Arupärimine teedeehituse ja neljarealiste teede kohta (nr 408)

Sõnavõtte kokku: 47

Koosseis: 15

Päevakorra kestus: 54m

AI kokkuvõtted: 47/47 Sõnavõtud (100.0%)

Analysis: Structured Analysis

Poliitikute Kõneaeg

Poliitikud

Analüüs

Kokkuvõte

Riigikogu arutas taristuminister Vladimir Sveti vastust Rene Koka ja teiste Riigikogu liikmete (EKRE) 13. mail 2023 esitatud arupärimisele teedeehituse ja neljarealiste teede kohta. Arupärija Rene Kokk rõhutas, et teema on endiselt äärmiselt aktuaalne, viidates kasvavale liiklussurmade arvule ja automaksu negatiivsele mõjule autopargi vananemisele. Ta nõudis valitsuselt selgeid plaane ja rahastust neljarealiste põhimaanteede väljaehitamiseks.

Minister Svet loetles käimasolevaid ja planeeritavaid 2+2 teelõikude ehitusi (nt Pärnu-Uulu, Libatse-Nurme, Päädeva-Konuvere) ning tõi esile, et valitsus leidis keerulises majandusolukorras Päädeva-Konuvere lõigu ehituseks 100 miljonit eurot, mis kinnitab teedeehituse prioriteetsust. Ta märkis, et teehoiukava maht kasvab 2025. aastal 153 miljonilt 168 miljonile eurole. Samas möönis minister, et pikaajaliste valmimistähtaegade andmine on keeruline ja rõhutas vajadust erakondadeülese strateegilise kokkuleppe järele teede stabiilseks rahastamiseks. Debatis kritiseeris opositsioon (eelkõige Martin Helme ja Arvo Aller) ministrit, heites ette, et esitletud projektid on varasemate valitsuste pärand ning et teehoiuraha tegelik ostujõud inflatsiooni tõttu väheneb. Samuti tõstatati küsimus kütuseaktsiisi ja automaksu tulu suunamisest teedesse ning Ida-Virumaa (Tallinna-Narva maantee) arendamise mahajäämusest.

Tehtud otsused 1
Kollektiivne otsus

Otsuseid ei tehtud

Aktiivseimkõneleja
Martin Helme
Martin Helme

Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon

Martin Helme (parem) oli üks aktiivsemaid kõnelejaid, esitades ministrile teravaid küsimusi ja kritiseerides oma lõppsõnas valitsuse teedeehitusplaani puudumist ja rahastuse ebapiisavust.

Esimees Lauri Hussar
19:33:18
AI kokkuvõte

Kolmanda päevakorrapunktina käsitletakse Rene Koka ja teiste 13. mail 2023 esitatud arupärimist teedeehituse ja neljarealiste teede kohta, mille esitleb Rene Koka.

Rene Kokk
Rene Kokk
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
19:33:52
AI kokkuvõte

Rene Kokk pidas kõnes üle aasta hilinenud arupärimise teemal neljarealised teed, rõhutades, et teede taristu on majanduse ja liiklusohutuse jaoks kriitilise tähtsusega ning esitas ministrile viis küsimust: plaanid neljarealiste teede ehituses, selle prioriteetsus, kavandatav valmimisaeg, 2023–2027 rahastus ja mahud ning riikliku teedeehituse rahastuse muutus järgmisel kümnendil, viidates samal ajal Läti ambitsioonile kiiretest ühendustest Riia ja Eesti punktide vahel.

Esimees Lauri Hussar
19:38:02
AI kokkuvõte

Ettekandja tänab ja teavitab, et arupärimisele vastamiseks tuleb taristuminister Vladimir Sveti Riigikogu kõnetooli.

Taristuminister Vladimir Svet
19:38:35
AI kokkuvõte

Vladimir Svet võttis Riigikogu ees kokku neljarealiste ja 2+2 teede ehitusprojektid (sh Pärnu-Uulu, Sauga-Pärnu, Libatse-Nurme, Päädeva-Konuvere, Neanurme-Pikknurme, Tartu-Kardla, Mäo-Imavere ja Haljala-Kukruse eriplaneering), nende maksumused ja valmimisaegade üle ning tõdes, et kuigi lõpliku lõpetamise täpsed aastad sõltuvad järgmistest eelarveläbirääkimistest, on valitsus leidnud märkimisväärset rahastust ning kogu teedeehitusperioodiks on kavandatud umbes 713 miljonit eurot, mis näitab, et neljarealiste teede ehitus on väga kulukas, kuid püütakse edasi liikuda.

Esimees Lauri Hussar
19:46:26
AI kokkuvõte

Esimees tänas ja ütles, et küsimusi on, ning kutsus Anastassia Kovalenko-Kõlvarti.

