et kirjeldataks täpselt, mis on "kvaliteetne ruum" ja kelle jaoks see kontseptsioon kehtib, kuna see on kogu edasise planeerimise aluseks.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutas, et kvaliteetse elukeskkonna kujundamine Eestis ja mujal maailmas tugineb rahvusvaheliselt ekspertide poolt kokku pandud standarditele ja konventsioonidele, mis määravad, mida kvaliteetne ruum ja planeering endast sisaldavad, arvestades muuhulgas liikumise ja keskkonnamõjudega, kuigi ta jäi hetkel selle täpse nime võlgu.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo viitab rahvusvahelisele, ekspertide koostatud standardile või konventsioonile, mis määratleb kvaliteetse ruumi ja elukeskkonna kujundamise nõuded, hõlmates liikumise ja keskkonnamõjude arvestamist, lubades samas täpse nime hiljem saata, kuna see hetkel meelde ei tule.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi Arvo Aller paluti kõnepulti oma ettekannet alustama.
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller kritiseerib teravalt planeerimisseaduse kavandatavaid muudatusi, mis lubavad avaliku väljapaneku viia maakonnakeskustest eemale, ebamugava ligipääsuga kohtadesse, väites, et see on teadlik samm (mida seostatakse tuulikute planeerimisega) vähendamaks inimeste võimalust oma arvamust avaldada, samal ajal kui formaalselt seadust rikutud ei ole, ning küsib ministrilt kinnitust sellele tõlgendusele.
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Arvo Aller väljendab muret, et sotside toel plaanitavad muudatused planeerimisseaduses vähendavad oluliselt avalikkuse võimalusi tuulikute rajamise osas arvamust avaldada, kuna need lubavad planeerijal ehk lobistil viia avaliku väljapaneku maakonnakeskustest eemale, raskesti ligipääsetavatesse kohtadesse, eesmärgiga summutada kodanike vastuseisu.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutas, et käimasolev planeerimisprotsessi reform ei keskendu tuulikutele, vaid selle eesmärk on tervikuna anda kohalikele omavalitsustele ja kogukondadele suurem usaldus ja paindlikkus oma elukeskkonna kujundamisel, vältimaks liigset bürokraatiat ja parandamaks investeerimiskliimat, eeldades, et inimesed on heatahtlikud ja soovivad seadusi täita.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutas, et käimasolev planeerimisprotsessi reform ei keskendu tuulikutele, vaid selle eesmärk on usaldada kohalikke omavalitsusi ja kogukondi, andes neile paindlikuma ja detsentraliseerituma võimaluse oma elukeskkonda kujundada, viies arutelud kogukondadele lähemale ning luues seeläbi positiivse fooni investeeringute ja maapiirkondade arengu toetamiseks, kinnitades samas, et kohalikku kaasamist ei piirata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõna Timo Suslovile.
Timo Suslov
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Timo Suslov palub ministril tuua esile ja numbriliselt selgitada kavandatavate muudatuste majanduslikku mõju, rõhutades, et planeeringute kiirendamine meelitab ligi investeeringuid ja ettevõtteid, ning leiab, et seletuskirjas on seda olulist majanduslikku aspekti käsitletud ebapiisavalt.
Timo Suslov
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Timo Suslov tunneb muret seletuskirjas esitatud majandusliku mõju ebapiisavuse pärast, rõhutades, et kiiremad planeeringud toovad Eestisse investeeringuid ja ettevõtteid, ning palub ministril selgitada, kas majanduskabinet on arutanud nende muudatuste majanduslikku mõju ka numbrites.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutab, et planeeringute kiirendamine ja protsesside selgemaks muutmine vähendaks arendajate intressikulusid, mis omakorda alandaks korterite lõpphinda, ning lisaks sellele on riigi tasakaalustatud arenguks hädavajalik luua eelkaardistatud tööstusalasid ja selgeid arengupiirkondi, et meelitada strateegilisi investeeringuid ja kõrgepalgalisi töökohti ka väljapoole suuremaid keskusi.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo selgitab, et planeeringute kiirendamine tooks kaasa otsese majandusliku kasu, vähendades kinnisvaraarendajate intressikulusid ja seeläbi korterite lõpphinda, ning rõhutab, et planeerimisseaduse muudatused on strateegiliselt olulised ka regionaalse arengu, kõrge lisandväärtusega töökohtade loomise ja kaitsetööstuspargi taoliste investeeringute edendamiseks, tagades Eesti riigi tasakaalustatud arengu.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõna Madis Kallasele, kutsudes ta kõnepulti.