19:46:32
AI kokkuvõte

Ettekandes rõhutatakse, et aktsiisidest ja automaksust tulenev tulu ei liigu selgelt teede taristusse ning teede hoolduse rahastus kahaneb, mistõttu soovitakse, et see tulu suunataks otse teede arenduseks ja kajastuks eelarves.

Taristuminister Vladimir Svet
19:47:30
AI kokkuvõte

Taristuminister Vladimir Svet rõhutas, et teede korrashoiu ja ehituse rahastamiseks on vaja pikaajalist, erakondadeülest kompromissi ning stabiilset visiooni, kasutades Euroopa Liidu vahendeid (eelkõige kaitse- ja liikumisfondi) ning otsides võimalusi enne järgmisi Riigikogu valimisi.

Esimees Lauri Hussar
19:50:49
AI kokkuvõte

Esimees palub Ants Froschi tulla.

Ants Frosch
Ants Frosch
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:50:51
AI kokkuvõte

Ants Frosch meenutas 2006. aastat, mil koguti Tallinna–Tartu maantee neljarealiseks ehitamiseks allkirju ja millega kaasasid peaaegu kõik erakonnad, kuid teed ei ehitatud, ning ta küsis täna, millal erakondadeülene teedeehitusrahastuse ettepanek jõustub.

Taristuminister Vladimir Svet
19:51:51
AI kokkuvõte

Ta rõhutas, et enne järgmise aasta eelarve läbirääkimisi tuleb saavutada poliitiliselt siduv kokkulepe, mis arvestab kõigi valdkondade kärpeid ja rahastuse jagamist, ning tagab head ühendused Eestis ja Euroopas, et majandus kasvaks, teed oleksid turvalised ning elu maal areneks ning vajadusel paigutataks liitlaste tehnika Eestisse.

Esimees Lauri Hussar
19:53:53
AI kokkuvõte

Esimees Lauri Hussar palub Martin Helmet kõnelema.

Martin Helme
Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
19:53:54
AI kokkuvõte

Martin Helme rõhutab, et valitsus ei ütle, milliseid suuri põhimaanteede ehitusplaane ja mil viisil neid rahastatakse, kritiseerib, et tähelepanu on suunatud vaid lühikestele lõikudele ning teehoiukavale lisandub inflatsiooni tõttu vähem raha, ja esitab otse küsimuse järgmiste suuremate ehituslõikude ja nende eelarve kohta.

Taristuminister Vladimir Svet
19:54:54
AI kokkuvõte

Vladimir Svet rõhutab, et mainitud teelõigud ei ole väikesed ning kuigi rahastus on piiratud, tegeletakse paralleelselt nii olemasolevate lõikude ehitamise kui ka uute projektide arendamisega, keskendudes konkreetsetele lõikudele ja rahastusele, et need teed lõpuks valmis saaksid.

Esimees Lauri Hussar
19:57:02
AI kokkuvõte

Esimees kutsus Vladimir Arhipovi lavale ja palus tal kõnelema.

Vladimir Arhipov
Vladimir Arhipov
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:57:03
AI kokkuvõte

Vladimir Arhipov küsib, millised on valitsuse plaanid ja ajakava kruusateede asfaltimiseks erinevates maakondades.

Taristuminister Vladimir Svet
19:57:29
AI kokkuvõte

Ta ütles, et hetkel ei jagu vahendeid kõigi kruusateede asfalteerimiseks ning prioriteetide seadmine ning lisavahendite leidmine on vajalik, et suunata ressursid kõige olulisematele teedeinvesteeringutele, eeskätt neljarealiste maanteede ja teede hoolduse jaoks.

Esimees Lauri Hussar
19:59:53
AI kokkuvõte

Esimees palus Arvo Alleri tulla ja pidada kõne.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
19:59:55
AI kokkuvõte

Arvo Alleri kõne keskmes on prioriteetide küsimus ning ta küsib, millal Jõhvi–Toila 10 km lõik taas teehoiukavva lisatakse, et saaks hakata ehitama ja inimeste elusid säästa.

Taristuminister Vladimir Svet
20:00:54
AI kokkuvõte

Taristuminister Vladimir Svet ütles, et rahapuuduse tõttu tuleb prioriteete seada: eelistada Pärnu suunda kui värav Euroopasse ja liitlastele ning Jõhvi küsimust tagasi lauale tuua, keskendudes pikaajalisele teede rahastamisele ja inimeste turvalisusele, sest Eestis hukkub nädalas teedel umbes üks inimene.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:02:30
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Rain Eplerit tulla.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:02:32
AI kokkuvõte

Rain Epler küsib, miks räägitakse, et raha ei piisa, samal ajal plaanitakse Rail Balticu jaoks kasutada CO2-kvoodi müügist umbes 200 miljonit eurot, ning ta tahab teada, mis on plaan kliimaministeeriumiga ja kas kogu see raha pannakse Rail Balticu ehitusse.

Taristuminister Vladimir Svet
20:03:34
AI kokkuvõte

Taristuminister Svet kinnitas, et Rail Baltic valmib 2030. aastaks ning CO2-kvoodi vahendeid jaotatakse konservatiivselt, umbes 500 miljonit nelja aasta jooksul, millest 100 miljonit on reserveeritud ootamatuste ja kallinemiste jaoks, ning nende rahadega finantseeritakse lisaks Rail Balticu ka Elroni rongide uut depoo Soodevahesse, korterelamute renoveerimist ning laevade toomist Eestisse, luues töökohad ja maksutulu.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:06:07
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Helle-Moonika Helme kõnelema.

Helle-Moonika Helme
Helle-Moonika Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
20:06:09
AI kokkuvõte

Helle-Moonika Helme rõhutas, et teede hoolduse rahastust on kärbitud ning halva hoolduse tõttu talvel ja sügisel tekivad traagiliste õnnetuste riskid, seetõttu on riigilt vaja korralikku teehooldust ja investeeringuid, mitte ainult üleskutsed sõita aeglaselt.

Taristuminister Vladimir Svet
20:07:20
AI kokkuvõte

Taristuminister Vladimir Svet rõhutas, et liiklussurmade peamised põhjused on purjus sõitmine, teeoludele mittevastav kiirus, ebapiisav distants ja kinnitamata turvavöö, ning ütles, et tuleb sõita iga lõigu jaoks ette nähtud kiirusega, lisades, et järgmisel aastal ei kärbita talvise teehoolduse eelarvet ning kärped puudutavad peamiselt uusi märke, märgistust, muruniitmist ja väheoluliste aukude lappimist, nii et turvalisus ei kannataks.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:09:26
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Varro Vooglaidil võtta sõna.

Varro Vooglaid
Varro Vooglaid
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:09:27
AI kokkuvõte

Varro Vooglaid väidab, et Eestis on sisuliselt mootorsõidukimaksu kütuseaktsiisi näol, meenutab, kuidas eelmise kriisi ajal suunati laekuv raha teede hoolduseks ja ehitamiseks ning seda sidet pole tagasi võetud, ning küsib vastutavalt ministrilt, kui suur summa koguti eelmisel aastal ja kui suur protsent sellest kulus teede ehitamiseks ja hooldamiseks ning kui suur on sihtotstarbelise kasutuse osakaal.

Taristuminister Vladimir Svet
20:10:32
AI kokkuvõte

Taristuminister Vladimir Svet rõhutab, et kõige olulisem on leida teede rahastamiseks strateegiline mudel, sest kütuseaktsiisi laekumise ja teede rahastamise vahel puudub viimastel aastatel selge seos, ning kuigi tänane teedehoiu maht on 153 miljonit eurot, järgmisel aastal 168 miljonit eurot (kui Riigikogu kinnitab eelarve) ning valitsus on kolmele järgnevale aastale lisaks leidnud 100 miljonit investeeringut, soovib ta selle ametiaja lõpuks leida toimiva mudeli, mis muudaks arutelud konstruktiivsemaks ja lõpetaks ühe lõigu ehituse üle vaidlused.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:11:49
AI kokkuvõte

Kõne kutsus Evelin Poolametsa lavale.

Evelin Poolamets
Evelin Poolamets
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:11:50
AI kokkuvõte

Evelin Poolamets rõhutab, et teedevõrgu alarahastamine on viinud olukorrani, kus ei suudata mitte ainult põhimaanteid ehitada, vaid rahastust ei jätku ka teede remondiks, viidates eelmisel aastal 4,4 miljardi euro suurusele remondivõlale ja küsides, kui suur see täna on.

Taristuminister Vladimir Svet
20:12:36
AI kokkuvõte

Taristuminister Vladimir Svet ütles, et täpse summa erinevuste välja selgitamine on keeruline, kuid eesmärk on järk-järgult suurendada teehoiukava mahtu 250–300 miljonini aastas ning tagada pikaajaline rahastus teedehoiuks, et katta nii meie suured rahvusvahelised eesmärgid kui ka erinevad piirkondlikud probleemid.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:14:05
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi palub Anti Poolametsa sõna võtta.

Anti Poolamets
Anti Poolamets
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
20:14:07
AI kokkuvõte

Anti Poolamets kritiseerib valitsust energiahindade kasvu ja rohepöörde sildi all tehtud lubaduste mittetäitmise ning väidab, et Tallinn–Narva suuna prioriteet on maha võetud ning Ida-Virumaa arenguga seonduv jutt ei kanna, sest teid ei ehitata.