Madis Kallas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Madis Kallas märgib, et käsitletav eelnõu lihtsustab laiemalt erinevate energiarajatiste (sh tuumajaamade) rajamist, kuid soovib ministrilt teada, kuidas see seadusemuudatus mõjutab Maa- ja Ruumiameti töökoormust ja edasist tegevust.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõna Madis Kallasele, kutsudes ta poodiumile oma ettekannet alustama.
Madis Kallas
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Madis Kallas rõhutab, et käsitletav eelnõu on seotud pigem tuuma- ja põlevkivijaamade rajamise lihtsustamisega, mitte tuulikutega, ning soovib teada, millist mõju avaldab seaduse vastuvõtmine Maa- ja Ruumiameti töökoormusele ja edasistele tegevustele järgnevatel aastatel.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo selgitas, et planeerimisseaduse uuendused keskenduvad eelkõige reaalelulistele arendustele, nagu eramud ja tööstusalad, mitte niivõrd suurtele energiakandjatele, ning rõhutas uue Maa- ja Ruumiameti (MaRu) keskset rolli õigusselguse loomisel, kohalike omavalitsuste nõustamisel ning planeeringute digitaliseerimisel ja teenuste portfelli efektiivsemaks muutmisel, pidades silmas riigieelarve üldist kokkuhoiu ja digitaliseerimise vajadust.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo selgitas, et planeeringud iseenesest ei käivita suuri ehitusprojekte nagu tuumajaamad, vaid planeerimisseaduse fookus on nihkunud igapäevastele reaalelulistele teemadele, nagu eramute ja tööstusalade arendamine ning õigusselguse tagamine. Ta rõhutas, et hiljuti loodud Maa- ja Ruumiamet (MaRu) tegeleb aktiivselt planeeringute digitaliseerimise, kohalike omavalitsuste nõustamise ja teenuste portfelli efektiivsuse suurendamisega, et muuta teenused kasutajasõbralikumaks ja paremini kättesaadavaks, pidades silmas vajadust riigieelarvet kokku hoida.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis lühidalt sõna Andres Metsojale, kutsudes ta kõnepulti ja paludes tal oma ettekandega alustada.
Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Andres Metsoja palub selgitust eelnõu muudatuste kohta, mis puudutavad Natura eelmõjude ja piiriülese keskkonnamõju strateegilist hindamist planeeringumenetluses, kus eelhinnang muutub planeeringu kohustuslikuks lisaks, ning küsib, kas see karmistumine on seotud Looduskaitseseaduse menetlusega, mis samal ajal justkui keelaks igasuguse majandustegevuse Natura aladel, soovides kinnitust oma arusaamale ehitustegevuse rangemaks muutumisest.
Andres Metsoja
Profiileerimine Isamaa fraktsioonAI kokkuvõte
Andres Metsoja palub selgitust keskkonnamõju hindamise ja keskkonnajuhtimissüsteemi seaduse muudatuste kohta, mis puudutavad Natura eelmõjuhinnangu muutmist planeeringu lisaks, küsides, miks on see muudatus vajalik ja kas see on seotud Looduskaitseseaduse menetlusega, mis näib samal ajal majandustegevust Natura aladel keelavat, samas kui käsitletav eelnõu karmistab ehitustegevust.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo tunnustas esitatud väga spetsiifilisi küsimusi, kuid pidi tunnistama, et ei leidnud hetkel vastust selle kohta, kas hinnang peaks olema planeeringu lisa; ta rõhutas protsessi läbipaistvuse ja lihtsustamise olulisust ning lubas esitada detailse ja ülitäpse vastuse esimesel võimalusel.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo tunnustas esitatud küsimuse spetsiifilisust ja olulisust, lubades anda ülidetailse ja läbipaistva vastuse hindamise aluste kohta, kuigi ta hetkel vastavat dokumenti (mis peaks olema planeeringu lisa) kohe üles ei leidnud, rõhutades, et protsesside eesmärk oli nende paralleelne ja ühtne läbiviimine.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi Peeter Ernits kutsuti kõnepulti, et oma ettekannet alustada.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits tõstatab küsimuse Eesti ruumi kvaliteedi vastavusest rahvusvahelistele standarditele, kaheldes, kas näiteks Põltsamaa ja Pajusi vastavad planeeringuseaduses defineeritud "kvaliteetse ruumi" mõistele, ning nõuab selgitust sihttasemete ja vajalike investeeringute maksumuse kohta, et Eesti ruum muutuks rahvusvaheliselt kvaliteetseks.
Peeter Ernits
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Peeter Ernits tõstatab küsimuse planeeringuseaduses defineeritud kvaliteetse ruumi kontseptsiooni reaalsest rakendamisest Eestis, kaheldes, kas näiteks Põltsamaa või Pajusi sellele rahvusvahelisele standardile vastavad, ning nõuab konkreetseid sihttasemeid ja kuluprognoose Eesti ruumi rahvusvahelise kvaliteedi saavutamiseks.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutas, et planeerimine on kohaliku omavalitsuse üks olulisemaid tööriistu, mille abil kujundatakse koostöös kogukondadega elukeskkonda, arvestades Davosi kvaliteetse ruumi põhimõtteid, et luua mitmekesine, funktsionaalne ja terviklik keskkond, mis toetab nii igapäevaelu (nagu Põltsamaa näitel) kui ka majanduslikku arengut.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutas, et kvaliteetse ruumiloome, mille eesmärkideks on Davosi kaheksa aluspõhimõtet, on kohaliku omavalitsuse üks olulisemaid ülesandeid, kus planeerimise abil luuakse koostöös kogukonnaga mitmekesine ja väärtustatud elukeskkond, mis tasakaalustab nii sotsiaalsed vajadused (nt pargid ja liikumisvõimalused) kui ka majanduslikud eesmärgid (nt töökohad ja transpordikoridorid).
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis kõnelemisjärje Jaak Aabile, kutsudes ta sõna võtma.
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaak Aab tunnustab kümme kuud tegutsenud Maa- ja Ruumiameti loomist, kuid märgib, et kuigi algne ilus unistus oli luua digiriigile üks terviklik infobaas, mis koondaks kogu maa- ja ehitusõiguse info, keskendub praegune PLANIS vaid planeeringutele, mistõttu küsib ta ministrilt, kas see täieliku konsolideerimise unistus kunagi teoks saab.
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaak Aab tunnustab Maa- ja Ruumiameti käivitamist ja selle senist tööd, kuid muretseb, et algne ambitsioon luua Eesti digiriigi vääriline terviklik infobaas, mis koondaks mugavalt kogu info maakasutusest ehitusõiguseni, pole täitunud, ning küsib ministrilt, kas see ilus unistus kunagi teoks saab, kuna praegune PLANIS keskendub vaid planeeringutele.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutas, et Maa- ja Ruumiamet tegeleb intensiivselt kohalike omavalitsuste üldplaneeringute digiteerimise ja andmete standardiseerimisega, et tagada maakasutuse info kasutajasõbralikkus nii eraisikutele kui ka ettevõtjatele, samal ajal arutades justiits- ja digiministriga eesti.ee arendamist ühtseks infoväravaks, kuigi hoiatas liigse info kuhjamise eest.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo kinnitas, et Maa- ja Ruumiamet tegeleb aktiivselt kohalike omavalitsuste üldplaneeringute andmete digiteerimise ja standardiseerimisega, et muuta maakasutuse info kasutajasõbralikuks nii eraisikutele kui ka ettevõtjatele, kaaludes samal ajal otstarbekust, kas kogu info koondamine ühte ühtsesse keskkonda (nt eesti.ee) on infokuhjamise ohu tõttu mõistlik.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis sõna Aivar Sõerdile, kutsudes ta kõnepulti oma ettekannet pidama.
Aivar Sõerd
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Sõerd väljendab muret eelnõus sisalduva karmi sätte pärast, mis tühistab automaatselt detailplaneeringu, kui seda pole kümne aasta jooksul asutud ellu viima, pidades seda omandiõiguste riiveks, ning nõuab ühtlasi selgitust, kas planeeringu elluviimiseks loetakse vaid ehitusloa saamist või ka ettevalmistavaid tegevusi nagu võrguühenduste või juurdepääsuteede rajamist.