Taristuminister Vladimir Svet
20:15:12
AI kokkuvõte

Tallinna-Narva maantee Haljala-Kukruse 70-kilomeetrisel lõigul on käimas riigi eriplaneering, ja samal ajal rõhutatakse, et piirikontrolli taastamine, sanktsioonid ning Venemaa sõda on selle liiklust tugevalt mõjutanud.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:15:43
AI kokkuvõte

Aseesimees Toomas Kivimägi kutsub Kert Kingo rääkima.

Kert Kingo
20:15:45
AI kokkuvõte

Kert Kingo kritiseerib Transpordiameti keskpiirdepostide paigaldamist, väites, et need ei rahusta liiklust ega taga liiklusohutust, toob välja, et üheposti hind on 80 eurot, ning küsib, kas nende paigaldamise eesmärk on valitsusele raha teenimine.

Taristuminister Vladimir Svet
20:16:42
AI kokkuvõte

Taristuminister Vladimir Svet ütles, et ta ei kommenteeri alusetuid korruptsioonispekulatsioone, rõhutas ohutuse nimel vastassuunavööndi eraldamise ja kummipostide rolli ning kordas, et ristmikke ja liiklusmärke otsustavad liiklusspetsialistid, mitte ta või Riigikogu.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:18:27
AI kokkuvõte

Kõne alguses palutakse lavale kutsuda Kalle Grünthal.

Kalle Grünthal
Kalle Grünthal
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:18:28
AI kokkuvõte

Kalle Grünthal märkis, et kummist või plastpostid on tõsised liikluse takistajad ning kuigi mõnel lõigul võivad need olla mõistlikud, ei tohi pikkadel sirgetel lõikudel tekitada aeglustust ja pikaid sabasid.

Taristuminister Vladimir Svet
20:19:31
AI kokkuvõte

Taristuminister Vladimir Svet tänab konstruktiivset lähenemist, märgib, et postid on kohati õiged kuid kohati valesti teostatud ning et parem oleks tee laiemaks ehitada või kasutada 2+1 või 2+2 lahendusi ja ristmike laiendusi, kinnitab valmisolekut vastata konkreetsete ristmike lõikude kohta ning kutsub üles kirjutama ning keskenduma inimeste elude säästmisele, hoiatades alusetute süüdistuste eest ning soovitades politseisse pöörduda, kui keegi kahtlustab korruptsiooni.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:21:10
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi tänab ministrit, teatab, et küsimusi enam ei ole, ning avab läbirääkimised, paludes esimesena kõnelema Martin Helme.

Martin Helme
Martin Helme
Profiileerimine Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna fraktsioon
20:21:31
AI kokkuvõte

Martin Helme kritiseeris ministrit ebausaldusväärsete vastuste eest teede rahastuse kohta ning väitis, et kütuseaktsiisid ei liigu piisavalt teedeehitusele ega hooldusele, suurte projektide kavandamine hilineb või puudub ning hooldusraha on vähenenud, mis suurendab liiklusõnnetuste arvu.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:24:17
AI kokkuvõte

Kõnet alustati tänuga ja järgmisena kutsuti kõnelema Rain Epleri Riigikogu kõnetooli.

Rain Epler
Rain Epler
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:24:31
AI kokkuvõte

Rain Epler võtab lühidalt kokku, et minister Svet kinnitas, et pikk plaan on lihtne – tuleb seada prioriteedid, Via Baltica Eesti osa valmis 2030 või mõne muu aastaga, ja kuigi eelarves teehoiuks ning teede ehituseks mõeldud raha vähenevad, tuleb kõigi pingutada, et see raha kasvaks.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:25:43
AI kokkuvõte

Kõne kinnitab, et öeldud on väga hästi, ning lubab, et tema kokkuvõte võtab selle kokku, ning palub Arvo Allerit jätkata.

Arvo Aller
Arvo Aller
Profiileerimine Fraktsiooni mittekuuluvad Riigikogu liikmed
20:25:53
AI kokkuvõte

Arvo Aller ütles, et kuigi arutati neljarealiste teede kavast ja teehoiukavast ning on valmis projekteeritud 10-kilomeetrine Jõhvi–Toila lõik ning hakatakse projekteerima Haljala–Kukruse lõiku, on Narva ja Ida-Virumaa ühendused prioriteedina maha võetud ning halva teehoolduse tõttu tekivad liiklusohtlikud olukorrad, mis pidurdavad ettevõtluse arengut ja inimeste liikumist ida suunas.

Aseesimees Toomas Kivimägi
20:27:19
AI kokkuvõte

Toomas Kivimägi teatas, et selle päevakorrapunkti menetlemine on lõpetatud, ning palus lugeda selle lõpetatuks, rõhutades, et edasi läheb ükshaaval ja vaba mikrofon tuleb peale haamrilööki.