Aivar Sõerd
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Aivar Sõerd väljendab muret eelnõu karmi sätte pärast, mis näeb ette planeeringu automaatse kehtivuse kaotuse, kui seda pole kümne aasta jooksul ellu viima asutud, pidades seda omandiõiguste riiveks, ning nõuab selgitust, kas planeeringu elluviimine tähendab eranditult ehitusloa saamist või arvestatakse ka muid ettevalmistavaid toiminguid, nagu näiteks tehnovõrkudega liitumist.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo selgitas, et uus eelnõu, mis kehtestab planeeringutele 10-aastase kehtivusaja (pikendatav viie aasta võrra), rakendub vaid tulevastele planeeringutele ning selle eesmärk on lahendada aastakümneid seisvate planeeringute probleem, defineerides elluviimise laiemalt kui vaid ehitusloa saamine, hõlmates ka kõiki vajalikke maakorraldustoiminguid; ühtlasi rõhutas ta, et see "motivatsioonipakett" nõuab ka avalik-õiguslikelt asutustelt seaduses ettenähtud tähtaegadest kinnipidamist ja suuremat efektiivsust, et protsess oleks mõlemapoolselt kiirem.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo selgitas kavandatavat seadusemuudatust, mis kehtestaks tulevastele detailplaneeringutele kümneaastase kehtivusaja (pikendamise võimalusega), eesmärgiga lahendada olukorrad, kus arendajad jätavad planeeringud aastakümneteks seisma, takistades kohaliku kogukonna arengut. Ta rõhutas, et elluviimiseks loetakse ka maakorraldus- ja trassitöid ning et tasakaaluks peavad riigiasutused ja omavalitsused hakkama rangelt kinni pidama seaduses ettenähtud menetlustähtaegadest, et tagada protsessi kiirus ja efektiivsus mõlemale poolele.
Kristina Šmigun-Vähi
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kristina Šmigun-Vähi, rõhutades menetluskiiruse kriitilist tähtsust arendajate vaatenurgast, pärib ministrilt, kas eelnõuga määratakse kindlaks vastutav isik, et vältida ametkondade vahelist süüdistamist, ning kas kehtestatakse trahvimäärad dokumentide õigeaegselt menetlemata jätmise eest.
Kristina Šmigun-Vähi
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Kristina Šmigun-Vähi rõhutas arendajate jaoks olulist menetluskiirust ning tundis muret vastutuse hajumise pärast, küsides ministrilt, kas eelnõu sätestab konkreetsed vastutajad ja trahvimäärad ametitele, kes dokumentide menetlemisega õigeks ajaks toime ei tule.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kutsus Kristina Šmigun-Vähi poodiumile või andis talle sõna, paludes tal kõnelema asuda.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo selgitab, et kuna heatahtlikkusest hoolimata ei peeta planeerimistähtaegadest kinni, on vaja luua konkreetne sanktsioonipakett ja järelevalvemehhanism, kus Maa- ja Ruumiamet teostaks keskse kontaktpunktina järelevalvet kohalike omavalitsuste tegevuse üle, rakendades seaduse piirides vajadusel ettekirjutusi ja tulevikus ka haldustrahve.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo selgitab, et kuigi esialgu loodetakse heatahtlikkusele, on tähtaegadest kinnipidamise tagamiseks vajalik luua Maa- ja Ruumiameti kaudu konkreetne järelevalve kohalike omavalitsuste planeerimistegevuse üle, mis sisaldaks lisaks ettekirjutustele ka justiitsministriga arutatavaid haldusmenetluslikke sanktsioone ja trahve.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi Andrus Seeme paluti kõnepulti, et ta saaks alustada oma ettekannet.
Andrus Seeme
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Andrus Seeme pöördus ministri poole lühikese ja konkreetse küsimusega, soovides selgitust, kas arutlusel oleva eelnõu põhiline eesmärk on kokkuvõttes bürokraatia vähendamine.
Andrus Seeme
Profiileerimine Eesti Reformierakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Andrus Seeme pöördus ministri poole lühikese ja konkreetse küsimusega, et selgitada välja, kas arutlusel oleva eelnõu põhiline eesmärk on kokkuvõtvalt bürokraatia vähendamine.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutab, et nii keskvalitsus kui ka kohalikud omavalitsused peavad keerulistel aegadel loobuma ebavajalikust bürokraatiast ja tegevustest, mis ei loo väärtust, et keskenduda sisulisele tööle ja efektiivsusele.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo rõhutab, et praegused keerulised ajad pakuvad ideaalse võimaluse kõigile ametitele ja omavalitsustele jätta kõrvale ebavajalikud tegevused, mis headel aegadel kogunesid, ning keskenduda sisule ja väärtust lisavale tööle, säästes nii aega ja vähendades bürokraatiat.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas ministrile küsimuste esitamise faasi ning andis seejärel kaua oodatud võimaluse kolleeg Tõnis Mölderile, et viimane tutvustaks juhtivkomisjoni arutelu ja langetatud otsuseid.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas küsimusteringi ministrile, andes seejärel sõna kaua oma etteastet oodanud kolleeg Tõnis Möldrile, kes asub tutvustama juhtivkomisjoni ettekannet ja sellega seotud langetatud otsuseid.
Tõnis Mölder
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tõnis Mölder andis Riigikogu majanduskomisjoni kaasettekandjana ülevaate eelnõu aruteludest, mis käsitlesid konsensuslikult elanike teavitamise tähtaegade lühendamist, kliimamuutustega arvestamist planeeringutes, riiklikku järelevalvet omavalitsuste üle ning planeeringute kehtivuse ja üleriigiliste teemaplaneeringute temaatikat, rõhutades samas vajadust jätkata sisulist debatti erinevate huvigruppidega esimese ja teise lugemise vahel, kuid tehes konsensusliku ettepaneku esimene lugemine lõpetada.
Tõnis Mölder
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Tõnis Mölder andis ülevaate Riigikogu majanduskomisjoni sisulistest aruteludest planeerimisseaduse eelnõu üle, tuues esile olulised teemad nagu elanike teavitamise tähtaja lühendamine, riiklik järelevalve omavalitsuste üle, kliimamuutustega arvestamine planeeringutes ning planeeringute kehtivusajad, märkides, et mitmed detailid vajavad lugemiste vahel täpsustamist, kuid komisjon otsustas konsensuslikult eelnõu esimese lugemise lõpetada.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi, olles teatanud küsimuste puudumisest, avas ametlikult läbirääkimised, kutsudes esimesena kõnelema EKRE fraktsiooni esindaja Rain Epleri, kellelt ta muuseas uuris ka kirja üleandmise soovi.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi lõpetas küsimuste vooru, avas ametlikult läbirääkimised, kutsudes EKRE fraktsiooni esindaja Rain Epleri kõnelema, lisades seejuures ka küsimuse kirja üleandmise kohta.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler kritiseerib teravalt planeerimisseaduse muutmise eelnõu, nimetades seda "teerullivalitsuse" katseks luua teed tuuleenergeetika arendamiseks, piirates kohalike omavalitsuste õigusi ja vähendades teavitamisnõudeid, samas sisaldades ebamääraseid ja ambivalentsed sätteid, mis tekitavad vaidlust ja ei kiirenda majanduse elavdamist, mistõttu tehakse ettepanek eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata.
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Rain Epler kritiseerib teravalt planeerimisseaduse muudatusi, nimetades seda "teerullivalitsuse" tegevuseks, mis vähendab oluliselt asjassepuutuvate inimeste teavitamise nõudeid ja piirab kohalike omavalitsuste õigusi, et ilmselt kiirendada eelkõige tuuleenergeetika arendamist; samas on eelnõu täis ebamääraseid ja vastuolulisi sätteid, mis küll näiliselt arvestavad kliimamuutustega, kuid mis tegelikkuses annavad rohelistele MTÜ-dele uue relva projektide torpedeerimiseks kohtus, mistõttu on tegemist "pudru ja kapsa" tüüpi eelnõuga, mis tuleks esimesel lugemisel tagasi lükata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi tänas kuulajaid ja andis Sotsiaaldemokraatliku Erakonna fraktsiooni nimel ja volitusel sõna edasi kolleeg Jaak Aabile.
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaak Aab toetab sotsiaaldemokraatide nimel planeerimisseaduse muudatuste menetlemist, rõhutades, et kümme aastat vana õigusruum vajab kaasajastamist, et muuta arendusprotsessid dünaamilises maailmas kiiremaks ja lihtsamaks, vähendades tarbetut bürokraatlikku venitamist ja tähtaegu, mis on oluline majanduse konkurentsivõime ja regionaalse arengu parandamiseks, ning kinnitades, et muudatused on üldised, kehtivad kõigi arenduste kohta ja arvestavad ka praktiliste kliimariskidega, nagu näiteks tormiveed ja kuumasaared.
Jaak Aab
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmedAI kokkuvõte
Jaak Aab toetab planeerimisseaduse muudatuste eelnõu menetlemist, rõhutades, et kümme aastat vana seaduse kaasajastamine on hädavajalik arendusprotsesside lühendamiseks ja lihtsustamiseks, et vastata dünaamilise maailma vajadustele, parandada majanduse konkurentsivõimet ning arvestada ruumilises planeerimises paremini kliimamuutustest tingitud igapäevaste riskidega, vähendades samal ajal tarbetut bürokraatiat.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis Martin Helmele EKRE fraktsiooni esindajana vastusõnavõtuks sõna, tänades eelnevalt kuulajaid.
Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioonAI kokkuvõte
Martin Helme lükkas ümber Jaak Aabi väite, justkui oleks valitsuses arutatud planeeringuseaduse muutmist, rõhutades, et tegelikult oli Riigikogu saadikute poolt ette valmistatud täiseelnõu, mille Jaak Aab kahjuks isiklikult blokeeris.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi teatas, et fraktsioonidel on kõnesoovid ammendunud ning kutsus läbirääkimisi lõpetama minister Erkki Keldo.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo väljendas nördimust ja üllatust EKRE vastuseisu üle kvaliteetset elukeskkonda ja rohealasid tagavatele ruumiloome kriteeriumitele, rõhutades, et need tööriistad on mõeldud planeerimise kiirendamiseks, bürokraatia vähendamiseks ja uute töökohtade loomiseks, mitte aga kohalike omavalitsuste õiguste piiramiseks või tuuleparkide planeerimise takistamiseks, ning kutsus opositsiooni üles konstruktiivseid ettepanekuid tegema, mitte Eesti majanduskasvule vastu seisma.
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo
AI kokkuvõte
Majandus- ja tööstusminister Erkki Keldo kritiseeris teravalt EKRE vastuseisu paremale ruumiloomele ja planeerimisele, mis peaks tagama kvaliteetse elukeskkonna, rohealad ning kiirendama ettevõtlust ja töökohtade loomist, vähendades ebavajalikku bürokraatiat, väljendades imestust, miks EKRE kardab rohelist energiat ja seisab vastu Eesti majanduse arengule, ning kutsus neid üles esitama konstruktiivseid ettepanekuid.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi sulges läbirääkimised Vabariigi Valitsuse algatatud planeerimisseaduse ja sellega seonduvalt teiste seaduste muutmise eelnõu (683 SE) teemal ning asus ette valmistama hääletust Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni ettepaneku üle eelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi sulges läbirääkimised ning teatas, et kuigi juhtivkomisjon soovitas Vabariigi Valitsuse algatatud planeerimisseaduse muutmise eelnõu 683 esimese lugemise lõpetada, asutakse kohe hääletama Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsiooni ettepanekut see seaduseelnõu esimesel lugemisel tagasi lükata.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi andis teada hääletustulemused, mille kohaselt ettepanek 5 poolthäälega toetust ei leidnud, ning kuulutas eelnõu 683 esimese lugemise lõppenuks, määrates muudatusettepanekute esitamise tähtajaks käesoleva aasta 22. oktoobri kell 17.15.
Aseesimees Toomas Kivimägi
AI kokkuvõte
Aseesimees Toomas Kivimägi kinnitas, et eelnõu 683 SE esimene lugemine on lõpetatud pärast seda, kui ettepanek hääletati maha (5 poolt, 45 vastu), ning teatas, et muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 22. oktoober kell 17.15.